Gå till innehåll

Rätt kamera för filmskapande?


frost

Recommended Posts

Hejsan hejsan!

 

Ny här på forumet, och jo jag har använt sökfunktionen i några dagar och fått rätt mycket nyttigt i lärdom härifrån, tänkte dock våga mig påa tt själv ställa en fråga då man tenderar att ha nischade frågor som varierar från person till person..

 

Jag letar efter en kamera som jag främst vill använda för att spela in film (spelfilm) och jag vill gärna ha lite olika valmöjligheter även om jag inser att min budget kommre gör adet i princip omöjligt...

 

Kamera för spelfilm

Får gärna ha höghastighetsmöjligheter (även om det blir konstiga hybridtekniker)

24fps eller liknande för bättre "filmkänsla"

Bra med ut/ingångar för ljud etc

Vidvinkelmöjlighet (antingen i form av utbytbart objektiv eller budget med påskruvad vidvinkellins)

Får gärna finnas mycket på tillbehörsfronten, typ linser, konverterare, etc

 

Min budget kan sträcka sig till 50-60 000kr MEN jag håller mig gärna runt 10-20 000 kr ;) (även om jag förstår att det inte går hehe)

 

tackar!

 

 

 

Edit:

 

Inser att jag kanske borde revidera min impulsiva fråga lite, jag har tänkt att antagligen sätta 35mm konvertering på kameran då jag älskar den looken. Och när jag tidigare skrev om höghastighet (typ slowmotion) så vet jag att jag inte får några 1200fps kameror för min prisbild men då jag inte vart aktiv i filmandet på ett par år undrar jag om det finns något alternativ ändå?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror JVC eller Canon skulle kunna vara intressanta att kolla vidare på om du ska kunna byta optik. http://www.scandinavianphoto.se/?31150 http://www.scandinavianphoto.se/?31663

 

Kan du leva med fast optik och tvunget måste kunna filma ruggigt bra i olika hastigheten kanske Panasonic kan leverera vad du söker. http://www.scandinavianphoto.se/?33587 Observera att du är tvingad att köra med P2 kort om du ska köra variabel fart på din film. (ruggigt dyrt i dagsläget)

 

EDIT=" För lite mera info ang olika hastigheter och hur det funkar på HVX200 ta en kik på http://www.dvxuser.com/articles/framerates/ "

Länk till kommentar
Share on other sites

frost: Att investera i en kamera med utbytbar optik känns kanske inte helt poängfyllt om du ändå skall köra med 35-adapter. Visst, du kan ju köpa en glugg som är bättre än den som redan sitter på kameran, men de pengarna kan du ju lika gärna lägga på en kamera med fast optik som har en bättre glugg redan från början. Och vidvinkelkonverterare blir förstås helt överflödiga.

 

Och 24 fps vill du inte köra. Det är 25 fps progressivt du vill ha. 25p som det kallas.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är absolut ingen storfilmare, och våra filmer varierar otroligt efter impuls och insats. Men jag kan starkt rekomendera Panasonic DVX'en =) den har inte svikit mig än så länge (snarare tvärtom =( ) tror den ligger på stadiga 32.000:- nånstans fortfarande? Jag testade Canon XL2 lite men tyckte den var klumpig, iaf innan ja började på gym ;). Annars har väl canon xm1 (tror jag den heter iaf) fått bra rescensioner, ligger väl under 20.000:-... Nu var det några månader sen jag pluggade mig in i ämnet kameror eftersom jag köpte min då. hoppas du hittar något bra.

 

edit: såklart har ju dvx'en 25p och även förmågan att fånga snygga slowmo. kan även rekomendera dvxuser.com forumet, där finns svar på nästan allt

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för alla svar, har spenderat två dygn nu med att lusläsa lite olika forum :)

Förrutom att ögonen snart trillar ur så verkar det stå mellan de två klassiska valen...

 

Så det blir nog antingen en canon xl (1 eller 2) eller en DVX100, dvx verkar vara mer "film"orienterad out of the box men därav inte sagt att xl'n inte kan få samma effekt.

 

Är begagnat marknaden i sverige något att ens fundera över? Någon som har typ en DVX100 som vill sälja? Tycker marknaden i sig är jäkligt tight men det är ju också för att sist jag var inne på film så var jag i usa och det medger jag ju direkt att det inte är en rättvis jämförelse

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

[citat=Alexander J.D]Hej!

 

Canon XM-2 är en mycket prisvärd kamera för flera ändamål. Vid tv-produktion samt som en vanlig "ta med på semestern" kamera. Bildkvaliteten som uppnås av de 3CCD som kameran har är enastående. Andra vettiga alternativ hittar du på http://www.scandinavianphoto.se

 

Lycka till!

 

//Alexander J.D[/citat]

 

Fast vill man ha 25P är inte XM2 rätt kamera. I SD sammanhang är det egentligen bara DVX100 och XL2 som är lämpliga. FX1 kan även den spela in i 25P via HDV men samtidigt saknar den extern micingång vilket lite diskar den från seriös produktion. Då har vi Z1 i en något högre prisklass. Fast då kan man lika gärna köpa en HVX200 för ca 65000.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=MovieSwede][citat=Alexander J.D]Hej!

 

Canon XM-2 är en mycket prisvärd kamera för flera ändamål. Vid tv-produktion samt som en vanlig "ta med på semestern" kamera. Bildkvaliteten som uppnås av de 3CCD som kameran har är enastående. Andra vettiga alternativ hittar du på http://www.scandinavianphoto.se

 

Lycka till!

 

//Alexander J.D[/citat]

 

Fast vill man ha 25P är inte XM2 rätt kamera. I SD sammanhang är det egentligen bara DVX100 och XL2 som är lämpliga. FX1 kan även den spela in i 25P via HDV men samtidigt saknar den extern micingång vilket lite diskar den från seriös produktion. Då har vi Z1 i en något högre prisklass. Fast då kan man lika gärna köpa en HVX200 för ca 65000.[/citat]

 

Sony HDR-FX1 saknar inte extern micingång, däremot saknar den xlr-ingångar, det är ju inte riktigt samma sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=MovieSwede]Nej men för seriös filmande bör man ha bra ljudingångar (XLR). Många missar ofta ljudaspekten för film.[/citat]

Det är det man har en XLR-adapter till.

 

%2$s skrev:
Sen har vi ju även problemet med att FX1/Z1 enbart spelar in med komprimerat ljud.

Helt klart ett större problem.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=trezpasser]Jag är absolut ingen storfilmare, och våra filmer varierar otroligt efter impuls och insats. Men jag kan starkt rekomendera Panasonic DVX'en =) den har inte svikit mig än så länge (snarare tvärtom =( ) tror den ligger på stadiga 32.000:- nånstans fortfarande? Jag testade Canon XL2 lite men tyckte den var klumpig, iaf innan ja började på gym ;). Annars har väl canon xm1 (tror jag den heter iaf) fått bra rescensioner, ligger väl under 20.000:-... Nu var det några månader sen jag pluggade mig in i ämnet kameror eftersom jag köpte min då. hoppas du hittar något bra.

 

edit: såklart har ju dvx'en 25p och även förmågan att fånga snygga slowmo. kan även rekomendera dvxuser.com forumet, där finns svar på nästan allt[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

Snygg slow motion är att du tex filmar 100fps och sen sätter in i en 25P timeline.

 

50i går att konvertera till snygg slowmotion men då har du fått en kraftig sänkning av upplösningen. Då Interlace kameror måste köra med lägre upplösning från början för att inte skapa interlaceflickering. ta sedan och halvera den upplösningen så blir det inte så bra bild.

 

HVX200 däremot kan spela in 50FPS i 720P

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...