kalle112 Postad 21 juni 2006 Dela Postad 21 juni 2006 Vilket är det absolut bästa programmet för chroma keying? Jag har en bluescreen hemma och jag har after effects! Resultaten i after effects är ganska okey! Men det kan nog bli bättre... Vilket annat program finns det som är bättre än AE när det gäller chroma-keying? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
ash Postad 21 juni 2006 Dela Postad 21 juni 2006 du kanske borde satsa på en bättre kamera istället? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
kalle112 Postad 21 juni 2006 Författare Dela Postad 21 juni 2006 kanske det...men för att kunna avgöra det vill jag veta mina alternativ. Vilka program känner du (och ni andra) till som e bättre än AE? För chroma-keying alltså... 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Anhool Postad 21 juni 2006 Dela Postad 21 juni 2006 Well, till PC får du nog inget bättre än After Effects. Några schysta plug-ins och man kan få rätt okej resultat men om du använder en vanlig konsumentkamera så blir det skit i vilket fall som helst. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
kalle112 Postad 21 juni 2006 Författare Dela Postad 21 juni 2006 men varför ska det vara skit??? Om man har en jätte bra bluescreen så borde inte kameran förstöra allt... Det svåra är att fixa det så bra som möjligt med datorn... 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
teo Postad 21 juni 2006 Dela Postad 21 juni 2006 mycket av keyandet ligger i kameran. bättre kamera = lättare att keya, simple as that. dock så kan man keya väldigt bra i ae, det gäller bara att lära sig hemligheten ;) ett hett tips är att söka i forumen på creative cow! 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
00Bengtsson Postad 21 juni 2006 Dela Postad 21 juni 2006 prova med bättre ljussättning kanske? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Anhool Postad 21 juni 2006 Dela Postad 21 juni 2006 [citat=kalle112]men varför ska det vara skit??? Om man har en jätte bra bluescreen så borde inte kameran förstöra allt... Det svåra är att fixa det så bra som möjligt med datorn...[/citat] Det räcker inte med en perfekt bluescreen. Jag lovar dig att det är i princip omöjligt att få till en bra key med en vanlig, billig dvkamera. Du ska ju såklart försöka men det kommer antagligen sluta med att du kommer sitta och rotoscopa ändå. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Per Lind Postad 21 juni 2006 Dela Postad 21 juni 2006 MAGIX har en mycket bra chroma-key. Har lagt in loggor med denna teknik och markerat vilken färg som skall vara genomskinlig och fått mycket bra resultat. Men det är klart, det står inte Adobe på kartongen så det är väl inte godkänt. -Per 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Rogge Postad 22 juni 2006 Dela Postad 22 juni 2006 [citat=Per Lind]Men det är klart, det står inte Adobe på kartongen så det är väl inte godkänt.[/citat] I det här fallet spelar det ingen roll om det står Adobe, MAGIX eller tom Kellogs på kartongen utan det faktum att DV-formatet är mindre lämpat för keying. Jag tar för givet att dina loggor inte är i DV-format utan istället är vanliga stillbilder, tex .PSD, och då går det att göra en mycket bra keying oavsett om det står Adobe på kartongen eller inte. :) Att keya ut DV blir sällan (läs aldrig) perfekt. Behärskar man däremot Keylight i AE så kommer man iofs långt även med DV. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
kalle112 Postad 22 juni 2006 Författare Dela Postad 22 juni 2006 Keylight? Va e de??? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Rogge Postad 22 juni 2006 Dela Postad 22 juni 2006 [citat=kalle112]Keylight? Va e de???[/citat] Keylight är en mycket bra keyer från The Foundry som följer med AE. Keylight tillsammans med Spill Suppressor kan ge mycket bra resultat med DV-material men fungerar givetvis bäst när källmaterialet inte är DV. Keylight måste installeras separat och finns alltså inte installerad vid en standardinstallation av AE. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
teo Postad 22 juni 2006 Dela Postad 22 juni 2006 har för mig att keylight enbart finns i 7,0:an? eller är jag helt ute och cyklar. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
jbergman Postad 22 juni 2006 Dela Postad 22 juni 2006 [citat=teo]har för mig att keylight enbart finns i 7,0:an? eller är jag helt ute och cyklar.[/citat] Du är ute och cyklar. ;) Det finns åtminstone till sexan också. /Jakob 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
teo Postad 22 juni 2006 Dela Postad 22 juni 2006 OT: jag måste ha cyklat jäkligt fel! ;):D tack för infon! 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Max_H Postad 24 juni 2006 Dela Postad 24 juni 2006 Steg 1: Eftersom DV bara har blå färg på varannan punkt på varannan rad, börja med att använda grön färg som det åtminstone finns mer av... (Överkurs: Eller kör analogt (alt SDI) in i ett capturekort som tar in det som komprimerat.) Steg 2: Ljussätt sjukt bra (läs: "jämnt"). Jämn bakgrundsbelysning, bra med bakljus (om det matchar scenen), om möjligt, ha dator/after effects och bakgrundsbilden på plats så du kan testa direkt om ljussättningen, bakgrunden och förgrundsobjektet matchar varandra. Steg 3: Nu kommer mjukvaran. Problemet med Keylight (tycker jag) är att all DV/DVCAM/HDV blir "kantig" i konturerna. Har (nästan) helt gått över till Primatte från Red Giant Software (Edit: som är en plugin till AE). Men det finns ju lite specialknep att hämta på bla Creative Cow. Ytterligare ett trick kan vara att filma med HDV, tanka in det som HDV och sen skala ner HDV till DV storlek. Alla "kantiga" pixelproblem minskas ju då till 25%. Sen (som Rogge nämnde) blir det ju aldrig riktigt bra med DV, men jag snackade å andra sidan med ett produktionsbolag som fick sitta och rotoskopa klockrent ljussatt 35mm film (skannat till okomprimerat)... Och sen bara för att motsäga mig själv: http://www.poetsofthefall.com/videos/lift/ Filmad i HDV med Sony Z1 och (för det mesta) keyad i After Effects med Keylight. Hela videon är kromakey och ser rätt bra ut... /Max 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
McWolfe Postad 25 juni 2006 Dela Postad 25 juni 2006 [citat=Max_H] Sen (som Rogge nämnde) blir det ju aldrig riktigt bra med DV, men jag snackade å andra sidan med ett produktionsbolag som fick sitta och rotoskopa klockrent ljussatt 35mm film (skannat till okomprimerat)... /Max[/citat] Om jag förstått det rätt så är det här mer vanligt än vad man kanske vill tro. Även i större sammanhang så finns det ingen magisk lösning som fixar allting perfekt, utan många gånger får man rotoscopa för att få det helt perfekt trots bra grundförutsättningar. Det man kan göra är att försöka minska ner mängden rotoscoping så mycket som möjligt. Mvh McW 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
erik.dv Postad 25 juni 2006 Dela Postad 25 juni 2006 Som ett par andra sagt så är DV väldigt ooptimalt för keyingarbete. Det viktigaste av allt är en bra, clean, key. Det kräver bra ljusättning, rätt typ av chromafärg (grön är att föredra för DV) m.m. Även om man filmar med film krävs detta, även om formatet är mycket mer förlåtande för slarv. Om man är låst till DV bör man vid post/compositing gå bort från DV till ett okomprimerat format så man kan försöka rädda den information som finns. Ett antal pluggar hanterar 4:1:1 eller 4:2:0 chroma-enhancement som gör DV-material bättre att jobba med i många fall. Bl.a. Nattress Film Effects till Final Cut Pro och Magic Bullet till After Effects fixar detta. I vissa fall är skillnaden minimal, i andra som natt och dag. Sist bör man sikta på antigen en extremt flexibel keyer/compositor. Här står exempelvis Shake högt på listan då du kan styra enormt mycket själv över dina effekter och din effektföring. Keylight för After Effects är klockrent - om du jobbar med film som ursprungsformat :) Annars har även DVGarage ett par pluggar för såväl After Effects, Motion och Final Cut Pro som är prismässigt okej satta. Funkar de så funkar de väldigt bra, men de jobbar lite annorlunda än en vanlig keyer för att ge bättre resultat på DV och HDV-material. Detta kan ge upphov till märkliga effekter dock. EDIT: Vad gäller rotoscoping vs keying beror det mycket på vad och hur man gör saker och ting. Man försöker i största möjliga mål undvika rotoscoping då det är extremt tidskrävande att få riktigt bra. Jag har gjort en klassisk "visa endast en färg i en scen" effekten i en musikvideo och det var kört att lösa på annat sätt en rotoscoping. "Never again" skulle jag vilja säga, men ibland hamnar man där. Bra plannering och utrustning kan förhindra det. En grund man bör göra vid keying är dock en garbagematte runt det som skall keyas. Ibland kanske man får isolera olika delar av keyingobjektet med olika keyers också (huvud + hår separat från kroppen ex). 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.