Gå till innehåll

Hjälp med svart ram i Vegas 4.0


Salt

Recommended Posts

Jag håller på med ett projekt i Vegas 4.0, som har filmats med ett flertal olika kameror. Mitt problem är att alla klipp som filmats med min kamera (Canon mx1) har en svart ram runt sig i Vegas, ca 1mm i över och underkant och ca 5mm på sidorna. Finns det något sätt som man kan stretcha ut klippen eller finns det någon annan lösning?

tacksam för svar.

frame.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Canon har en förmåga att ge en svarta kanter! Men grejen är ju den att när du spelar upp det på en tv så "äter" tv:n upp dina svarta kantar (och en hel del till) så det brukar inte spela någon roll.

 

Jag rekomenderar dig inte att stretcha i bilden då du kommer få en synbar kvalitetsförlust ganska fort och det är inte värt det. Om du skall spela upp filen enbart på dator kan du "croppa" bilden och ta bort de svarta områderna men då kommer du inte kunna använda någon DV-codec.

 

Jag skulle behålla bilden som den är! Jag lovar att ingen förutom du kommer lägga märke till kanterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju zooma in lite med funktionen Event Pan/Crop (liten ruta i slutet av klippet), så slipper du ramarna.

Sen får du rendera om hela dj*a klippet, men det kan du ju göra en gång för alla. Med lite kvalitetsförlust, som sagts tidigare.

Så har jag gjort när jag tagit in klipp från gamla VHS-kassetter, och de sista bildlinjerna "fladdrat". Kvaliteten här var ju redan piss, så det spelade ingen roll :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...