Gå till innehåll

Widescreen som skall visas på 4:3 tv?


Jasa Inc

Recommended Posts

Jag gör en film som jag filmat i 16:9 (widescreen) och exporterar i widescreen.

Hur blir bilden om man spelar upp den i vanlig tv? Är det då man skall använda anamorphic eller?

Man kan ju inte förutsätta att alla har en widescreen tv som skall se filmen...

Har vi några bra förslag på "bästa" alt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visar du filmen på en 4:3 teve får du ju de där svarta fälten uppe och nere. Det spelar ingen roll att du gör det anamorfiskt, du får i alla fall svart uppe och nere på en 4:3 teve. Det är endast på en 16:9 teve som du tjänar på att göra bilden anamorfisk. Vill du slippa de svarta ränderna får du väl cropa bilden och zooma in lite så bilden fyller hela rutan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bränn filmen på en DVD (16:9) När du spelar upp den på en 4:3-teve tillkommer svarta ränder. På en 16:9-teve ser det helt normalt ut dvs inga svarta ränder.

 

Om du däremot spelar över din widescreenfilm på DV-band genom din kamera och spelar upp filmen på en 4:3-teve så kommer det inte att finnas några svarta ränder dvs bildytan täcker hela tv. Motivet ser långsmalt ut.

 

På flera moderna tv-apparater finns där dock en knapp som man kan justera detta, tv "skalar" om bilden till 16:9 genom, att trycka ihopa den och lägga på svarta ränder uppe och nere.

 

Hoppas jag uttryckte bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

ja vet alla grunder i detta så det behöver den som svarar inte dra igenom. Jag ska köpa en sony HCR-HC1 hdv-kamera. Den har äkta widescreen och spelar in (i hd-läge) på en specialsorts mini-dv band. Kameran ska jag i huvudsak använda till ett långfilmsprojekt nästa år. Jag hade tänkt filma, ladda över hd-videon till pc:n, redigera i hd-miljö och sedan ladda tillbaka till dv-bandet för att fortfarande få hd-kvalité. Då undrar jag hur formatet kommer att uppfattas (om det är det rätta ordet) på en widescreen-tv respektive en 4:3-tv

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
Bränn filmen på en DVD (16:9) När du spelar upp den på en 4:3-teve tillkommer svarta ränder. På en 16:9-teve ser det helt normalt ut dvs inga svarta ränder.

 

Om du däremot spelar över din widescreenfilm på DV-band genom din kamera och spelar upp filmen på en 4:3-teve så kommer det inte att finnas några svarta ränder dvs bildytan täcker hela tv. Motivet ser långsmalt ut.

 

På flera moderna tv-apparater finns där dock en knapp som man kan justera detta, tv "skalar" om bilden till 16:9 genom, att trycka ihopa den och lägga på svarta ränder uppe och nere.

I detta fall av 16:9 visning på en 4:3 TV så får du också bättre upplösning på din 4:3 TV. Den visar då alla 625 linjerna fast inte över hela TV rutan, utan bara "där de behövs". Min gamla Sony TV (tjock TV 4:3 från -97) funkar så smart.

 

Ibland kan man behöva trycka på den där knappen när SVT visar 16:9 program som av någon anledning visas långsmala på en 4:3 TV :) .

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...