Gå till innehåll

Ny standard för HD?


j3n5

Recommended Posts

[citat=j3n5]Panasonic och Sony ska tydligan sammarbeta kring en ny standard för format..

 

http://prylportalen.mkf.se/ArticlePages/200605/11/20060511140817_MKF834/20060511140817_MKF834.dbp.asp

 

/jens...[/citat]

 

Mycket intressant... låt oss hoppas att standarden inte begränsar sig till just dvd-kameror och utan också specar formatet för hårddisk/minnekorts-kameror och dator på en gång. Formatet på på fil borde ju vara detsamma så att det sen går att bränna själv för att spela upp på CD/DVD/HD-DVD/Blueray-spelare.

 

Jag tror att HVC i förkortningen HVCHD står för Advanced Video Coding, dvs helt enkelt H.264-kodad video i HD-upplösning, se t ex http://www.dvd-guides.com/content/view/143/59/.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag älskar H.264 det är helt klart bäst för mina behov då jag har internet som mitt media, men att ha H.264 som inspelad film i en kamera? Kommer man kunna klippa eller lägga RT effekter utan en dator med minst 8 CPU kärnor och dedicerad hårdvara för H.264?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=barnholdt]Jag älskar H.264 det är helt klart bäst för mina behov då jag har internet som mitt media, men att ha H.264 som inspelad film i en kamera? Kommer man kunna klippa eller lägga RT effekter utan en dator med minst 8 CPU kärnor och dedicerad hårdvara för H.264?[/citat]

 

Man blir väl tvungen att göra om materialet till något vettigt som man kan klippa i - precis som med HDV (mpeg2). För mig är mpeg2, mpeg4 och H.264 slutformat/distributionsformat. Ingenting jag någonsin kommer att använda för inhämtning av material. Aldrig.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mjg][citat=barnholdt]Jag älskar H.264 det är helt klart bäst för mina behov då jag har internet som mitt media, men att ha H.264 som inspelad film i en kamera? Kommer man kunna klippa eller lägga RT effekter utan en dator med minst 8 CPU kärnor och dedicerad hårdvara för H.264?[/citat]

 

Man blir väl tvungen att göra om materialet till något vettigt som man kan klippa i - precis som med HDV (mpeg2). För mig är mpeg2, mpeg4 och H.264 slutformat/distributionsformat. Ingenting jag någonsin kommer att använda för inhämtning av material. Aldrig.[/citat]

 

Min formulering som var dålig.. Typ så jag menade, fast jag tänkte inte så långt som dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...