Gå till innehåll

Premiere 1.5 16:9 läge och ett par andra frågor.


Guldragge

Recommended Posts

Kära filmpolers!

 

Jag har en Sony PC8E kamera jag filmar med.

Kör alltid i 16:9 läge.

Jag har läst konstigheter om att detta inte är "äkta" 16:9 läge, vad menas med det?

 

En fråga om Premiere 1.5:

När jag skall bygga en dvd, alltså "export to dvd" och väljer 16:9 läge så kan jag inte använda mig av High Quality i inställningarna för bränningen.

Hur kommer det sig?

Det känns som detta är relaterat till att det inte är "äkta" 16:9 läge i kameran?

 

En till Premiere fråga:

När jag redigerar i ljudfiler och vill sätta nivåer, kan jag då komma in i ett läge då jag kan dra i ljudspåret för att höja resp. sänka nivån? Jag vet hur fade in och fade out funkar, men dessa kör man ju enbart i slutet/början av klippen. Säg att jag mitt i ett ljudklipp vill höja resp sänka nivåer om vartannat, hur gör jag då?

 

Extremt molto mycket tacksam för svar...

 

Mvh / Ragge

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Guldragge]Jag har läst konstigheter om att detta inte är "äkta" 16:9 läge, vad menas med det?[/citat]

Med det menas att bilden kameran tar innehåller lika mycket bildinformation som om kameran hade filmat 4:3. Äkta 16:9 får med mer information på sidorna medans falsk 16:9 får med lika mycket bildinformation på sidorna som 4:3.

 

[citat=Guldragge]När jag skall bygga en dvd, alltså "export to dvd" och väljer 16:9 läge så kan jag inte använda mig av High Quality i inställningarna för bränningen. Hur kommer det sig? Det känns som detta är relaterat till att det inte är "äkta" 16:9 läge i kameran?[/citat]

Jag testade detta i PPro 2.0 och jag kan välja alla presets för 16:9 vid export till DVD. Det är inte relaterat till i vilket läge kameran filmar. Tyvärr har jag ingen aning om vad som kan vara fel. Själv hade jag nog avinstallerat PPro och installerat det igen för att se om det hjälper. Jag testade ju iofs i PPro 2.0 men jag har inte hört något om det problemet i PPro 1.5, vad jag minns på rak arm nu iaf.

 

[citat=Guldragge]När jag redigerar i ljudfiler och vill sätta nivåer, kan jag då komma in i ett läge då jag kan dra i ljudspåret för att höja resp. sänka nivån?[/citat]

Det du söker är Audio Mixer. Den hittas här: Windows > Audio Mixer

Länk till kommentar
Share on other sites

Fråga 2:

Välj att visa "Clip Volume":

http://img87.imageshack.us/img87/2285/volume7hy.png

 

Infoga keyframes m.h.a. klicka på romben ute till höger, eller Ctrl-klicka där du vill ha dem. Jag har i bilden placerat ut fyra st, grupperade två och två. Nu kan man justera nivån mellan keyframsen genom att dra i gummibandet med pekaren.

http://img86.imageshack.us/img86/165/keyframes5fj.png

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...