Gå till innehåll

Bästa sättet att lära sig filma 16mm.


hankie

Recommended Posts

Jag filmar en del snowboard och lite annat. Ska lära mig filma 16 och undrar vad som är bästa sättet? Ska jag bara ta tjuren vid hornen, köpa en kamera köpa film och testa mig fram (Verkar ju lite dyrt att prova sig fram, man lär ju paja film och göra massa nybörjarmisstag i början)?

 

Tänkte att det bästa sättet lär ju va att nån som är hajj på det här med 16mm kan visa en vad man ska göra och inte och så, så man slipper slösa film på massa nybörjarmisstag.

 

Eller finns det nån schysst kurs eller nåt sånt man kan gå? Hittade nåt i stil med "16mmkurs för tjejer" och kanske finns det nåt för oss stackars killar också?

 

Kom med förslag tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

men om ja har förstått det rätt så dealar man inte så mkt med filmen när man filmar super8? det ligger liksom redan förpackat och man sätter in förpackningen direkt i kameran. eller är jag helt ute och cyklar? 16 får man ju ladda för hand?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du verkar besluten över att börja med 16mm direkt, men jag råder dig göra som Kent skriver börja med super-8.

Varför? Det är billigare både i utrustning och film, ska du bära med dig utrustningen så är S-8 betydligt lättare, S-8 är som du tydligen vet lättare at ladda in i kameran=kasset, 16 mm måste du trä i för hand och detta är struligt innan handlaget sitter och man är van, att blåsa 500:- kr är lätt hänt om du missar med laddandet.

På 16 mm har du även ofta problemet med exponeringsmätning, en del kameror har inbyggd exp-mätare men långt ifrån alla, Super-8 kameror har ofta inbyggd exp.mätare. detta underlättar om man är ny.

Kurser i smalfilmning är idag MYCKET sällsynta, en bra bok i ämnet om du kan få tag på denna (finns inte längre i bokhandeln och knappast på något bibliotek hällre tyvärr) är ”smalfilm boken” skriven av Joachim Smith utgiven 1977, ISBN 91 85246 19 0, sök denna på ställen som säljer äldre böcker.

Har då 16mm inte någon fördel, jo bildkvallitén bla. särskillt om man ska visa i större sammanhang.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, 16 laddas för hand i total mörker, om du köper 16 Kamera från någon butik, se till att dom visar dig hur. Köp gjärna ett sånt däringan laddningstält också så blir film-hanteringen så mycket enklare.

 

Just nu är jag C-foto på en kortfilminspelning och större delen av min tid går till att ladda ur/i magasin, när jag inte är allmän springpojk förståss ;) Jag börjar få in mag-rutinerna nu...

 

men sen är det ju det där med att köpa eller hyra... De jag jobbar med har hyrt all sin utrustning och jobbar på riktigt bra med dom. De kör med riktiga arri super16 som nog är utanför din prisklass om du nu måste köpa...

 

och även om du får tag i en rysk billig sak (som de över mig skyr som pesten...) så har du hela film-hanteringskostnaderna... det dom räknar med är 1000 kr/rulle, 700/framkallning av rulle, sen var det något om 20 000 per arbetstimme för scanning. Plus moms då förståss. jag tycker det låter väl mycket med scannings-kostnaden, men, redan 1700 plus moms för inköp och framkallning av varje 10 minutersrulle... det tar emot. Sedan så ska man ju vara rätt så haj på att filma sen också så att det är värt alla de där kronorna...

 

jag sitter nog kvar på DV för mitt privata bruk... men du får ju förståss göra som du vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

jo jag vet att det är pissdyrt. och filmningen är det inga problem med. eftersom jag jobbar som snowboardfilmare behöver jag nästan kunna 16mm, typ 90% av alla seriösa produktioner är inspelade på 16. Så det är en nödvändighet för mig att kunna. Tror det kan va värt dom där tusenlapparna för att lära sig. Sen så att hyra kamera kommer inte på fråga. jag behöver ingen asfetkamera som är sjukt tung att släpa på. den behöver inte va tyst heller eftersom musik läggs på senare.

 

men tror det är smart att börja med super8. det lär va grymt kul att filma. ordentligt trött på dv nu hehe.

 

Ska kolla efter den där boken. Ska försöka ragga upp nåt 16proffs också :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag befinner mig i samma situation som dig hankie och jag hör köpt både en Super8-kamera (Quartz 1X8S-2) och en 16mm kamera (Krasnogorsk 3). Jag kommer att lära mig grunderna och öva upp en vana att hantera en filmkamera med Super8:an och parallelt med detta träna på min Krasnogorsk. Med Super8:an kan man träna det mesta utan att ladda filmen i kameran; du lär dig att hantera exponering och avståndsinställning, samt att ta hänsyn till filmhastighet (ASA) och göra exponeringsmätningar med den interna ljusmätaren.

 

Jag rekommendrar att köpa en Krasnogorsk 3, eftersom den i princip är en Super8-kamera fast med 16mm-film. Det innebär att den är väldigt lätta att hantera. Den har en roterande prisma för den interna ljusmätaren (vilket är bra och ovanligt i billigare prisklasser; maximalt ljus ges till att exponera filmen). Den arbetar med 30m-dagsspolar. Den är dessutom billig, någonstans mellan 1000-2000kr + frakt. Var bara noggrann att välja en seriös säljare. Problemet med K-3 är att det finns måndagsexemplar, att tillverkningskvaliteten varierade. Får du tag på en fungerande kamera (som hanterar filmen bra) har du en mycket prisvärd kamera att göra kortfilm med. Kameran saknar el-motor och drivs av ett klockverk. Det gör kameran mycket högljudd och det innebär att den främst lämpar sig till att göra stumfilm med. Fördelen med klockverk i ditt fall är att du inte behöver att oroa dig för att batterierna blir urladdade i skidbacken. Det är bara att dra upp motorn och filma. Ett fullt uppdrivet verk ger 25-30 sekunders tagning. Se denna tråd för mer infomation: http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=4826

 

Ett annat alternativ är att köpa en Dubbel Super8-kamera. Den använder en 16mm film med Super8-perforering. Man laddar en 30 meters dagsspole som man kör ett varv och sedan vänder för att köra åt andra hållet. Du får alltså två parallella Super8-rullar som i framkallningen separeras. Fördelen med denna är att du utöver alla fördelar med Super8 också kan träna laddning av film, vilket är identisk med en 16mm-kamera. Liksom 16mm-kameran har den också en egen tryckplatta, vilket ger en överlägsen bildkvalitet mot Super8-kassettens tryckplatta av plast.

 

Jag håller precis på att läsa den rekommenderade boken av Joachim Smith, dock en senare version från 1982 som heter 'Nya Smalfilmboken', vilket lägger lite mer tonvikt på filmskapandet och filmspråket jämfört med den tidigare (LiberFörlag ISBN 91-38-90107-2). Den rekommenderas varmt, inte minst för att den förklarar filmskapandet på ett pedagoiskt sätt men också att författaren tar hänsyn till svenska förhållanden.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

skaffa kamera. titta på den. läs instruktionsbok (finns på nätet om tidigare ägare supit bort den). testa. om du inte kan hantera den utan avgörande misstag efter en halvtimme ska du nog se dig om efter ett annat yrke. :-) vad jag försöker säga är att det är långt ifrån svårt. det svåra är att ta bra bilder, men det kan du med fördel öva på video och med stillbilder och något säger mig att du redan gjort det.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Blir nog som du gör TomSac.. Får låna en s8kamera i sommar så då ska jag filma som fan, ska nog införskaffa en 16mm i höst. Men tror inte på K3orna.. Verkar för osäkert.. Buy nice or buy twice. har börjat trott på det stenhårt.

 

Skönt med någon positiv. Tack Mattsand! hehe. Hörde en duktig filmare som sa att det var bra mkt svårare att hantera en dv-kamera så att det blev bra, än en s8 och 16 kamera. Att man kan få hyfsat snygg film (med snowboardfilmkvalite mätt) även om man inte har full koll på vad man gör med 16. Känns skönt att börjat med DV då, man har lärt sig att inte slarva en sekund hehe.

 

Dubbel super8kamera? Det låter jäkligt spaceat. Så man köper vanlig 16mmfilm då? Finns det sådana kameror eller måste man bygga om s8?

 

Föressten, hur stor kvalitets skillnad är det på reversal och negativ s8 och 16? Vad blir det för skillnad på bilden? Jag vet att filmen blir negativ om man filmar med negativ film och att man inte kan kolla på den i projektor och allt det där.

 

Jag är fattig och vill ha billig framkallning och telecine. Många har nämnt olika ställen, men kan ingen säga "Du ska välja det här, det är billigt och bra!" Norsk smalfilm, Spectrafilm, Wittner-technicknånting, nåt svenskt? Var skickar ni er film? Alltså ni som inte är professionella regissörer och filmfotografer som har lyxen att sitta med under telecine och sånt.

 

Sen undrar jag om man vill ha tillbaka telecinad film som man filmat i 24f/s på DVband eller dataDVD, kan man behålla det i 24p hela vägen?

 

Oj nu blev det många frågor..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=hankie]Hörde en duktig filmare som sa att det var bra mkt svårare att hantera en dv-kamera så att det blev bra, än en s8 och 16 kamera.[/citat]

det håller jag med om till 100%. jag har själv en bakgrund som snowboardfotograf, stillbilder alltså, så jag vet hur förutsättningarna ser ut. jag skulle rekommendera en canon scoopic faktiskt. mycket lättanvänd och kompakt. som en super-8-kamera fast 16.

 

angående reversal vs negativ så är den stora skillnaden att reversal ser "coolare" ut med hårda kontraster, djupa färger och skarpa konturer, men är svårare att exponera rätt, speciellt i snö. negativ ser mer ut som verkligheten eller som vanliga stillbilder. du kan få reversallook med negativ också men det kräver mer tid i scanningen, och det är den absolut dyraste delen av filmandet.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok låter som jag kör på reversal tills vidare iaf på s8. Fick precis min super8kamera, en Chinon Pacific 200/8Xl. Verkar vara en mkt vettig kamera, med intervalometer, manuell bländare och 25fps. mkt trevligt. Har till och med en ordentlig zoom.

 

http://super8wiki.com/index.php/Chinon_200/8_XL_Pacific

 

Tänkte köra med kodaks ektachrome 64t.. Den är ju balanserad för tungsten.. Tänkte för det mesta filma ute, och undrar om jag måste skaffa 85bfiltret eller om kameran hajjar att den är utomhus iom att den har autoexposure? Iofs kan ju inte kameran veta om filmen är tungsten eller daylightbalanserad..

 

Känner att jag är ute på hal is så det är säkert världens dumaste fråga, men jag är ganska grön på filmmediet hehe. Mycket tacksam för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Många hävdar här och annorstädes att man skall ha Wratten 85B till Ektachrome 64. Men på Kodaks egen hemsida rekommenderar man 85A till dagsljus (5500K). Hur kommer detta sig?

 

Har också läst att det på tungstenbaserade kassetter finns (fanns?) ett speciellt spår som vissa kameror kunde känna av och automatiskt koppla ifrån det inbyggda Wrattenfiltret. Vet dock ej om detta endast gällde för Kodachorome 40.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm måste ringa snubben jag lånade kameran av, så det blir rätt från början.. Han har filmat jättemkt med den, men det är inget filter med, så antar att det är inbyggt nånstans som kent sa.. Hittar ingen knapp dock.

 

Vad jag förstått så är det inte så stor skillnad mellan 85A och 85B. Men säger Kent 85B så tror jag på det hehe.

 

Detta blir nog kedjan för testrullen: 64t från kodak, framkallning hos andec, telecine hos uppsalabildteknik.

Kan nog ta sin lilla tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har precis filmat min första rulle 64t och fick den från andec igår(Skickade den direkt till uppsala för telecine). Vad jag kunde se så blev bilderna riktigt bra. Jag har använt ett externa 85B(Hoya) filter.

Angående det där "spåret" så är det ett hål ner till vänster på framsidan kassetten. Finns hålet där så bestämer du själv om det interna filtret ska vara på(Solsymbol) eller ej(Glödlampssymbol). Min 64t och troligtvis alla andras finns hålet på så du kan bestämma själv. De som inte har hålet tar alltid bort det interna filtret.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att det var din beställning som kom in nyss, du ska få den rätt snabbt.

 

Till alla från Voodoo som skickar in film, skriv att Ni är från Voodoo så får Ni snabbare service. Vi har massor med beställningar som ligger på lager och väntar, normal leveranstid är för tillfället ca: 8 veckor, och för gamla familjefilmer som har legat i garderoben i några årtionden spelar det ingen större roll... Men för nya filmer och provfilmer så vill man ha sina filmer lite snabbare.

 

Det fixar vi. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Så nu har jag film (vision2 200t) och en kamera (Beaulieu 4008 zm II) så nu är det bara min kunskap som sätter gränser. Några tips och tricks från super8användare?

 

Kameran var föressten ett kap, 1200 kr på blocket, verkar fungera perfekt! Den förra användaren hade köpt den direkt från en fotoaffär och aldrig använt den sedan dess.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...