Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hur ligger det till igentligen. Om jag gör en film, och sen implanterar ett stycke av t.ex Hans Zimmers Tunna röda linjen.

Vad händer om jag visar den filmen senare och tjänar pengar på den. Det "stjäls" ju hit och dit som sagt. Kommer ju oändligt med många filmer som har filmmusik från andra filmer. Betalar ALLA regissören eller är det bolaget bakom föregående filmer som ger tummen upp att använda?

Posted

Det finns många trådar om det, men ett kort svar är att man inte får stjäla musik, utan måste betala kompositören och musikerna om du vill använda musiken. Huruvida du tjänar pengar på filmen eller ej spelar ingen roll.

/Jakob

Posted

*hittade alldeles för många trådar, och kunde inte malplacera detta i någon*

Det är sant. Men det har ju hänt att en massa filmer i sverige har haft en massa musik från andra. T.ex i Ondskan när de lyssnar på Elvis(?), inte har väl filmbolaget betalat för den rättigheten för att använda det stycket?

Posted

[citat=Anna_Dea]*hittade alldeles för många trådar, och kunde inte malplacera detta i någon*

Det är sant. Men det har ju hänt att en massa filmer i sverige har haft en massa musik från andra. T.ex i Ondskan när de lyssnar på Elvis(?), inte har väl filmbolaget betalat för den rättigheten för att använda det stycket?[/citat]

Utan tvekan har de betalat för att få använda musiken.

Posted

Normalt kontaktar man alltså inte kompositör/skivbolag själv utan man går via NCB (Nordic Copyright Beureau) som har hand om sådant. I Sverige hör de ihop med STIM lite grand, så se http://www.stim.se för mer information där.

(Det behöver alltså inte nödvändigtvis vara väldigt komplicerat att få tillstånd till olika musik-stycken, dock lär det ju vara aningen dyrt för oss amatörer)

Posted

Nja, det här verkar faktiskt vara smått komplicerat. Vi har varit i kontakt med NCB en hel del det senaste för vi har en kompositör som har STIM-anmält sin musik , och när det gäller specialskriven musik i alla fall för kortfilm så verkar det faktiskt inte gå att förhandla bort kopieringsavgiften enligt det senaste vi hört. (Det roliga är iofs att man får olika bud varenda gång man pratar med de på NCB så det hela är aningen rörigt). (Första gången sade de att det inte gick att förhandla bort Synkroniseringsavgiften heller, men andra gången sade de att det inte var några problem... De verkar ju knappt veta själva hur det funkar)

Posted

Det är ungerfär min erfarenhet med. Men man måste vara tusan så tydlig med vad man frågar. De gör skillnad på tex att spela in en film, att trycka den på dvd, att visa den på teve etc. Och sen är det 100 olika typer som ringer, allt från riktiga BertKarlssons till oss vanliga virrpannor och alla har olika frågor.

För musik i film är det fri förhandling, medan specialbeställd musik är enligt tariff. Men, när filmen skall bli skiva så är det kopieringsavgift och då är det tariff igen. Och den där tariff-avgiften gör ingen skillnad på amatörer och komerisiella kunder.

Metakommentar: Nu är det knappast aktuellt för mig, men utgivna skivor skall visst ha utgivningssiffror (nu får ni hjälpa mig ni som vet bättre) precis som litteratur. Skulle inte förvåna mig att KB skall en kopia också? Så frågan är hur det är med skivor man bränner hemma i datorn och själv säljer på sin hemsida till dem som sätter in pengar på sitt konto? Det är kanske inte så enkelt?

Posted

Vad gäller beställningsmusik så är här ett litet utdrag från STIM:s (och NCB:s) hemsida:

Beträffande Stim/NCBs tariffer för beställningsmusik har kompositören i stor utsträckning möjlighet att själv bestämma NCB-avgiften (se under de separata produktionstyperna för närmare besked). Det är därför nödvändigt att kompositören fyller i kostnaden för licensieringen på blanketten. Utöver denna avgift tillkommer Stim/NCB:s fasta kopieringsavgift.

Detta säger ju ganska klart (tillsammans med lite övriga texter om synkroniseringsavgiften på hemsidan) att det är fri prissättning för kompositören som gäller, vilket ju torde inkludera 0:-.

Kopieringsavgiften kommer man ju inte ifrån vad gäller DVD-produktion som man säljer. Där är det procent på försäjningspriset som gäller, vilket verkar vara:

9,009% (pro rata) av försäljningspris (exklusive moms) till butik per framställt exemplar

alternativt

7,4% (pro rata) av försäljningspris (exklusive moms) till konsument per framställt exemplar

dock lägst minimiavgiften: 6:50 kr (pro rata) per framställt exemplar

På denna sida står det dock att synkroniseringsavgiften för dylik DVD-produktion är 3:40 kr per sekund. Så det är lite veligt och jag förstår faktiskt inte riktigt. Men jag antar att detta gäller ICKE-beställningsmusik.

Posted

Det är väl där jag varit och tittat med. Jag blir inte så mycket klokare än du. Dock har de ändrat eller så minns jag fel angående avtalpris på beställningsmusik. Då får man väl tacka. Avtalar man 0 så är det 0 som gäller tycker jag. Men kopieringsavgiften är fast. Undrar vem som kan svara på det?

Posted

Jag förstår i ärlighetens namn inte varför man inte skulle kunna avtala fram 0 kr i synkroniseringsavgift. Särskilt om man arbetar i en ideell förening så finns ju inga ekonomiska intressen, så det låter logiskt. Som sagt, vi hade två personer som ringde till dem och kollade och fick två olika svar, varav det andra svaret var att det var okay med 0 kr. Vi har dock inte skickat in anmälan ännu då vår kompositör befinner sig utomlands ett tag, men om ett par månader skall även det vara ordnat. Det enda vettiga för att få definitiva svar torde ju vara att ringa och prata med dem, men som sagt så verkar de svara lite olika vid olika tillfällen. (Och ja, det var till och med samma person på NCB båda personerna pratade med, så det är ju snurrigt värre uppenbarligen).

Posted

Jag tror att de har lite svårt att förstå vad man säger. Min fru och jag försöker ändra barnens namn och får också olika svar varje gång vi är i kontakt med skattemyndigheten (vilket ifs inte är samma sak som STIM). Så, jag tror man får förklara mycket tydligt vad man villl göra, och ställa frågan så solklart som möjligt, och till sist ge dem möjlighet att undersöka närmare hur det ligger till, dvs fråga om man kan återkomma när de tror att de vet svaret. Berätta gärna er förutsättning för projektet så de är på samma våglängd.

Sen jag gifte mig med en mexicanska har jag fattat hur man tas med myndigheter och organsiationer och regel ett är att aldrig ta strid utan ge lite hjälplöst intryck, verka påläst (dvs du skall ha verkligen försökt att ta reda på hur det ligger till. Alla svenska tjänstemän vet att det kan vara krångligt) och verkligen fråga om de kan hjälpa till i detta delikata problem, och att det är viktigt för dig att få den hjälp du behöver.

Posted

Egentligen är det här ganska enkelt, om någon har tagit fram en produkt som är avtalad enligt vissa rättighets och ersättningssystem kan man inte gå runt det utan problem. Låt säga att en viss kompositör har ägnat ett par månader åt att ta fram musik till en storproduktion och har fått ett par hundra tusen av produktionsbolaget, och orkestern har fått sin del av kakan, då är det omöjligt att få en gratislicens.

Det är kanske möjligt att avtala med skivbolag om att få skriva ett avtal som innebär 0:- i licensieringsavgift, men ingen skulle gå med på att slopa synkroniseringsavgiften. Om dom skulle det vore det omöjligt för dem att veta i hur stor utsträckning deras musik används, och hur mkt pengar ngn annan tjänar på deras produkt.

Använd originalmusik istället, kontakta en kompositör och skriv ett avtal som ger utdelning vid eventuell vinst. Det finns många sätt att göra detta på.

Det finns ingenting som är gratis, om du själv inte är upphovsman till produktionen.

Posted

Nu pratar du väl i nattmössan i alla fall? Naturligtvis går det att få gratis om upphovsmannen inte vill ha betalt. Om det är fri förhandling så kan ett avtal också betyda utan ersättning. Problemet är att NCB vill håva in avgift även om man avtalat om gratis. Det är däri kompliciteten ligger. Decaf försöker inte kringgå upphovsrätten utan vill använda originalmusik där avtalat pris är noll.

Posted

Precis, och jag vill alltså inte använda mig av musik som är skriven för en storproduktion som redan haft premiär, utan beställningsmusik som är skriven specifikt för vår film, där kompositören inte vill ha ersättning för att vi använder materialet i filmen. Självklart får vi inte rätt att göra något annat med musiken, som sälja den vidare till en annan produktion eller trycka upp en CD och sälja separat från filmen. Så om upphovsrättsmannen inte vill ha betalt för användningen av musiken till ett specifikt ändamål, så känns det ganska märkligt om en organisation skall tvinga oss att betala till honom (vilket han i så fall har erbjudit sig att betala tillbaka till oss, förutom skatten då som han ju måste betala, så det är ju bara helt galet om så vore fallet).

Det handlar alltså inte om att sätta synkroniseringsavgiften till 0:- för alla som nånsin vill använda materialet, utan till detta specifika ändamål. Torde vara det som fri förhandling innebär.

Posted

Här talas inte i några nattmössor.

Om du som upphovsman gör en produktion med högst 1000 kopior kan du komma runt inbetalningen av ncb, men inte annars.

Vad du kan göra är att komma överens med upphovsmannen att NCB-pengarna skall läggas ut av producenten så länge och sedan återbetalas av kompositören.

Alla tarifferna är satta utefter typ av media och typ av avtal.

Det är inte så krångligt, eller så dyrt som det verkar.

Jag har gjort musik till massor av lågbudgetproduktioner utan att det kostat någon en endaste krona.

Posted

Det tråkiga med att kompositören återbetalar pengar är ju att pengar i princip bara går förlorade, dels till NCB antar jag, för de lär väl ta någon procent på allt som skall till kompositören, men framförallt staten eftersom kompositören då måste skatta för den inkomsten. Så det är ju ett litet tråkigt system faktiskt.

• 1 year later...
Posted

En annan fråga ang musik i filmer, om man har massa musik på cd-skivor, får man använda den i sina filmer så man kan visa upp den vart som helst utan att behöva avtala med någon? Man har ju trots allt redan betalat för CD-skivan och den är min!

Posted
En annan fråga ang musik i filmer, om man har massa musik på cd-skivor, får man använda den i sina filmer så man kan visa upp den vart som helst utan att behöva avtala med någon? Man har ju trots allt redan betalat för CD-skivan och den är min!

Nej du har fortfarande inte betalat för att få spela upp musiken publikt. Eller att dra in egna pengar på den. Du måste cleara och betala separat för detta tillstånd, och det är aningen dyrare än själva cdn :)

Har för mig att musiken till "Tjenare kungen" gick på 1,5 mille eller nåt (som jämförelse vad musik kostar att använda)