Gå till innehåll

Sådespelari


lwillyk

Recommended Posts

Som ni alla är film intresserade vill jag bara fråga er en fråga. Varför är så många vill göra film? Pratar om att de vill synas i film någon gång och drömmer om att bli stjärnor? Men när det är dags att spela in typ en kortfilm på 10 minuter, då letar man efter skådespelare. Sätter ut annonser överallt. Men det slutar med att det är få som svarar, dem och även svarar slutar med att dem inte vill medverka.

 

Och ey, när jag ska spela in mina filmer känns det som om hela Sverige är tom av skådespelarna. Man söker i fler månader men ser ingen som ställer upp. Men när man gjort allt själv (Skrivit, regisserad, tagit foto på vissa scener därför att kameraman har en roll i filmen och måste medverka, och slutligen hamnar man själv framför kameran i vissa scener) Är det inte ett tufft jobb?

 

Men när man har gjort klart sin film då börjar alla babbla som dem vill ställa upp i nästa film och pressar en att skriva på ett nytt manus. Men det slutar också att man gjort det mesta själv också. Är det något slags skämt som alla måste skämta om eller vågar ni inte ställa upp bara?

 

Som ni har läst i mitt senaset inlägg (Kolla mitt manus - Kortfilms manus) så kanske förstår ni att jag letar efter skådespelare i min nästa tävlings film. Du som vill medverka kontakta mig, kom ihåg... säg inte att du vill medverka om du menar att du inte vill medverka! Hehe ;)

 

Tack för mig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där med att alla vill bli stjärnor tar man väl med en nypa salt. Jag menar har man realistiska drömmar så kan man nog uppnå dem, och kanske t om gå längre än så. Men få skådespelare jag känner säger: Jag ska bli värsta stjärnan.

De vill bara jobba med vad de tycker om.

 

Om att de inte ställer upp när en 10 minutare ska göras kan bero på olika saker. Som t ex tid. De flesta måste ha det som ett extrajobb snarare, och har kanskte inte tid just vid det tillfället du behöver dem.

Dessutom kan det handla om pengar, det kan bli missförstånd om man inte är superklar med att man kanske inte kan ge någon lön, på sin höjd någon symbolisk summa (?) och då kan en del som trots allt jobbar proffesionellt backa ut.

 

Jag hittade alla mina skådespelare till min senaste film på www.filmcafe.nu. Förvisso hade jag jättetur men efter några testade personer för en svår roll så ställde alla upp till max....när de hade tid eftersom de fick jobba utan ekonomisk ersättning. Så det är klart att det finns folk som vill ställa upp. Är du säker på att du har frågat rätt? (obs retorisk fråga ;) )

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja faktiskt, du har rätt i det du säger.

Och ja, jag har frågat överallt och till och med gått till filmbolagen och hmtat ut namnlistan på dem personer som anmälde sig dit... det blev en tidsfråga... Alla ställde helt enkelt inte upp.

Så jag fick ta med mina kompisar och mig själv nästan i alla mina filmer.

 

Men jag ska testa filmcafen och se om jag hittar några där. Tack för tipset!

Länk till kommentar
Share on other sites

här tror jag det gäller att vara tydlig. Mail och telefon är också vanskligt att sluta avtal på. Det gäller att man är på samma nivå i utvecklingen eller har ett bra manus som lockar och annan profionalism.

 

Dom är dagarna och tiderna gäller vill du va med?

ja

då gäller det.

 

Men låt dom träffa dig personligen och läsa manus.

 

planering och struktur. Jag tycker om att ha det, men oftast hinner man inte det så då får man tidigt i projektet med sig en producent.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att det handlar mycket om att ge ett proffsigt intryck. Det handlar om hur du bemöter intresserade skådisar, hur manuset ser ut (formatering och stavning), om det verkar som om du kommer att klara av din uppgift, att du har koll på vad du sysslar med... Samtidigt ska du vara öppen med vilken nivå det ligger på. Är det din första film och på nollbudget så ska du inte försöka dölja det. Bara du ger intrycket av att klara av det.

 

Sen handlar det naturligtvis jättemycket om hur bra manuset är.

 

Och som sagt, frågan om tid... Jag har själv varit tvungen att tacka nej till flera erbjudanden om roller helt enkelt för att jag jobbar. Tråkigt men sant.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hm.. rätt det du säger. Men jag vill själv bli skådespelare.

Jag skulle aldrig ha sagt att jag inte skulle vila medverka längre efter jag fått en roll. Men jag hittar aldrig någon som söker en en roll i just min ålder. Och så bor jag nog på fel ställe också :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...