Gå till innehåll

Frågor om DVD-produktion för ett x-jobb


Kimmy

Recommended Posts

Hej!

Jag skriver på en magisteruppsats som rör DVD-produktioner och deras ökade användning de senaste åren. Då jag hittade till detta forumet och såg att det finns många aktiva här så undrar jag om ni vill dela med er lite av era tankar. Svaren kommer att återges anonymt. Tack på förhand!

 

//Kimmy

kimmy@ituniv.se

 

Berätta lite kort om din bakgrund gällande DVDer. Jobbar du professionellt eller hemma på amatörnivå?

 

Frågor:

 

1.DVDer har vuxit som ett medium för att lansera produkter, företag m.m. Hur ser du på branchen? Varför tror du på DVD?

 

2. Vilka användningsområden ser du för DVD-produktioner?

 

3. Vilka styrkor respektive svagheter ser du på DVDer, både som tekniskt sett och marknadsmässigt?

 

3. Varför började du med DVD-produktion? När?

 

4. Har du önskemål om egenskaper som borde utvecklas?

 

5. Hur tror du det ser ut om 5 år för DVDn?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan!

 

Jag har nu hållit på i närmare 3-4 år med DVD-produktioner. Det blev aktuellt eftersom många önskade sina filmer på DVD, istället för VHS-band. Jag har också filmat en motorcykelträff, och gjorde då ett 30-tal filmer. Sedan har det varit lite bröllop som filmats och då har efterfrågan att få sin film på DVD istället för VHS-band varit stört. Dels på grund av att lättare kunna orientera sig och förflytta sig i sin film. Att kunna hoppa från exempelvis vigselakten till ett bildspel, samt att även kunna få extramaterial samlat på samma skiva har mötts positivt.

 

Jag får nog anse mig som professionell användare gällande DVD-produktioner. Ser man på en hyrd eller köpt DVD, vet man oftast med en gång hur dom har gjort, eller hur MAN själv skulle ha gjort.

 

Ska dessutom producera 500 DVD till ett av Sveriges "bättre" coverband.

 

[citat=Kimmy]1.DVDer har vuxit som ett medium för att lansera produkter, företag m.m. Hur ser du på branchen? Varför tror du på DVD?[/citat]

Fråga 1. Jag tror på DVD därför det är bättre än VHS, möjligheterna är fler. Om ett företag ska visa en företagspresentation ger det troligen bättre intryck om de plockar fram en DVD, istället för ett gammalt VHS-band.

 

[citat=Kimmy]2. Vilka användningsområden ser du för DVD-produktioner?[/citat]

Fråga 2. Jag är mest insatt i det sammanhanget då användningsområdet gäller film, men det finns väl även möjligheter för spel,gps?

 

[citat=Kimmy]3. Vilka styrkor respektive svagheter ser du på DVDer, både som tekniskt sett och marknadsmässigt?[/citat]

Fråga 3. Som jag nämnt några gånger tidigare är DVD bättre än VHS. DVDns svagheter är dess begränsade kapacitet på 4.7 gb eller om man har Dual Layer kan man väl få nånstans på 8-9 GB.

När HD-Film börjar etablera sig, kommer det bli svårt för DVD-skivan att överleva tror jag. HD-film är ju så mycket bättre kvalité, vilket resulterar i större filer.

Det diskuteras nu om så kallade Blue Ray-skivor och HD-skivor som ska klara typ 50-100gb. Vilket eventuellt blir ersättaren till DVD-skivor.

Andra nackdelar med DVDn som jag tycker är att få menyer att "flyta på". Man kan tillexempel inte hoppa mellan menyer på en DVD(vad jag vet), UTAN att ljudet tvärstannar. Alltså inga mjuka övergångar.

Finns självklart fler, fler fördelar och nackdelar, men nu står det stop i huvudet.

 

[citat=Kimmy]4. Varför började du med DVD-produktion? När?[/citat]

Fråga 4. Jag började med det pga efterfrågan. Sedan självklart för att det är roligt att lära sig något nytt. Ungefär 3-4 år sedan

 

[citat=Kimmy]5. Har du önskemål om egenskaper som borde utvecklas?[/citat]

Fråga 5. Med tanke på att nya typer av medium är på gång, tror jag inte på att utveckla DVDn.

 

[citat=Kimmy]6. Hur tror du det ser ut om 5 år för DVDn?[/citat]

Fråga 6. DVDn finns säkert kvar. Dock har man insett att kvalitén är mycket sämre än de nya formaten, vilket gör att man kommer föredra dessa istället.

 

Detta är min åsikt i det hela, som också kan innehålla fel, men jag hoppas det har varit givande.

Har du ytterligare frågor, eller vill att jag ska förtydliga något så är det inga problem

 

/Simon

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...