Gå till innehåll

AlvÖron!


Recommended Posts

hej! Jag ska på lajv. (vet att det inte är riktigt rätt forum, men för JRR tolkien fans som ska göra LOTR* filmer kan det vara intresant).

 

Undrar hur man kan göra alvöron. Har hittat en del "recept" med latex, men synd nog finns det ingen butik där jag bor som säljer detta, och är för fattig för att beställa. Så hur kan man göra detta utan latex?

 

Ps. trollöron av plast är FULA, har försökt :P Ds.

 

*LOTR = the lord of the rings (sagan om ringen)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske inte till hjälp, men just alvöron känns rätt onödigt att sitta och göra själv med tanke på att det finns färdiga att köpa som inte kostar särskilt mycket. Sådana sprang varenda alv omkring med när jag lajvade för 10-15 år sedan, och jag tror inte att jag någonsin såg någon som hade gjort egna.

 

Förresten skriver man inte TLOTR, utan LOTR.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan kanske göra ett par i gelatin om du vill ha. Eller om du föredrar sillikon eller latex... Om vi kan ordna en avgjutning på dina öron vill säga. Om jag kan ordna det beror på när du behöver dem och vad du är beredd att betala (främst materialkostnad). Jag har annars färdiga latex-öron ála Hob om det är av intresse. (se bilden)

(de är ej i skum-latex dock)

pict4095.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mannemoviemaker]Hagwall... Är lite intreserad. vad har du för metod? alltså om man gör själv. Kan du lära en?[/citat]

 

Örat på bilden är skulpterat på frihand och har ingen inre form så det passar på de flesta öron. Om jag skulle gjort öron till dig skulle jag utgått från en avgjutning av dina öron för att få ultimat passform. Som sagt, kolla länken ovan för beskrivning av hur man gör. Prova det! Det är en väldigt kul process!

Länk till kommentar
Share on other sites

Gelatin är lättarbetat men det har begränsad hållbarhet och kan inte limmas med det billigara limmet mastix. Pros Aid är det som gäller. Köps på vilken mataffär som helst. Glycerin på färgaffären och färgpigment där också. Sen kan man göra skummat gelatin också med bikarbonat och citronsyra... Latex på mapont eller panduro.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gå in på vilken mataffär som helst och kolla efter en liten blå förpackning. Den ska innehålla gelatinpulver ca 50 gram. Kostar omkring 15:- tror jag. finns bland tårtdekorationer osv. Sen smälter du pulvret i ett vattenbad och tillsätter glycerin och lite vatten sen färgpulver. Detta häller du i din negativa form och pressar ner den positiva i den (viktigt att du gjort plats för överflödet för att få så tunna kanter som möjligt) Du kan ju kanske prova att göra som med latexen också, kanske funkar. Ställ formen i kylen och låt den stelna helt innan du tar ur den.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hagwall]Gå in på vilken mataffär som helst och kolla efter en liten blå förpackning. Den ska innehålla gelatinpulver ca 50 gram. Kostar omkring 15:- tror jag. finns bland tårtdekorationer osv. Sen smälter du pulvret i ett vattenbad och tillsätter glycerin och lite vatten sen färgpulver. Detta häller du i din negativa form och pressar ner den positiva i den (viktigt att du gjort plats för överflödet för att få så tunna kanter som möjligt) Du kan ju kanske prova att göra som med latexen också, kanske funkar. Ställ formen i kylen och låt den stelna helt innan du tar ur den.[/citat]

Liten OT-fråga, eftersom projektet jag håller på och förbereder förutom latex också kommer att innehålla (splatteriga :)) saker gjutna i gelatin - vad har glycerinet för uppgift?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är jag inte säker på att jag har helt rätt... men det håller gelatinet mjukt. Om du bara smälter pulvret och sen häller i gjutformen så kommer detta pli hårt och plastliknande. Om man blandar i glycerin så blir materialet mjutk och böjbart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar! Har testat lite med enbart gelatin (och färgämnen), och det gick ok att göra i alla fall "fasta" organ (inre, snuskhumrar!) med. Men får se hur det blir om man blandar i lite glycerin också. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...