Gå till innehåll

Bästa sättet att rusta upp en kamera


Elion

Recommended Posts

Ignorera att jag inte vet vilken model kameran är.

 

Vilket är det bästa sättet att rusta upp kameran? Linser, mikrofon osv?

 

Är sådan saker faktiskt något man borde köpa, förbättrar det saker och ting?

 

 

Tackar för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, lite konstig fråga.. Om jag förstår den rätt så är svaret JA!, men beroende på behov. En extern mic behövs i princip alltid om man vill ha störningsfritt ljud. Jag har aldrig filmat med en DV-kamera som inte tar upp mekaniska ljud via den inbyggda micen.

 

När det kommer till linser så förbättrar de aldrig bildkvaliten, tvärt om så försämrar de bilden. Ibland behöver man dock filma i trånga utrymmen, då är en vidvinkel ett måste. En telekonverter lika oumbärlig vid längre avstånd.

 

Men vad jag tycker är allra viktigast är ett bra stativ. Hur stadig man än är på handen så går det inte att filma skakningsfritt. Ett stabilt stativ med ett väl dämpat videohuvud gör panoreringar såååå mycket bättre.

 

Så min måste lista blir:

 

#1. Bra stativ och huvud.

#2. Bra upphängd extern mic.

 

Resten efter behov..

 

/jens...

Länk till kommentar
Share on other sites

Utöver det j3n5 sa kan jag tipsa om ett cirkulärt polarisationsfilter. Det livar upp färger och tar bort oönskade reflexer i vatten, glas eller andra reflekterande ytor. Det kan göra vissa bilder så mycket bättre. Mest kännt är det kanske för att det gör himlen blåare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Ja det finns ju alltid tillbehör att komplettera med. Att köpa till en vidvinkellins är ganska vanligt om man filmar mycket och vill gå upp lite mer proffessionelt samt så ger det bättre resultat. Sedan går det ju att komplettera ditt köp med en bättre mikrofon än den som är inbyggd i kameran. Kanske det finns mi,rofonfäste uppå din kamera?Idag kan du få tag på en bra videomikrofon för ca 800 kr och uppnå bra mycket bättre resultat när det gäller ljud.

 

//Alexander J.D

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Elion]Till mikrofon tänker jag på den här:

 

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010034852

 

Är det något bra?[/citat]

 

Den funkar bara till vissa modeller från Sony och den drivs av kamerans batteri. Alltså måste den vara monterad på kameran hela tiden under filmning. Fördelen är att den kan anpassa ljudet efter hur du zoomar osv, men att zooma ska man inte hålla på med för mycket så jag skulle nog rekomendera Röde Videomic istället.. Jag har en och den är väl värd varenda krona (995:-).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

kan man montera Rödes Videomic på en bom eller måste den sitta på kamerans sko??

 

en sak till. Jag läste instruktionen till micen på http://www.rodemic.com Där står det:

 

"It is now time to set the camera’s audio level. To ensure the optimum signal you will need to set the VU meter on the camera to read around “3/4” or “75%” on the sound peaks (most cameras will allow you to access this setting through the camera menu)"

 

Om man nu inte kan ställa in ljudsignalerna kan man fortfarande använda micen och få ett bra resultat? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Min lista på prylar till en kamera förbättring

 

1. Stativ

2. Extern Mic (balanserad XLR eller specon)

3. Om jag hade kunnad byta optik hade jag sattsat på att fixa schyssta primes, jag är en Zeiss fanboy =) så det hade varit mina drömlinser.

4. en ordentlig bandspelare för ljudet som tar balanserade XLR kontakter eller specon.

5. Flera böcker i ljussättning, klippning, filmfoto, ljudredigering och för manus.

6. papper, penna, suddigummi och tejp (gärna gaffa)

 

Faktum är oxså att kameran inte blir bättre än den som håller i kameran =P

Men det visste du redan antagligen...

 

Tejp och ett kvastskaft eller fiskespö så har du en boom...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Trött som jag är just nu klarar jag inte av att kolla upp Rödes specs. Är det någon som vet om det är en XLR eller miniplugg? kanske går att välja. Jag blev ändå såpass intresserad av denna mic trots att jag är så trött, så den borde va bra då va? ;) Drevs den av kamerabatteriet föresten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...