Gå till innehåll

Karaktärer


Tobbger

Recommended Posts

När man ska skriva ett sånt här standard manus (amerikanskt), hur gör man då när det är ett nytt klipp när det är närbild på en person. Från början så ser man en panorering från pricktavlor och till soldater som skjuter på dessa. Då har jag skivit såhär;

 

"1. EXT. LÄGER – DAG

 

 

SKJUTBANAN behandlas som den ska göras. Kulor slår i marken, men till största del slår de i träet vid pricktavlorna. GEVÄRSAVFYRNINGARNA (O.S.) ekar i samband med officerares SKRIK (O.S.). HYLSOR faller till backen och lämnar ett KLINGANDE, LÅNGVARIGT LJUD och soldaterna laddar om med bestämda KLICKNINGAR."

 

Men sen så ska jag skriva ett nytt klipp när man ser en närbild på en utav soldaterna som skjuter. Ska man skriva "2. EXT. BERGLUND - DAG" eller ska jag bara skriva "2. EXT. LÄGER - DAG" och skriva Berglund under såhär;

 

"2. EXT. LÄGER - DAG

Menig Berglund"

Länk till kommentar
Share on other sites

Börja inte på en ny scen över huvud taget, typ:

 

1. EXT. LÄGER – DAG

 

SKJUTBANAN behandlas som den ska göras. Kulor slår i marken, men till största del slår de i träet vid pricktavlorna. GEVÄRSAVFYRNINGARNA (O.S.) ekar i samband med officerares SKRIK (O.S.). HYLSOR faller till backen och lämnar ett KLINGANDE, LÅNGVARIGT LJUD och soldaterna laddar om med bestämda KLICKNINGAR.

 

MENIG BERGLUND (20) står och stirrar koncentrerat på pricktavlan. Han kramar avtryckaren på sin AK-5. PANG! Berglund spärrar förskräckt upp ögonen.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Klart det gör....bör göra ialla fall.

 

(O.S) måste ju kunna behandlas i en scenbeskrivning lika väl som replik (för det var så du tänkte Henrik?) eftersom det beskriver ett ljud som finns någonstans (strax) utanför kameran men det är ändå diegetiskt ljud. Det är vad jag tycker och tror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ronnie: Om man filmar en person som sitter framför datorn och man hör hårdrock i bakgrunden, men man filmar inte högtalarna som musiken kommer ifrån, då är väl hårdrocken "(O.S.)"? Eftersom att man inte ser ett hårdrocksband eller högtalare under den scenen.

 

Eller har jag fattat fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha! :D

 

Och eftersom att du mycket troligen vet bättre än mej om det här med manus och film så är det nog rätt! Såg bara någon annans manus här på forumet förut, och där så stod det något liknande. Alltså att "(O.S.)" var med i scebbesrkivningen och inte dialoger osv.

 

Eller när använder man egentligen "(O.S.)"? Det betyder väl att ett ljud eller liknande inte syns i bild utan bara hörs. Off-scene, right?

Länk till kommentar
Share on other sites

Så vitt jag vet så är det teoretiskt sett helt ok att använda O.S i en scenbeskrivning. Tänk t ex att det hörs ett knarrande ljud från ett "osynligt" rum. Det betyder att ljudet är diegetiskt (alltså I filmen, inte filmmusik eller så) men ursprunget i filmen syns inte.

 

Det med att man inte ser hårdrocksbandet som spelar är upp till varje manusförfattare att uppfatta som O.S eller ej.

 

Ja mer eller mindre finns det ingen helt klar regel om detta vad jag vet. Bara att ljudets ursprung inte får synas i bild, men det ska vara diegetiskt i filmen. Vad jag vet så gör alla på olika vis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skriver aldrig musik som O.S, brukar skriva: Hårdrock på stereon, Ante lagar mat. Eller: Musik: Hårdrock. Ante lagar mat.

 

Men jag skriver också så här: Kalle rycker åt sig sin jacka och lämnar rummet med stora steg. Ytterdörren slår igen O.S.

 

Så det finns väl olika sätt. Huvudsaken är ju att det är tydligt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej det är sant. Kanske inte musik.

 

Jag har tyvärr inte läst det manuset, men jag skulle tänka mig att skriva (O.S) angående musik i filmen The Others. Sett den någon?

 

När Grace hör pianot som spelas i ett annat rum och går för att undersöka vem det är som spelar. I en sådan scen är musiken så pass viktig för hela framåtrörelsen att det inte bara kan nämnas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...