Gå till innehåll

Hur viktigt är RAM-minnet?


Fredrik

Recommended Posts

Jag har en hyfsat snabb dator, ungefär 2,6GHz och 512MB ram-minne tror jag, men skulle vilja kunna snabba upp videoredigeringen om det går. Jag använder mest Adobe Premiere Pro. Då är frågan, är det värt att köpa ett extra ram-minne så att jag får 1024, eller är det tveksamt om det blir någon skillnad? Jag frågade en kille i en datorbutik men han trodde inte att det skulle göra så stor skillnad. Vad tror ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det står ju på adobes sida för hur mycket de rekommenderar och där står det helst 1024 MB RAM så jag skulle nog gå på det. OM du hwar en budget som säger att det är okej, har du tajt så kanske du skulle skippa det för det funkar ganska bra ed "bara" 512... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst blir det skillnad; jag gjorde precis samma uppgradering tidigare i höstas. Allting i Windows gick därefter smidigare, speciellt märktes det i såna applikationer som gärna dammsuger RAM (Premiere, After Effects, många spel). Multitaskar man också, t ex kör Premiere, Photoshop och något ljudredigeringsprogram samtidigt (vilket händer ganska ofta för mig) är man glad att man har tilltaget med RAM.

 

Jag ser det som en ren ekonomisk fråga, man kan ju aldrig få för mycket RAM. 2 GB är nog ganska optimalt för videredigering... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Jag själv kör jag med 512 mb. vilket funkar utmärkt när man håller på med projekt under ca 30 min, sen så börjar det bli segt. undrar om det skulle bli bättre med lite mer, jag antar att ramet är ganska viktigt när man håller på med redigering...

Länk till kommentar
Share on other sites

precis som ior säger är det en eknonomi fråga har du råd, blir allting smidigare och snabbare med mer ram, det kanske int emärks så mycket när du bara kilcikar runt på datorn, men när du kör tunga grejjer som renderingar så märks det. jag fick ner tiden från 4 timmar till 1 timme med uppgradering från 512 till 2.5gb ram.

 

men sen stämemr det också att 2 är ungeför det optimala. mer behöver man inte, då är det istället bättre att sattsa på mer kraft i prossessorn. jag har 3.0ghz och det duger. men ju mer destå bättre där. för när minnet komme rupp i de större klasserna 1gb och över så blir det prosessorn det hänge rpå hur mycket tid man kan spara. 3.4 eller 3,6 ghz verkar rätt intressant.. men det kostar ju också..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...