Gå till innehåll

Tidshopp som känns äkta


Cjwk

Recommended Posts

Jag sitter och knåpar lite på ett manus just nu, och jag funderar lite på hur man på bästa sätt ska få tittaren förstå att det gått en vecka utan att behöva ha någon fjantig text.

Andra filmer hanterar ju det perfekt så man inte tänker på det, men vad ligger egentligen bakom dom äkta känslan i tidhoppen?

 

Jag ser fram emot många tips och idéer //Jacce

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror på det sistnämnda - förutsätt att folk fattar ändå.

 

Jag menar, i de flesta filmer är det tidshopp som man knappt tänker på, och när man väl sett filmen färdig har man ingen aning om filmen utspelade sig under en vecka eller tre månader.

 

Så frågan är: Är det viktigt att publiken måste veta exakt hur lång tid som har gått?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med Martin, men om tiden är viktig så får man väl visa det visuellt, en kalender, veckodagarna i rutan, någon händelse som inträffar en gång i veckan (som typ krogen nästa lördagkväll) eller t.o.m. "snabbspolning" av dagarna. Att lite längre tid passerat kan man ju visa med att vädret eller årstiden har växlat, personerna har andra kläder eller t.o.m. lite annan frisyr.

Länk till kommentar
Share on other sites

det lättaste och snyggaste sättet är imo att helt enkelt lägga in det i storyn. ge tittaren exposition om något som händer om en vecka, och i nästa scen hoppa dit.

 

ex: en karaktär fixar tvättid nästa onsdag (eller nämner att han har det eller nåt), och nästa scen håller han på att tvätta, eller är precis klar med tvätten eller nåt.

 

skriver man det på ett snyggt sätt så är det mycket effektivare än en v.o. eller text på bild eller annat för till skillnad från såna lösningar så lyfter det inte tittaren ur filmupplevelsen, och det känns inte som det är skrivet på näsan.

Länk till kommentar
Share on other sites

det finns ju mycket man inte skriver in i manus. sådana saker som inte gör någon större skillnad egentligen. som om någon går på toa eller äter. sånt skriver man ju bara med ifall det förändrar historien på något sätt. likadant är det nog med tidsskillnader. i väldigt stora tidsskillnader så står det ju ofta 2 år senare eller vad det nu ska vara men om man säger att det är två personer som träffas över en sommar så är det inte viktigt mer än att det är början av sommaren i början av manuset och slutet i slutet

Länk till kommentar
Share on other sites

schysst med alla svar, skönt med lite goda idéer så man kan fortsätta i sitt skrivande...

 

en lång tidsändring som jag verkligen minns är när han går på gatan i "notting hill", den scenen tycker jag är riktigt mästerligt gjord, men nu är jag kanske lite off topic.

 

Jag har inte sett pulp fiction (vilket jag verkligen skäms över) så jag ska ta o hyra den och studera ordentligt.

 

mvh Jake

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där med tidshopp är alltid lättare än man tror. Hoppar du en vecka i histiorien och det är viktigt kommer det att synas i handlingen och via karaktärer. Om inte, då kanske du bör fråga dig om det är nödvändigt.

 

Endast vid betydligt längre tidshopp bör du använda dig av en text.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...