Jump to content

Tre handlingar i en


Senap
 Share

Recommended Posts

Vill först av allt säga att jag är ny på det här forumet. Otroligt bra sajt! :D

 

Så, hej! ;)

 

Jag skriver nu manus till mitt första riktigt stora filmprojekt och har planerat in att börja spela in runt 2005.

 

Ok, till frågan;

Filmen kommer handla om tre ungdomar med olika problem och jag hade tänkt att den ska klippa mellan dessa tre ungdomars handling. De känner alltså inte varandra alls men träffas dock under två minuter på en spårvagn. De påverkar varandras liv genom dessa två minuter och leder till olika resultat som vi får vittna om i slutet på filmen.

 

de tre ungdomarna har tre olika problem som är mer eller mindre viktiga. en halkar in på den brottsliga banan, en annan - "sportfånen" - får någon anorexialiknande symptom i samband med att hon blir gravid av misstag och den tredje försöker ta sig ur drogernas klor.

 

Det jag undrar är; Tycker ni detta är för mycket och/eller för klyschigt? Personligen gillar jag dessa problem väldigt mycket (och hela konceptet med att de kommer påverka varandras 'öden') men det kan vara bra med lite andra objektiva åsikter.

 

Tack på förhand! :D

Link to comment
Share on other sites

så länge du tar karaktärernas problem på allvar går det inte att säga att det är för klyschigt. jag gillar idén att de påverkar varandra så länge det inte blir att två av "påverkningarna" är skitsnygga/bra och den tredje känns som en nödlösning för att "det ska vara så".

 

lycka till!

Link to comment
Share on other sites

jo förstår att det inte är lätt att förstå. Kan utveckla min idé lite mer om ni vill :)

 

Nu när jag kommit in en bit på manuset så inser jag att filmen kommer bli väldigt krånglig att berätta då det är tre olika fristående historier, dessa människor känner alltså inte varandra. Det enda som håller ihop historierna är spårvagnsscenen.

 

Hade från början inte tänkt att den här spårvagnsscenen skulle betyda så hemskt mycket, men ju närmare jag kommer till den här scenen (ska ska befinna sig i mitten ungefär), desto mer förstår jag att den kommer att ha en stor tyngd på vändpunkten.

 

Den utspelar sig dock under dag (too bad Ed, för jag gillade din tolkning av den starkt :D). Och nej, det är ingen sliding doors. Lustigt att jag också kom att tänka på den medan ja skrev manuset. De tre historierna har ordentliga slut.

 

Det handlar alltså om

1 -- En kille (19 år) som är en typiskt "tönt" i alla sammanhang men som vill smälta in. Han lyckas med detta och livet är frid och fröjd tills han hamnar i den brottsliga banan. Han begår en del rån och inbrott. En tanke är att han skulle kunna misshandla någon och att detta blir det som påverkar en annan huvudperson. Dock vet jag inte om det blir overkill med tanke på alla andra hemskheter som kommer pågå.. Vid spårvagnsscenen är hans story alltså redan slut, han har kommit ut ur fängelset och påverkar en annan huvudperson med sin historia.

 

2 -- En tjej (19 år) som har knarkat sen hon var 15 och försöker nu bryta sig från den här ovanan. Hon har problem med sin mor (de pratar inte med varandra), men hon har ifrågasatt drogernas effekt ett tag nu och hennes samtal med en annan huvudperson på spårvagnen leder till att hon försöker sluta. Hennes pojkvän, som både ger henne drogerna och utnyttjar henne sexuellt försöker dock se till att hon fortsätter för att kunna fortsätta utnyttja henne. Hennes stund på vagnen ligger ungefär i början av hennes historia.

 

3 -- En ung kvinna (21 år) som är en atlet. Hon har alltid varit fit och i form. Hon har dock blivit gravid av misstag och börjar bli fixerad vid att träna hårdare och äta mindre. Hennes pojkvän försöker göra allt för att förstå och hjälpa henne men det går till en punkt då hon försöker döda sitt barn. Den manlige huvudpersonens historia på vagnen får henne att inse att hon bör behålla barnet och att hon faktiskt skapar ett liv. Hennes vagnscen ligger mot slutet av sin historia

 

Phew, detta var lite kort vad jag hade tänkt mig och vad som kommer finnas eller finns i mitt manus.

 

Tack Bengali och Ed för era synpunkter och förslag :D

 

r)Tecken bortredigerade av Pace på grund av att vissa tecken fick servern att dyka.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag tycker att det låter som en mycket intressant historia på sammantaget. Men det finns några saker jag fortfarande undrar över efter att ha läst allt på den här tråden.

 

Det är bland annat och i synnerhet vad mellantjejen egentligen har för roll i berättandet? Har du tänkt på hur de ska interaktera (alla tre) med varandra på själva spårvagnen?

Dessutom, är tanken att alla tre ska lära sig någonting av händelsen som påverkat just dem? Det kan bli väl klyshigt. Men å andra sidan så är jag smått känd som tragedins drottning så där gör du ju precis som du själv behagar. Det skulle kännas som lite lite klysha bara.

 

Du lägger väl ut manuset sen? Är mycket nyfiken. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sorry för det sena svaret, men här kommer ett till Moiraine!

 

Försöker ändra på den kriminelle killens historia en hel del för just den blev alldeles för klyshig i manuset. Det blev inte bra. Möjligtvis ska man följa hans historia som i t.ex. American History X där man ser tillbaka på allt som hänt. Han ska nog vara småkriminell från början.

 

Jo, knarkartjejen kommer att ha en stund med den gravida tjejen. Har inte kommit till den biten än men de kommer förmodligen att ha en stund tillsammans då knarkartjejen får idén om att sluta med knarket, vilket blir lättare sagt än gjort.

 

Tycker inte det är nåt fel att huvudpersonerna lär sig något av det de har upplevt. Allt handlar om hur man väljer att visa det på film. Det jag menar är att det behöver inte sluta lyckligt á la Bridget Jones Diary men jag känner ändå att de behöver uppnå nånting med spårvagnsresan.

 

Så ja, jag har tänkt en del på hur de ska prata med varandra och påverka varandra -- men den biten ändras så mycket hela tiden då resten av historien ändras och fixas. Har spårvagnsscenen i väldigt stora drag än så länge.

 

Självklart kommer jag lägga ut manuset när det är färdigt, iaf första utkastet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...