Gå till innehåll

Vilket redigeringsprogram skall man välja?


johan76

Recommended Posts

Hej,

Är en nybörjare när det gäller allt inom redigering. Har skaffat DV-kamera och skulle vilja redigera de filmer jag spelat in på mina barn och sedan lägga in detta på DVD-skivor/CD-skivor.

 

Så till min fråga: Vilket redigeringsprogram man skall använda sig av?

 

Har kollat runt lite på nätet och det verkar som om pinnacle är ett bra alternativ. Är det någon som har erfarenhet av Hercules DV Action/ DVD Edition? Skulle vilja ha ett program som är lite mer avancerat än Windows moviemaker.

 

Tacksam för tips.

 

//Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker Final Cut Pro e ett bra program, lågiskt är de oxå. Inget krångel med nånting känns de som. O man får mycke för pengarna, Man kan göra avancerade texter o göra sin egen musik med hjälp av loopar. Men de krävs en Mac för de. o Programmet e stort eller programmen. 14 gig i bara program. Men de e grymt bra. http://www.apple.com/se/finalcutpro/

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att Pinnacle är väldigt lätt att arbeta med, krävs inga förkunskaper, håller på att försöka sätta mej in i Adobe 6,5.

Och om tid finns även Aftereffekts hmmmm? Men där tycker jag inte att det finns någon logik alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fördelen med Adobes produkter är att de påminner om varandra i stor utsträckning, speciellt After Effects upplägg påminner mycket om Photoshop. Kan man Photoshop sedan tidigare är det mycket lättare att sätta sig in i AE. Att Adobe sedan har program för alla tillfällen och ett brett utbud av plug-ins och tredjepartsprogram gör detta till ett vinnande alternativ. Problemet lär ju vara priset, det är inte billigt och ett litet plug-in kan ju kosta en hel del bara det.

 

...för man vill ju inte uppmana någon till brottslig verksamhet såsom kopiering av programvara!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det behövs inte så mycket erfarenhet, man lär sig studio mycket fort, bra och enkelt program. Ett tipps är att du går in och laddar hem alla uppdateringar från deras hemsida.

om det är nått speciellt du vill veta så fråga på bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det behövs inte så mycket erfarenhet, man lär sig studio mycket fort, bra och enkelt program. Ett tipps är att du går in och laddar hem alla uppdateringar från deras hemsida.

om det är nått speciellt du vill veta så fråga på bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Studio 8 är nog det sämsta program jag ägt, alla kategorier. Ständiga krascher och förstörda projekt. Timmar av arbete bortkastade.

Ta backuper, spara ofta, säger nog nån. Jovisst, kul ifall det funkat. När Studio väl bestämt sig för att krascha ordentligt har det redan planterat in nån felaktighet i filerna för evigheter sedan.

Sen kanske det finns folk som lyckats köra Studio till belåtenhet.

Mitt bästa råd är att kolla Pinnacles forum ett tag och se om de nu, ett år efter release, fått ordning på programmet. Tvivlar...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...
Enklaste sättet är att ringa BSA och fråga. Dom har svaret!

 

/Max

 

 

Det bästa är kanske om du tar med dig burken dit och förklarar situationen med dongle´n , vet inte om du bor i närheten!

Men dom är hjälpsamma

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja verkligen.

Självklart ^^,

 

Gillar mitt premire pro. Kommer nog aldrig byta från adobe. Pga att jag lärt mig de, kollade in final cut och såg rättt likt ut. Men som sagt är väl bara till mac?

 

Sony Vegas har jag hört att de är ett bra nybörjar program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför inte testa dom enklare programen innan man hoppar på dom större.

Dels av priset och dels av tiden man behöver för att komma in i det. Du har testat windows moviemaker och vill ha nåt med mer valmöjligheter. Varför inte Premiere Elements 3.0? Det är en budgetvariant av Premiere Pro. Du kan t.o.m klippa HDV med den, kan göra DVD skitenkelt och med rörliga bakgrunder och allt. Du kan också göra videos som går visa på mobiltelefoner och liknande.

 

Kolla in det här:

http://www.adobe.com/se/products/premiereel/

 

Ladda ner och provtesta (30 dagar) den här:

http://www.adobe.com/se/downloads/

 

Här kan du köpa den:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5500276

 

Den finns i lager och kostar 895:-

 

 

Bra Köpenligt DigitalFoto nr 4 - 2007:

- "....här får man ett överraskande läckert, enkelt och överskådligt användargränssnitt. Programmet uppfyller helt de kräsna videoentusisasternas behov och kreativitet och kontroll....."

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...