Gå till innehåll

Sony HDR-HC1 köp


filmpro

Recommended Posts

1. förresten, någon som vet om det finns några provbilder nånstans att se från kameran? jag har sökt men inte hittat speciellt mkt.

 

2a frågan: ere någon som vet om det går att ställa in bländaren på HDR-HC1 ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kommer att försöka göra en långfilm med den här kameran. Jag är helt besatt av att pressa konsumentelektronik hela vägen. Vet inte riktigt om jag kommer att våga gå in och modifiera firmware dock.

 

Som jag ser det är kamerans huvudsakliga svaghet en del artefakter som är jäkligt ocharmiga om man ger den för lite ljus. Jag kommer att försöka kompensera det med LED-ljus. Dessutom behöver den ett riktigt kompendie. Har kikat lite på Cavisions lösningar. Jag behöver pinnar av olika anledningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, tack för tipsen. Jo jag hade huvudsakligen tänkt köpa den inför en långfilm. När jag väl började planera inför den kom jag på att det inte är så kul att lägga ner massa tid och omtanke om kvalitén blir sisådär. Min kamera är bra men defekt och flimmrar tyvärr.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Alltså,hur har du tänkt fantommata genom ett sånt uttag?

Dom bästa mikrofonerna kräver i så gott som samtliga fall 48v, detta är en

omöjlighet med ett sådant uttag.

När jag började mina filmiska famlanden så kollade jag naturligtvis vad proffsen använde och köpte samma grejjor,i mitt fall sennheiser MKH416 och NEUMAN km 84,glad i hågen hämtade jag ut mickarna från posten(man hämtade paket där på den tiden!)kom hem och skulle prova dyrgriparna bara för att till min stora fasa upptäcka att dessa var oanvändbara till den kamera jag då använde(vx2000)tror jag,dessa krävde naturligtvis fantommatning och XLR kontakter!Nå,man lär sig vad det lider. Hur som helst, kameran däremot gör djävulskt snygga bilder iaf.MVH/kingen

Länk till kommentar
Share on other sites

jo det är sannt, självklart behöver du fantommatning (om micarna kräver det)

 

men att det skulle vara något fel på ingångarna låter inte troligt. det blir inte generellt sämre ljud beroende på om det är en XLR ingång eller en tele ingång.

 

Ja, jag tycker också det blir bra bild med kameran :-) strålande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Herr jensen,jag menar nog att xlr kontakter alltid är att föredra då dessa ,dels är

balanserade och har rent fysiskt mer stabilt utförande(du trampar inte ur en xlr,vilket du lätt gör med en teleplugg(gammal metalrocker som man är)Jag tror tillåmed att det faktiskt levererar mindre brusljud(el,,,dom gör det)" Van Cain" help me here,(Consumer är inte roligt i dom flesta fall) and så är det!(Annars hade vi haft telepluggar överallt! så ser det inte ut!)

Men en BTbox fixar allt naturligtvis.

Länk till kommentar
Share on other sites

haha, jo det har du helt rätt i, att man lätt har sönder dem.. men kontakten som sådan gör dessvärre ingen skillnad..

 

(Annars hade vi haft telepluggar överallt! så ser det inte ut!)

 

Hehe, jo.. det gör det i (musik)studion iallafall. Vi har nästan bara tele, kvarts-tum dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Back in the days..slutet av 80talet tidigt 90tal var jag rätt inblandad i studioinspelningar av musik.På den tiden spelades det in på en 16-kanalig rullbandare tex,men de var bara xlr-pluggar å xlr-honor på alla poster vill jag minnas. I Mixerbordet,i multiboxen,i rullbandaren å märket som gällde då var neutrik om jag inte minns fel!Men det var ju ett tag sedan å nu kan jag inte direkt påstå att jag har örnkoll.Då var det mesta oxo analogt!Men nu är vi en bit off topic för att säga det snällt!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=j3n5]Kan inte tyska själv, men denna kille verkar ha mycket rolig info om kameran.

 

http://www.fxsupport.de/hc1/index.html

 

Finns ju program som kan översätta om man vill.. Jag tror i alla fall det är mycket kamera för pengarna. Den där enchipparen verkar ju riktigt potent..

 

/jens...[/citat]

 

finns ju massor av tester på den här tyska sidan som j3n5 rekommenderade. scrolla ner och titta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...