Jump to content

Bullet-time/slowmo test


Recommended Posts

Bullettime är ju en schysst effekt. Ville prova på detta men var lite osäker på hur man skulle kunna lösa det på ett snyggt sätt. Drog en google och hittade lite intressant läsning om hur de hade gjort "Burly Brawl" fighten i Matrix reloaded (x antal agent smiths som hoppar omkring) där de använt sig av "image-based rendering".

Kan inte säga att jag gjorde på exakt samma sätt men nåt åt det hållet. Man ser väl att det är datagjort men jag tycker det blev rätt coolt ändå!

 

http://hem.bredband.net/b297997/bullettime.jpg

 

Ladda hem klippet HÄR!

 

Vad tycker ni?

Link to post
Share on other sites

De såg rätt så snyggt ut.

Det hade varit häftigare om de hoppade själv först och sen morphat till 3d-figuren och sen morphat tillbaka till ett klipp med dig (eller nån annan).

Fast det kanske hade blivit lite mycket arbete för en liten testscen :OO

 

Jag har funderat på att göra nått liknande själv också, men det har aldrig blivit av, men nu fick jag lust att göra det igen :)

 

 

Mannemoviemaker: Jag vet inte vilket program tattarn använde till den här, men det skulle nog gå att göra i de flesta 3d-program, bara man kan hantera det på rätt sätt ;)

Link to post
Share on other sites

[citat=Djungelsmurfen]De såg rätt så snyggt ut.

Det hade varit häftigare om de hoppade själv först och sen morphat till 3d-figuren och sen morphat tillbaka till ett klipp med dig (eller nån annan).

Fast det kanske hade blivit lite mycket arbete för en liten testscen :OO

 

Jag har funderat på att göra nått liknande själv också, men det har aldrig blivit av, men nu fick jag lust att göra det igen :)

 

 

Mannemoviemaker: Jag vet inte vilket program tattarn använde till den här, men det skulle nog gå att göra i de flesta 3d-program, bara man kan hantera det på rätt sätt ;)[/citat]

 

Nu när jag tänker på det så har för mig att han brukar använda 3ds max förresten :)

 

EDIT: åh typiskt, de va ju meningen att jag skulle regidera det förra inlägget! :(

Link to post
Share on other sites

[citat=Mannemoviemaker]är 3d max lätt då? asså tängte *FIXA* det men jag fixade lightwave istället. Jag tyckte det var för svårt och SVÅRT att få bra. :S är max lättare?[/citat]

 

Tyckte du att lightwave var för svårt så tycker du troligen att max är det också, om inte ännu svårare.

Det gäller bara att ha tålamod att lära sig!

Link to post
Share on other sites

[citat=Mannemoviemaker]är 3d max lätt då? asså tängte *FIXA* det men jag fixade lightwave istället. Jag tyckte det var för svårt och SVÅRT att få bra. :S är max lättare?[/citat]

 

När ska folk förstå att inget 3d program som är värt namnet är "lätt"? Vill ni lära er något så får ni kämpa för det.

Link to post
Share on other sites
  • 8 months later...

The secret to super slomo is to shoot interlaced, render to progressive at 50% speed so each field becomes a frame. I do this with vegas, it automatically interpolate deinterlaces to create a new frame from each field. Then you apply twixtor (in AE or premier pro) to the 50% progressive video. Sometimes it works and sometimes it doesn't. I programmed reference points frame by frame over a few frames and slowed it to about 1% speed. Twixtor generates intermediate frames using morphing and motion vectors and so on.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...