Gå till innehåll

Orkestrering från Reason 3


Norbert

Recommended Posts

Min senaste orkestrering som jag gjorde klart för en halvtimme sedan:

 

http://stagvall.mine.nu/gavallstudios/v7/music/Niklas_Stagwall_-_Like_Chips.mp3

 

Gjord i enbart Reason 3 med hjälp av det medföljande orkesterbiblioteket. Endast 1 trumsampling har jag tagit från en sample-skiva. Försökte få till ett så pampigt sound som möjligt med Reasons torra samplingar (och med torra menar jag reverb-lösa, inte nödvändigtvis tråkiga).

Den är kort kort, för det är verkligen svårt att göra lång filmmusik utan en film. Det är roligt att göra sånna här små "övningar" dock, man lär sig mycket. :) Kritisera gärna.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Tackar. :) Det är så synd att man förmodligen aldrig kommer att göra så pampiga filmer själv som passar sån här musik, för det är verkligen kul att göra.[/citat]

 

Bra musik!

Tänkte på att du har sagt förut att du var tvungen att ha bra grejer som ex. 35mm konverter om det ska vara idé att göra en film.

Jag vet ju att du har gjort en egen nu. Jag villge dig rådet, vad det nu är värt från en som aldrig har blivit filmare, att göra en film men i litet format. Jag menar då som en trailer. Då kan man få användning av din pampiga musik och inte ha ett behov av manus för två timmar med allt vad det innebär av ekonomisk budget. Det kan ju aldrig vara fel att ha i portföljen om man vill bli inblandad i en större produktion eller få anslag till något eget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar!

Jovisst, jag funderar dagligen på vad man skulle kunna göra för slags kortfilmer. Jag är ingen bra författare dock, så jag övar på den biten. Utrustningen börjar ta sig nu. Jag har en anständig kamera med hemmabyggd mini35-adapter och allt vad det innebär, och jag har en riktmikrofon inhängd med gummisnoddar i en hemmabyggd upphäning på ett skafft från en sopkvast. Prylarna fungerar bra.

Visst kan man göra bra filmer med den utrustning jag har just nu, men för att kunna göra just pampiga filmer så behövs det något svindlande framför kameran också. Den här musiken ger t. ex en känsla av riddare och fantasy, men att fixa sånt är mycket svårare än att köpa utrustningen bakom linsen. :) Man ska ha tillgång till folk som är villiga att springa och skrika och härja framför kameran i några dagar. Det är svårare än man tror när man inte går i skola eller dylikt.

 

Jag gjorde nyligen en film på påsklovet när några gamla klasskamrater kom hem och hälsade på. Filmen blev inte pampig alls, man kan säga att den anpassades till våra resurser. Det blev en slags drama/komedi. Det ska bli intressant att göra musiken till den eftersom jag är så svag för pampig musik. :D

 

Du har en poäng. Man skulle kunna göra någon slags "trailer" med häftiga bilder och häftig musik för att se vad man kan åstadkomma. Men om man vill bli inblandad i något av större kaliber så är det just berättartekniken de tittar på, om det är det du menar? För att visa att man är en bra kompositör så skulle man väl kunna bildsätta sin musik antar jag. Att söka jobb som kompositör och sen inte kunna visa att man kan tonsätta bilder är ju rätt dumt. De vill ju inte bara höra musiken, de vill se att man kan förmedla och förstärka känslor som visas visuellt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du verkar va en reko kille så man vill ju hjälpa till på nått sätt!

Jag vet inte hur du bor men det måste ju finnas en gymnasieskola i närheten?

Om de har en estetisk teaterlinje eller liknade så bord det finnas intresserade för en liten insatts i en liten film. Om man hör med skolans ledning kan man säkert komma överens om att man får sätta upp lite anslag om att man söker skådisar till en demo film.

Esteterna brukar ofta vara kunniga även på mask och sånt!

Kanske finns det också andra ungdomar på skolan som vill vara med både framför och bakom kameran. Kanske finns det ett media program som det finns intresserade killar och tjejer som kan hålla i ljudet etc. Tänk på att du är några år äldre så gymnasieelever ser upp till dig och du kan då lättare leda arbetet. Sedan finns ju olika resurs centrum i kommunerna. Jag vet inte om de kan hjälpa till med rekvisita och så?

Manus på något sätt behöver man nog ha men det kan nog lika gärna vara en story board om man hellre vill rita. Tänk på att det alltid är viktigt i stämningsfilmer med att visa hur man tänkt sig miljöerna i scenbilderna så har man möjlighet och förmåga att göra sådana tekningar ”concept art” så är det ett plus. Det är nog särskilt viktigt om man har många kockar att man kan beskriva vad man vill få ut. Det går nog inte att klämma ur sig själv idéer. Jag tror att man får ”Carpe Diem” gripa dagen och ta hand om de idéer man får när man får dom. Idéerna behöver inte nödvändigtvis hänga ihop till en början. Det kan sluta i flera små olika projekt i stället. Det viktigaste är att man kommer in i skapandet för kreativitet skapar kreativitet.

 

Det finns säkert folk här på forumet som också kan hjälpa till med specialeffekter eller 3d för även om allt är kul så kan man inte bli expert på allt!

 

Jag vet inte vad ”dom’” tittar på men det kan nog lika gärna vara bildkomposition som berättar teknik.

 

Om man vill syssla med musiken i första hand så kan man nog komma överens med en som gjort en film men saknar musik till den. Det borde finnas massor av såna bara här på forumet eftersom så många vill använda musik från storfilmer och andra artister som är upphovsrättsskyddade.

 

Jag vet inte om detta är nått vettigt men jag förstår att du har ett litet intresse så jag hoppas att du kommer loss och får nått gjort som gör dig nöjd!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar, uppskattar all hjälp jag kan få! :)

När det gäller gymnasium så finns det ett lokalt gymnasium men det närmaste man kommer en teaterlinje där är nog barn och fritids-linjen. Mig vetande så har vi inte ens någon lokal teaterförening. Även om jag bor i Sveriges största by så har vi inte så varierade resurser. Det skulle vara guld värt att veta att man enkelt (och gratis) kunde få tag på skådespelare som utbildar sig eller är utbildade, eller åtminstone som håller på med skådespeleri dagligen. Bra skådespelare är ju trots allt en stor andel av en bra film.

 

Storyboards tror jag är overkill för mig i det stadie jag är just nu. Eftersom filmerna är nollbudgetfilmer så får vi alltid anpassa filmen till våra resurser istället för tvärtom. Det är dock lite hämmande för en regissör att inte få exakt som han vill. När vi gjorde vår film på påsklovet så hade jag turen att nästan få precis som jag ville ha det. Det var endast en scen i ett fik som fick göras om när vi plötsligt inte hade tillgång till ett tomt fik.

 

Och det är så sant att man inte kan vara expert på allt. Det har även jag börjat inse. :D I början ville jag verkligen göra allt, men nu skulle det vara skönt att kunna lägga över vissa uppgifter på andra. 3D modellering har jag försökt mig på och jag ville verkligen lära mig, men det gick helt enkelt inte. Jag gjorde en robotdinosaurie i Maya efter att ha blivit inspirerad av en duktig 3D-artist, men när det kom till texturering och animering så stannade jag. Mina få 3D-verk som jag gjorde finns på http://stagvall.mine.nu/3d/

Och det är bara ett exempel. Jag skulle också vilja ha folk som kan andra saker jag är bet på. Därtill hör manusförfattning, ljus, ljudupptagning och naturligtvis skådespeleri.

Därför skulle det nog vara givande att plugga film tillsammans med andra. Men just nu är jag lite tveksam till att plugga. Visar man att man är duktig på det man gör och har kontakter så kan man lyckas halka in på ett bananskal. :)

När jag har uppgraderat mig på musikfronten (orkestralt) så har jag planer på att annonsera efter en musiklös film så att jag får verklig träning. Jag vill veta mina gränser och se om jag är kompositörsmaterial. Det är annars ett yrke jag tror skulle vara väldigt roligt. Det kan man dessutom göra solo.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...