Jump to content

Recommended Posts

Ok, jag tänker väldigt mycket och detta leder till för många idéer för min hjärna att hantera samtidigt. Därför skulle jag vilja ha lite feedback på dessa tre synopsiser, är någon av dem bra att satsa på? Ni får ursäkta om de är lite långa.

 

Nr 1:

John skjöt sin vän Jake till döds av misstag då de var tolv år gamla. Nu, ett antal år senare, lever John ett ensamt liv som författare (mest kioskdeckare) då hans skuldkänslor leder till depression som i sin tur leder till schitzofreni då Jake "kommer tillbaka" och säger till John att hämnas hans död igenom att skjuta VD:n för det vapenföretag som tillverkade revolvern som ledde till Jakes tidiga död. På andra sidan har vi en ung student, Albert, som blir kär i en kvinna. Albert är son till VD:n av vapenföretaget som John skall skjuta. De är dock inte bästa vänner (Albert och Pappan) eftersom Albert inte vill ha något med vapen att göra. Det blir ett maffigt slut med tre dödsoffer (wooho!) då Albert vill försonas med fadern efter att han har gjort sin älskare på smällen. Albert blir visad till att slå sig ned i pappas kontor av hans sektreterare då pappan snart ska anlända, John kommer då in, tror att Albert är VD:n och skjuter honom. Pappan är precis utanför dörren då detta händer rusar in och ser sin son skjuten, tar upp sin pistol och dödar John... Efter detta så blir han så sorgen så att han bestämmer sig för att ta sitt eget liv eftersom han inser att det är produkten han har sålt i många år som har tagit hans familj ifrån honom. Bang Bang Bang, alla döda inga uppföljare.

 

Nr 2:

Tim blir mördad på vägen till skolan och vaknar upp i ett bårhus där han möter tre andra "spöken", Sergio, Martin och Sofia. Dessa tre berättar för Tim att det kommer ta sisådär fyra miljoner år innan de kan komma till himmelen eftersom Gud och hans gäng av kontorsarbetare som tar hand om döingar hade gjort en missberäkning då de förbisåg människans mordiska natur.

Så vad finns det att göra i fyra miljoner år? Och kan man hitta ett loophole i bibeln som skulle kunna göra processen snabbare?

 

Nr 3:

Thomas är schitzofren, men han vet inte riktigt om detta. Hans enda vänner är de hallucinationer han tror är riktiga människor. De är trötta på att vara fattiga och utför ett bankrån för att få lite pengar. Thomas åker fast och blir dömd till rättpsykiatriskvård och får mediciner för att glömma sina vänner. Ett dilema dock, han slutar se vännerna men faller då in i en depression eftersom världen inte är speciellt rolig utan dem, plus han är dålig socialt. Därför försöker han komma på vad som ledde till att han blev scitzo från början för att få sina vänner tillbaka.

 

 

Vad tycker ni? Är de för spliffade? Eller låter de intressanta?

Link to post
Share on other sites

Kul! Jag gillar dem, du har inget fel på fantasiförmågan i alla fall:) Här är några kommentarer:

 

1) det känns som en huvudperson för mycket, fundera på hur du kan knyta ihop deras liv i intrigen, t ex om John och Albert redan känner varandra.

 

2) får mig att tänka på "mitt liv som död" dvs som en teveserie utan slut, om det är en avslutad historia så fundera på några vändningar och ett slut

 

3) originellt (och jag gillar skrivningen "DE är trötta på att vara fattiga" :) Likadant här, ett synopsis till skillnad från en premiss måste beskriva filmen fram till slutet.

Link to post
Share on other sites

"ett synopsis till skillnad från en premiss måste beskriva filmen fram till slutet."

Hell yeah!

 

Slutet på Nr 2: Jo du... det var en riktigt bra fråga :), Tim kommer till himmlen sist (eftersom han dog lite lite lite senare än alla andra). Har dock tänkt minst på denna, mitten saknas liksom =) klimax.. bra att ha med kanske.

 

Nr. 3: en liten sketch @ http://img126.imageshack.us/img126/4598/sketchos5hh.gif.

 

Nr 1. Ok, ändrade mig lite här... sa nämnligen ingen uppföljare. Men sen kom jag på en bra historia. ok, slutet är det samma, de dör allihopa. Men den efter skotten så ... jo

Fade to black, En ung kille ungefär 20-30 står i ett svart rum upplyst endast av en spotlight (lite teater över det hela) säger nått i stil med "Bra historia inte sant? Men glömde de inte någon? *ler*" Han går sedan fram till ett bord och sätter sig ned, fortfarande smått maniskt leende. Kameran zoomar in och går ned lite för att avslöja en namnskylt där det står "Albert Smith III, VD." och under vapen företagets logga.

 

Detta är allså den ofödde sonen, pappan ville ju på något sätt få slut på deras välde över vapenföretaget i skam. Men han fick aldrig veta att Sophie var gravid. Pada, sonen har tagit över skiten. Slutet på första.

 

Uppföljare: Inte direkt en "Film II: Andreas Hämnd", storyn har egentligen inte så mycket med första att göra, de enda karaktärerna från som finns kvar är ju sonen (som bara nämns i första, och har en 20sec scen) och mamman. Denna filmen är snarare en film i stil med Citizen Kane och Scareface. Om hur Albert Jr. försöker få kontroll över hela företaget. Han anser att det var det arvet han fått av familjen. Han är lite små galen som man skulle kunna tänka sig av en person vars pappa och farfar blivit skjutna efterlämnande sig ett imperium som han får kontakt med i ung ålder, han blir lite av en paranoid ensamvarg med stor törst för makt. Funderar på att ha pistolen som skjöt Jake och Albert (pappan) i första kvar som ett slags 'Deus Ex Machina'. Den ska spela någon stor roll, blir någons död. Men jag ska förfina första innan jag tänker mer på denna =) Kanske ska börja tänka på att budgeten för dessa filmer skulle bli lite för stora.

 

 

btw. "det känns som en huvudperson för mycket, fundera på hur du kan knyta ihop deras liv i intrigen, t ex om John och Albert redan känner varandra."

 

Försår exakt vad du menar, men grejen med hela historian är att det är en slags film-noir i ena änden och en kärlekshistoria i andra. Skriver självklart med tanken "bli inte för rörigt nu" i hjärnan hela tiden.

Link to post
Share on other sites

[citat=tuco]Gillar alla idéerna.

1:an är ju fin på det sätt att den har ett slags budskap.

Fast 2+3:an faller mig mer i smaken. Sköna och udda idéer.

Hoppas du skriver klart nåt. Vore kul att få läsa.[/citat]

 

Tack för kritiken :)

Link to post
Share on other sites

[citat=Mikael_hs]2an påminner lite om "lik som män", en pjäs som gick rätt nyligen.[/citat]

 

Det är sant, fast likheten är väl igentligen bara att de är på ett bårhus.

I min historia vet alla att de är döda, de snackar inte om genus och hela filmen kommer inte utspela sig på ett bårhus (skulle bli en lite halv trist film)

 

men, hehe, var lite orolig för att iden var mer av en teaterpjäs och inte en film, skriver alla fall på ide 1 och 3 just nu, de är lättast.

 

Anbropå ide 1. Jag har liksom en liten "flashback" i början för att förklara Johns situation. Då har vi John som voiceover och John som tolvåring.

 

Bör jag skriva

JOHN 12 ÅR

Bla bla, jag är tolv!

 

istället för bara

JOHN

bla bla, jag är tolv!

 

för att visa att det är den tolvårige John som pratar vid detta tillfället (även fast det är uppenbart)?

tack pow forehand

Link to post
Share on other sites

ok, nu är jag bara petig och överanalyserar en detalj... men är det möjligtvis Leone, Scorcese, och Coppola du tänker på med dom namnen i tvåan? :D anar massor med filmkopplingar där som kommer att dras fram... fin fint.

 

trean är dock min favorit, men det är väl mest för att jag har en viss förkärlek till schizo-offer... :D både ettan och trean hade detta men ettan vet jag inte... det är säkert för att jag är lite för trött just nu för att läsa så pass info-rik text... men just nu så fick jag inte riktigt klart för mig hur det låg till...

Link to post
Share on other sites

[citat=jmalmsten]ok, nu är jag bara petig och överanalyserar en detalj... men är det möjligtvis Leone, Scorcese, och Coppola[/citat]

Wow, det hade jag absolut inte tänkt på. Spliffat som bara den, undrar om det var lite av ett undermedvetet val där.

Ettan ÄR lite svår för mig att förklara, har mest varit lite galet pratande för mig själv "om jag .. GENIALT!" och så vidare... att den dessutom är "två filmer" som i mitt huvud går ihop perfekt, men som i andras ögon verkar lite rörigt.

 

Men tack för feedbacken, vi får se om jag lyckas skriva klart nått!

 

:Lite Längre och, för hoppningsvis, bättre förklarad synopsis till ide #1!:

http://lenemie.awardspace.com/TheConsequencesofKillingJake.doc

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

[citat=The Keff]Här är ett litet utkast på 11 sidor på Ide 3 som nu går under projekt namnet Glad och Galen. Första manuset, så jag uppskattar verkligen kritik.

 

 

Enjoy!

http://lenemie.awardspace.com/gladochgalen.txt[/citat]

 

Skön dialog. Men är det verkligen 10 sidor? Då är det verkligen dags att få igång handlingen. Det bör du göra redan på andra sidan faktiskt.

Link to post
Share on other sites

Med att dra igång handlingen menar du kanske att sätta in ett klimax efter 2 minuter? Nej, jag har en annan plan för manuset... det är ingen actionfilm eller kortfilm... ett drama skulle man kunna säga. Men tack för komplimangen om dialogen, sitter och ändrar stavning, upplägg osv nu. Sen skiver jag 10 sidor till, så får du se den efterlänktade handlingen :)

Link to post
Share on other sites

Det jag menar är att du kan inleda med nån form av anslag som antyder vad filmen kommer att handla om redan på första sidan, sedan ägna sidorna 2-10 till att introducera karaktärerna (d.v.s. det du redan har skrivit). Jag tror att det blir mer intressant om man redan från början har ett hum om vad filmen kommer att handla om. När väl det är avklarat kan man ha scener som inte för handlingen framåt. Och detta upplägg gäller lika väl för drama som för actionfilmer.

Link to post
Share on other sites

Trean var väl den jag skriver på va.. japp. Coolt, verkar som jag valt rätt. upphandligensaken grejen... allså skit i handligen för tillfället, Det kommer mera så att säga... umm.. filmen blir typ en lite udda blandning mellan kompisfilm ala trainspotting med mycket dialog i början sen blir den väligt annorluna efter första akten. man skulle väl kunna säga att första akten är "rolig" andra akten är "lite konstig" och tredje akten är "deprimerande". ... ja det får räcka... skulle aldrig kunna pitcha en film speciellt bra :)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...