Gå till innehåll

stadshus miljö


swempa

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jo jag håller på med en leranimationfilm som kommer att utspela sig i en storstad. Nu visar jag upp några av alla skyskrapor som jag gjort av olika kartonger.

 

Mitt problem är nu att jag vill att det ska se mer verkligare, men jag vet inte hur jag ska göra alls!

Jag vet iof att jag ska ha ramar runt fönstren och kanske något så att det syns att det är bebott, kanske gardiner etc.

Eller har ni några förslag på hur jag kan göra det mer detaljerat och verkligare????

 

Jag skulle gärna vilja göra en sådan nödutgång utanför huset som man sett i flertal filmer...eller vad som helst för att det ska bli verkligare

DSC00946.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt känns för rent, mer skit och slit, lite saker i fönstrena och lite mer detaljer :-) sedan blir det ju bättre om du sätter in det i en miljö med trottoarer, gatlyktor, träd och mycket mer. Bara lite idéer, finns säkert många grejer som skulle funka.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Ska husen spela någon större roll i filmen?

Annars är det väl bara att göra en bild på ett par skyskrapor eller en bild på en storstad och sedan skriva ut dem på a4 eller a3 papper, sen är det ju bara och klistra fast detta på kartongbitar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Swempa, du får sätta igång med riktigt modellbygge om det skall se "verkligt" ut. Dina hus är en bra start, men det fattas fönsterkarmar, rutor, lister, kablar, kontaker, skyltar och andra miljoner detaljer som finns på hus. MacDonalds sugrör kan man tejpa ihop till stuprör. (ta vara på böj-biten på sugrören för böjda rördelar). Vanlig ståltråd kan man lida ett varv runt sugrören och trä genom väggen, som fästen. Deras pinnar för att röra om i kaffet kan bli lister. Gelatinblad ur skafferiet kan bli snygga mönstrade glasrutor, typ toafönster. Gardiner finns i elloskatalogen. Bara att klippa ut och tejpa på insidan, eller så klipper man ut ur mönstrat papper eller riktigt tyg.

Lite stadigare kartong ger bättre stabilitet. Flyttkartonger och förbackningar till elektronikprodukter är av wellpapp och mycket stadigare. Sen är det bara att ge sig ut på stan och kolla hur hus ser ut. Gatuplan har tex dörrar och skyltfönster, medan andra våningen har vanliga fönster. Glöm inte alla skyltar som man antingen kan klippa ut ur tidningar eller ladda ner från internet och skriva ut. Blompinnar kan bli stolpar och rör, staketspjälor och mycket mer.

Sen har hus lite olika texturer och mönster. Det är sällan ett hus är helt tegelmönstrat som gjort, utan enbart på tex gatuplan medan andra våningen har puts. Många hus har och stukaturer och spegelytor (inte spegel man speglar sig i, utan mer som en gammal dörr). På google hittade tex denna bild. http://www.mallettantiques.com/images/Bond%20Street%20Exterior.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse: Tack för tipsen....Jo sugrören är bra, men jag provade innan med att göra lyktstolpar med de sugrören men dom är för små, gubbarna är ju liksom för stora för dom, Sedan har jag ännu inte kommit på någon bra lösning om hur man ska kunna maskera de sugrören så det ser ut som järn!

Länk till kommentar
Share on other sites

Färg. Man målar sugrören med vattenbaserad färg. Sen är stuprören inte av järn utan ofta målade eller av plast.

Jag vet inte vilken skala du bygger i, men elektrikerrör (VP-rör) har 17 mm ytterdia och är skapligt billigt. Du får en två-tre meter för samma pris som en hamburger-meny. Då kan du göra dem hur stora som helst. En pingping-boll på toppen och du kan göra dem lysande också med en liten dockskåpslampa elller cykellampa med batteri.

 

Fler prylar att hålla ögonen öppna efter är balsalister från tex en skrotad modellbyggsats som aldrig blev klar, prylar ur leksakslådan, förpackningar ur kylskåpet (kaviar-hatten kanske kan bli en ventil?). En skrotat videobandspelare eller radioapparer innehåller massa skrot som kan användas (ta inte TV-appratater för de kan vara ordentligt högspända även om kontakten inte sitter i). Lödtenn går att böja till Neonljus. Det är bara fantasin som sätter gränserna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...