Gå till innehåll

Skapa 1000 hylsor men inte på 1000 minuter


kalle112

Recommended Posts

1) Hur kan man skapa hylsor som flyger ut från ett vapen fast på ett snabbare sätt. Det har snackats om "particle...nånting" men ingen förklarade riktigt hur man gör???

 

2) SKOTTHÅL och GNISTOR som hamnar på väggar, plåtar etc. Finns det bra tekniker med hjälp av AE??

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp!

Gör en hylsa i 3d.

Använd den till ditt partikelsystem där du trackat systemet mot bakgrunden (förmodar jag om det gäller riktigt material), välj din 3d-hylsa som modell för varje enskild partikel och voila du har fått en början på hylsregn.

Inställningar och övrigt för vilket partikelsystem du ska välja, och hur du ska använda det bör du hitta i hjälpen till ditt 3d-program.

 

/Lasse

Länk till kommentar
Share on other sites

det där betyder alltså att jag måste förstå 3d-program vilket jag inte gör. Jag kan faktiskt inte skapa någon 3d-hylsa.

 

Jag vet att det finns såna som man kan ladda ner helt gratis men jag kan inte importera 3d objekt i AE...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det var bara ett sätt att skapa hylsor på.

Jag är inte insatt i AE speciellt mycket, men i liknande program finns det partikelsystem med t.ex hylsor. Då behöver du inte kunna 3d alls.

Eller så kan du filma hylsor mot grönskärm och sedan kanske klippa in mot ditt klipp.

Länk till kommentar
Share on other sites

particle playground tror jag du menar ^^. Detta är inte alls en sådan effekt. Particle playground är en effekt som får det att spruta ut små pluppar överallt. Inte som hyllsor (kan låta som de) utan ungefär som konfetti. :S tror inte detta är riktigt vad du söker effter men om du ska använda denna, får du göra med keyframes så att det åker en i taget, och storleken får vara relativ stor. Sen kan du (minnsi nte hur men...) lägga in bild på guld skimrande som "bild på particlarna".... Lite lurig effekt det ädr....

Länk till kommentar
Share on other sites

Mannemoviemaker, du kanske borde låta bli att svara på saker du inte har svaren på. :p

 

Jo, det är Particle playground du ska använda dig av. Dessa "konfetti" kan bytas ut mot hylsor som du skulle kunna göra i exempelvis photoshop om du inte har tillgång till ett 3d-program. Hur du använder dig av PP får du läsa dig till antingen på internet eller i manualen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst är det så att man lägger till den effekten TILL HYLSAN som ska "flyga av"?

 

Edit: Har nu kommit på hur man lägger till effekten för hylsan. Valde hylsan som map till effekten och nu funkar det. Men nu kommer vi in på ett nytt problem. Hur kan jag få skotten att rotera i luften innan dom försvinner ur bilden?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte after effects på denna datorn, men vad jag minns så finns det ingen "rotate over life"-liknande funktion i PP.

 

Det du skulle kunna göra är att animera ditt skott för sig i ae och sedan rendera ut det och lägga som map. Eventuell kanske det går att lägga compen där. Då snurrar dock skotten exakt likadant, men beroende på hur mycket kulorna sprids så kanske det inte ser konstigt ut. Sen ska de ju flyga väldigt snabbt och självklart ska lite motionblur på.

Länk till kommentar
Share on other sites

väldigt smart idé lilla farbrorn!!!

 

Tänk att inte jag kom på det =)

 

Problemet är löst men visst skulle det vara bättre om kulorna kunde snurra på lite olika sätt...ingen som vet hur?

 

Edit:

Det funkade men jag hann inte pilla på inställningarna och upptäcka att det bara är ett skott som roterar och flyger bort (precis som videon jag exportera). Tror nog att den behöver loopas eller nåt men hur gör jag det? Jag vill alltså att flera hylsor ska flyga iväg och rotera...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

har kommit på ett sätt där jag använder particle playground några gånger. Kulorna roterar då på flera olika sätt och dom ösar ner bara =)

 

Men jag ville veta om man kan göra det på ett ännu bättre sätt...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=kalle112]har kommit på ett sätt där jag använder particle playground några gånger. Kulorna roterar då på flera olika sätt och dom ösar ner bara =)

 

Men jag ville veta om man kan göra det på ett ännu bättre sätt...[/citat]

 

Vad är ett "bättre" sätt?

 

Snyggare? Enklare? Snabbare? Billigare? Mer flexibelt?

 

McWolfe (som ställer jobbiga frågor :-) )

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...