Gå till innehåll

Senaste film du köpte eller såg?


Cjwk

Recommended Posts

kombinationen Kjell Bergkvist och Ulf Malmros slår sällan fel i övrigt ;)

 

för att bidra till tråden...

 

beställde i söndags kväll från discshop:

 

Heisei Tanuki Gassen Ponpoko (helfestlig Ghibliproduktion från killen bakom Grave of fireflies)

http://www.imdb.com/title/tt0110008/

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=49475&lang=se&subsite=movies&&ref=

 

Fifth Element 2 disc (Luc Besson i högform och visar vad scifi kan vara bortom dystopin)

http://www.imdb.com/title/tt0119116/

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=50831&lang=se&subsite=movies&&ref=#

 

Samurai Champloo vol 6 & 7 (för att komplettera min samling av den helsköna samuraianimen och enda anime-serien som jag följt lagligt på dvd förresten;))

http://www.imdb.com/title/tt0423731/

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=49683&lang=se&subsite=movies&&ref=

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=49684&lang=se&subsite=movies&&ref=

Länk till kommentar
Share on other sites

Gillar verkligen inte Samurai Champloo, hyrde några delar från boxman och orkade inte ens se mer än första avsnittet. Trodde den skulle vara som klippt och skuren för mig.

 

Jag köpte träboxen med första säsongen av Rome, har dock inte hunnit se något av den ännu.

 

Senaste filmen jag såg var Silent Hill (betyg: 6 av 10).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte träboxen med första säsongen av Rome, har dock inte hunnit se något av den ännu.

 

Jag tror inte du kommer bli besviken. Den är ytterst välgjord och kombinerar det bästa av amerikanskt, engelskt och italienskt kunnande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gillar verkligen inte Samurai Champloo, hyrde några delar från boxman och orkade inte ens se mer än första avsnittet. Trodde den skulle vara som klippt och skuren för mig.

 

Jag köpte träboxen med första säsongen av Rome, har dock inte hunnit se något av den ännu.

 

Senaste filmen jag såg var Silent Hill (betyg: 6 av 10).

 

vi är nog lite olika du och jag... jag såg S.Champloo första gången för att S.Watanabe (cowboy bebop, animatrix: detective story, macross plus) satt bakom ratten. Jag hade hört att han skulle blanda rap/hiphop med samurajer, vilket kändes som ett mindre helgerån... men jag vanns över efter första avsnitten...

 

Rome försökte jag se början av, men made-for-TV-känslan var alltför stark i det jag såg... och det avskräcker mig från det mesta.

 

Men som dom säger... smaken e som baken;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske det men jag har aldrig fastnat för serien. Försökte titta de första avsnitten i säsong 1 men jag tyckte inte det var något värt att se dock...

 

När du blir lika gammal o mossig som jag, så kommer du ÄÄÄLSKA kostymspektakel som "Rome"... ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg precis klart Witness från 1985 med Harrison Ford och Kelly McGillis.

Bra film, men varför den prisas så mycket i varenda bra manusbok som finns vet jag inte. Den är absolut bra skriven, men det finns det många filmer som är och även om den är bra så är den inte Chinatown.

 

Kul att se Danny Glover som smårolls-skurk innan han blev kändis, och Viggo Mortensen dyker upp i flera scener som avancerad statist.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg The Beyond igår kväll (för att spetsa till min halloween tillvaro).

 

Jag hade hört ganska positiva omdömen om den men jag var väldigt kluven efteråt. Jag har inga problem med förbannelser och inte heller när det blir överdrivet mycket våld dvs. närbilder på mosade ögon och liknande. Men däremot så tycker jag att filmer som Beyond tappar i styrka när man visar alldeles för mycket av det. Det blir nästan larvigt. Dessutom lägger man märke till rekvisita och special effects (låtsas spindlar och latexmasker) som bara förtar spänningen. Bad Taste kommer undan med sånt men inte en så pass seriös film som Beyond. Man blir bara äcklad inte skrämd.

 

Slutet var däremot väldigt bra tycker jag. Man kanske skulle göra en remake, där man kunde satsa mer på stämning istället för gore?

Länk till kommentar
Share on other sites

Köpte och hade privat Citizen Kane kväll igår.

 

filmer:

Citizen Kane

RKO281 (fiktiv film om inspelningen)

Battle for Citizen Kane

 

Huvudfilmen, CK, var fortfarande riktigt hyffsad och tillräckligt har redan skrivits om filmen.

 

RKO281 tog namnet från RKO's produktionsnummer av filmen och visar en dramatisering över hur filmen kom till, (producerad av HBO). Ganska bra för att vara en tv-film med halvbiografiskt mål.

 

Battle for citizen kane var rätt å slätt en bakom kulisserna på 2 timmar som dom klämde in i Citizen Kanes DVD tillsammans med filmen.

 

Båda dessa dokumentärer missade dock det jag tyckte var mest intressant: det rent tekniska och RKO 281 visade förvånansvärt lite från själva produktionen av filmen.

 

Hyrde också Cannibal Holocaust kom jag på nu när ni nämnde the Beyond. Jag väntade mig rak kannibal-cheesighet men fick faktiskt en jävligt bra film. Även om produktionsmetoderna kan ifrågasättas och regissören nu ångrar att han gjort filmen alls. Finns på videoteket, se den om ni har mage att se förbi djurplågeriet. Det finns en poäng med filmen ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Indeed!

Jag blev överraskad första gången jag såg Cannibal Holocaust eftersom jag åsså trodde den skulle vara vanlig tanklös exploitation, men den har faktiskt en stark poäng, & är grymt välgjord med både baktanke & kunnande!

Vad dom gjorde med djuren är inte försvarbart, men som du sa, om man kan se bortom det så är den grymt bra :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

När du blir lika gammal o mossig som jag, så kommer du ÄÄÄLSKA kostymspektakel som "Rome"... ;-)

jag har inget emot kostymspektakel, Fall of the Roman Empire är förbannat bra (även om en dvd utan svajig bild verkar vara svår att hitta), Spartacus är magnifik, jag har även 10 budorden på dvd med NRA-Heston som Gud/Moses och den är riktigt pampig när den inte är pratig och när dom delar röda havet är svårslaget, Gladiator är sketabra den med, Shakespear har jag svårt att hitta en film som inte fungerar... men Rome blev bara tröttsam i sitt TV-stuk,,, jag fick aldrig någon känsla av att det fanns något bredvid det vi såg genom kameran. Ingen känsla av Roms storhet. Den övertygade mig helt enkelt inte att det var något annat än en spinoff på Xena fast med verkligare ton. Okej, nu var jag kanske elak men jag hade ju väntat mig en mer filmisk upplevelse.

 

Som jämförelse mellan tv-och-tv och tv-och-film: Rome var extremt studioklaustrofobi medan Band of Brothers var som separata episka filmer... (rome anspelar ju på tidigare populära rommarspektakel lika mycket som band of brothers lever på kopplingen med saving private ryan)

 

Det syntes inte riktigt att det var världens dyraste serie som dom säger:(

Länk till kommentar
Share on other sites

Köpte och hade privat Citizen Kane kväll igår.

 

filmer:

Citizen Kane

RKO281 (fiktiv film om inspelningen)

Battle for Citizen Kane

 

Huvudfilmen, CK, var fortfarande riktigt hyffsad och tillräckligt har redan skrivits om filmen.

 

RKO281 tog namnet från RKO's produktionsnummer av filmen och visar en dramatisering över hur filmen kom till, (producerad av HBO). Ganska bra för att vara en tv-film med halvbiografiskt mål.

 

Battle for citizen kane var rätt å slätt en bakom kulisserna på 2 timmar som dom klämde in i Citizen Kanes DVD tillsammans med filmen.

 

Båda dessa dokumentärer missade dock det jag tyckte var mest intressant: det rent tekniska och RKO 281 visade förvånansvärt lite från själva produktionen av filmen.

 

Hyrde också Cannibal Holocaust kom jag på nu när ni nämnde the Beyond. Jag väntade mig rak kannibal-cheesighet men fick faktiskt en jävligt bra film. Även om produktionsmetoderna kan ifrågasättas och regissören nu ångrar att han gjort filmen alls. Finns på videoteket, se den om ni har mage att se förbi djurplågeriet. Det finns en poäng med filmen ändå.

 

CH är en GRYMT bra film, slår alla andra kannibalfilmer på fingrarna rejält. Köpte på mig 25th Anniversary Edition när den kom, och det är en av favoriterna i hyllan. Som sagt, man blir överraskad första gången man ser den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du inte sett "Den bästa sommaren" av Ulf Malmros? http://www.imdb.com/title/tt0204932/

 

Om inte, så gör det, för Kjelle sparkar stjärt å det grövsta i denna underbara film.

 

Såg Den bästa sommaren igår för första gången. Vilken film! Riktigt bra och rolig. Kjell Bergqvist är grym. Smala Sussie är nog fortfarande nummer 1 som svensk film, men denna blir garanterat nummer 2. Ulf Malmros is tha shit!

 

Hade med mig en filmpedagog från film i västmanland när jag var i sthlm i fredags och hon gillade inte alls Ulf. Sa att han är en kille som tar åt sig ära för andras jobb. T.ex var det inte han som skrev manus till Smala Sussie fastän han säger det. Det var Petteri Nuottimäki som skrev allt tydligen, men han vågar inte gå ut i media och säga något, för han är en sån som inte vill stå i rampljuset. Hursomhelst, jag gillar Ulf :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hade med mig en filmpedagog från film i västmanland när jag var i sthlm i fredags och hon gillade inte alls Ulf. Sa att han är en kille som tar åt sig ära för andras jobb. T.ex var det inte han som skrev manus till Smala Sussie fastän han säger det. Det var Petteri Nuottimäki som skrev allt tydligen, men han vågar inte gå ut i media och säga något, för han är en sån som inte vill stå i rampljuset. Hursomhelst, jag gillar Ulf :)

jepp. om jag någonsin säljer ett manus och får höra att malmros ska regissera så tänker jag göra allt för att behålla cred.

det är fult som fan med folk som snor åt sig sånt, speciellt från oetablerade manusförfattare som verkligen behöver credden.

Länk till kommentar
Share on other sites

nja... fasst det jag slås av malmros (och andra mästerregissörer för den delen) är att vare sig det är hans egna manus eller någon annans så är det helt och fullt malmros-känsla genom hela filmen

 

Elvis skrev inga egna låtar heller

 

Vad jag vet så skrev väl sällan varken spilberg eller hitchkock manusen till några av deras bästa filmer själva, eller? Men deras filmer har ändå sin regissörs uppenbara touch.

 

Om jag skrev manus och fick det sålt så skulle jag just nu vara glad om Uffe fick jobbet, då vet jag vilken kvalitetsnivå filmen får, tänk er dom stackarna som skrivit manus åt Uwe Boll däremot ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

nja... fasst det jag slås av malmros (och andra mästerregissörer för den delen) är att vare sig det är hans egna manus eller någon annans så är det helt och fullt malmros-känsla genom hela filmen

 

Elvis skrev inga egna låtar heller

 

Vad jag vet så skrev väl sällan varken spilberg eller hitchkock manusen till några av deras bästa filmer själva, eller? Men deras filmer har ändå sin regissörs uppenbara touch.

 

Om jag skrev manus och fick det sålt så skulle jag just nu vara glad om Uffe fick jobbet, då vet jag vilken kvalitetsnivå filmen får, tänk er dom stackarna som skrivit manus åt Uwe Boll däremot ;)

nä men Elvis gick aldrig ut i press och tog cred för låtskrivarnas jobb heller, satte sitt namn som låtskrivare och påstod att den handlade om hans erfarenheter.

 

vad hjälper det dig om du säljer ett manus till malmros och bara får delad cred för den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyckte du The Beyond saknade stämning?

Tja, personligen tycker jag det är en av dom bästa skräckisar som gjorts, SPECIELLT som jag är ett STORT fan av allt som har med HP Lovecraft att göra!!!

 

Filmen har stämning. Men vad jag menade var att filmen skulle tjäna på ( i mina ögon) att satsa på just det och inte gotta sig i gore. Det blir inte skrämmande bara äckligt. Tycker jag iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag såg The Machinist igen häromdan. Tycker fortfarande den känns som en billig kopia på Fight Club, exakt samma premiss men en annan story.

 

hade den haft en egen premiss hade den varit mycket bättre, jag gillar att man gradvis upptäcker hur Trevor Reznik (och varför i all världen har de snott Trent Reznors namn till den här filmen??) blir mer och mer galen och distansierad från världen.

Länk till kommentar
Share on other sites

The Pianist

 

Håller på med lite kvällstittning nu dessa mörka novemberkvällar. Jag ser på film i sängen helt enkelt. Det är jättemysigt. Jag ska i alla fall se klart The Pianist ikväll, för jag blev en aning trött igår (och hungrig, så jag gick till köket och åt tre mackor med leverpastej och saltgurka. Ser fram emot det ikväll igen.) Men vilken fantastiskt film. Adrian Brody tycker jag om skarpt, musiken är vacker (både Chopin och Soundtracket), och så är ju Roman Polanski så ünderbar!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...