Gå till innehåll

Färg keying i realtid


Stefan_holst

Recommended Posts

Jag har t.ex. ett foto som jag ska använda som bakgrund till en scen. Det är viktigt att ställa in skådespelarna rätt i scenen så att det blir realistiskt.

Det vore bra om man kunde öva med fotot i "bakgrunden" på en bildskärm så man kan ge regi och se att det hela blir rätt från början. Jag tänker mig en lösning som ex. väderpresentatörerna har på tv där man ser direkt hur det blir.

Finns det någon lösning i Adobe premiere Pro 1.5 eller Adobe After Effects 6.5? Om det behövs något annat vad.

Hoppas ni fattar vad jag menar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det som man gör i Proffesionella studios är att man som du själv säger, keyar i realtid, med inbyggt hårdvara i bildmixern. Men, eftersom du gör det framför en bluescreen så kan du flytta omkring dina karaktärer precis som du vill, de har ju ingen speciell bakgrund att följa? Arbeta med maskings också om de råkar gå in i varandra.

Länk till kommentar
Share on other sites

det var ju just en speciell bakgrund han SKULLE följa.

Jag vet inte var man kan få tag på hårdvarulösningar som keyar. Googla lite. Men en kanske billigare lösning är att t ex lysa med en projektor på väggen med bakgrundsbilden, stänga av projektorn o film ..

Länk till kommentar
Share on other sites

onödig upplysning om greenscreen på tv:

 

hehe... har haft föreläsningar av Tom Molin som sysslar med lite allt möjligt på TV4, och enligt honom är greenscreen outdated, de flesta flera ställen har gått tillbaka till Backscreen-projection för väderleksrapporter... ingen keying, kameran kan röra sig (alla kameror kan riktas mot väggen utan att man riskerar att grönskärmen syns), aktörerna kan se bakgrunden... tänk... snart börjar väl folk köra omkring i sådär halvrealistiska bilar igen som på det glada 50-talet...:D

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]... tänk... snart börjar väl folk köra omkring i sådär halvrealistiska bilar igen som på det glada 50-talet...:D[/citat]

 

Vilket är mycket, mycket häftigare än dagens! Otroligt hur däcken kan tjuta på grusvägar och hur mycket dom drar i ratten även om bilen åker rakt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Animator dv pro verkar skapligt för detta. Tack!

 

Jag kanske gör fel men jag har ett 2d foto som min skådis ska röra sig i och jag vill veta att han rör sig till rätt ställe och i rätt vinkel.

Jag måste ju också se till att kameran är i rätt vinkel.

När jag fått allt rätt enligt den bild jag ser på skärmen kommer jag att spela in och göra en färg keying i post produktion.

 

Om TV4 tror jag att de har sitt eget TV hus som mall för hur alla andra gör.

SVT har inte backprojektion inte kassa TV3 nyheterna heller!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hyr en videomixer - t.ex. Panasonic AG-MX70 - den har ett grafikminne där bakgrunden kan ligga - är det rörlig bakgrund tar du in den på en av kanalerna - och den har chromakey så klart.

Den slutliga key'ingen gör du givetvis i postprod, men allt kommer att hamna rätt tack vare att du körde med mixern vid filmning och då hade en "påtitts"-keyning.

 

Pluggar och FireWire i "realtid" (hmmm...jag säger Kraftig Latency) låter som Problem och Krux och Skit i karburatorn :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...