Gå till innehåll

Högskolan Väst - Filmproduktion 120 p


erikis

Recommended Posts

Vet någon någonting om utbildningen? Tror ni att det kan vara ett substitut till DI:s program eller en förberedande utbildning? Tre års förberedande studier känns i och för sig lite i överkant om man sen ska plugga ytterligare tre år inom samma ämne.

 

Det har ju diskuterats en del om folkhögskoleutbildningar men inte så mycket om vanliga högskoleutbildningar. Tror ni att sådana här utbildningar är nyttiga i allmänhet och Högskolan Västs program i synnerhet?

 

//Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=erikis]Vet någon någonting om utbildningen? Tror ni att det kan vara ett substitut till DI:s program eller en förberedande utbildning? Tre års förberedande studier känns i och för sig lite i överkant om man sen ska plugga ytterligare tre år inom samma ämne.

 

Det har ju diskuterats en del om folkhögskoleutbildningar men inte så mycket om vanliga högskoleutbildningar. Tror ni att sådana här utbildningar är nyttiga i allmänhet och Högskolan Västs program i synnerhet?

 

//Marcus[/citat]

 

Högskolan Västs filmproducent är inriktad mot en mer administrativ roll, dvs handlar mycket om företagandet kring att göra media och film. Vad jag förstått är den bra på den biten, men söker du en mer konstnärlig, skapande utbildning till skillnad från "projektledning för kreativa team" (citat utbildningsansvarig) så är det nog inte en helt optimal utbildning. Däremot så behöver du inte komplettera med många poäng innan du kan plocka en ekonom-examen efter utbildningen.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

Är utbildningen bra om man vill bli filmproducent alt regissör i framtiden?

Är den värd något om man tänker söka en mer konstnärlig utbildning inom film efteråt? (vid tex DI eller gu)

 

Hur lik DI:s utbildning är den?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=erikis]Är utbildningen bra om man vill bli filmproducent alt regissör i framtiden?

Är den värd något om man tänker söka en mer konstnärlig utbildning inom film efteråt? (vid tex DI eller gu)

 

Hur lik DI:s utbildning är den?[/citat]

 

Jag tror att om du kompletterar den med en mer konstnärlig inriktning så får du en väldigt bra grund att stå på, både ur ett företagarperspektiv och ur konstnärlig.

 

Det är inte en regissörsutbildning, utan då får du istället söka dig till ett institut som har det (DI skulle jag gissa). När det gäller filmproducent så fokuserar den (som jag skrev tidigare, och som också nämnts av annan skribent) på företagar-biten av film och mediaskapande, t.ex finansiering, budgetering, verksamhetsplanering osv. I princip så kommer du att leda en massa kreatörer, inte vara kreatör själv.

 

Jag känner inte till DI alltför mycket, men jag skulle tro att utbildningsplaner för båda utbildningarna finns på respektive skolas hemsida. Högskolan Väst har alla sina utbildnings och kursplaner att ladda ner från sidan (kanske inte det lättaste att hitta, men de finns där).

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

Känner du till Örebro universitets program som heter "Medie- och kommunikationsvetenskapligt program med inriktning film"?

 

Jag läste båda programmens kursplaner och jag får den uppfattningen att filmproduktionsprogrammet handlar mer om det administrativa bakom projekt medan Örebros program behandlar filmvetenskap och teori bakom film.

 

Vilken kombination med en estetisk utbildning är lämpligast?

 

Filmproduktion verkar ju handla väldigt mycket ekonomi, vilket säkert är bra men samtidigt ganska tråkigt.

 

Örebros utbildning kanske blir kaka på kaka med en estetisk utbildning...

 

Det är svårt att veta vilket program man ska söka i första hand.

 

Säg att du kom in på båda dessa utbildningar och Molkoms videolinje (eller liknande) vilken skulle du välja?

 

//Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=erikis]Känner du till Örebro universitets program som heter "Medie- och kommunikationsvetenskapligt program med inriktning film"?

 

Jag läste båda programmens kursplaner och jag får den uppfattningen att filmproduktionsprogrammet handlar mer om det administrativa bakom projekt medan Örebros program behandlar filmvetenskap och teori bakom film.

 

Vilken kombination med en estetisk utbildning är lämpligast?

 

Filmproduktion verkar ju handla väldigt mycket ekonomi, vilket säkert är bra men samtidigt ganska tråkigt.

 

Örebros utbildning kanske blir kaka på kaka med en estetisk utbildning...

 

Det är svårt att veta vilket program man ska söka i första hand.

 

Säg att du kom in på båda dessa utbildningar och Molkoms videolinje (eller liknande) vilken skulle du välja?

 

//Marcus[/citat]

 

Det beror helt och hållet på vilken inriktning du vill ha. Som du sett är det olika typer av utbildningar. Det saknas självklart inte skapande-aspekter av Filmproducent-utbildningen (och de kommer att bli fler), men fokus ligger som du sa på ekonomi/administration och företagsamhet. Tanken bakom det är att (och det är är kan man antingen tycka är ok eller alldeles förkastligt) att film/media är en kommersiell vara och ska produceras med det i åtanke. Är det den biten du vill lära dig (dvs: bilda/leda en produktion i en kommersiell verksamhet eller dra igång ett eget företag osv), då tror jag att HV passar dig bäst.

 

Vill du å andra sidan arbeta mer med det konstnärliga så får jag nog rekommendera dig att välja en annan utbildning. När det gäller kommunikationsvetenskap så brukar det (inte alltid) handla om kommunikation och media ur ett socialt perspektiv eller samhällsperspektiv. Typ hur media påverkar oss, olika medietrender, osv osv osv. En möjlig syssla efter en sån utbildning skulle kunna vara att designa t.ex mediestrategier, kampanjer (ur ett större perspektiv, dvs välja informationskanaler) osv.

 

Vad jag skulle välja, måste jag erkänna, är totalt ointressant. Jag utgår från att båda utbildningarna är OK inom sina respektive områden, så frågan är helt enkelt: vad vill du jobba inom, och inom vilket område bedömmer du att DU har störst chans att hitta försörjning i framtiden.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Lasse_laser]McWolfe var student, cirkelledare och involverad i en massa grejor på skolan, han är fortfarande det mesta fast med tillägget ännu mer involverad i skolan.[/citat]

 

... och dessutom lärare på skolan... fast det kanske ingår i ännu mer ;-)

 

McW

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...