Jump to content

Köpa ny eller begagnad videokamera?

Recommended Posts

Låt säga att du funderar på att köpa en videokamera. Du är olyckligtvis inte ekonomiskt oberoende och letar efter en så prisvärd halvproffsig kamera som möjligt.

Jag är inte fullt insatt i det tekniska i en videokamera men inser att vissa delar slits och har någon typ av livslängd, vilket med tiden kommer leda till att man måste byta ut dem (då garantin förmodligen är slut).

Hur ska man väga drifttiden på en begagnad kamera mot en ny. Finns det någon tumregel eller formel man kan applicera på problemet? Jag antar att det skiljer sig ganska mycket, men hur lång tid kan man räkna med att en videokamera klarar normalt slitage. Dvs spela in ett 60 min band, spola tillbaka, spela upp. Antalet inspelningstimmar borde ju ge ett hum om kamerans inre skick. Vilka kostnader kan man räkna med då det gäller att byta ut delar som kan gå sönder?

//Marcus

Om man ska köpa en ny semiproffskamera idag så kan man ju alltid lägga ett par papp på en begagnad alternativt den absolut billigaste som finns på markanden och använda den till att spola och spela upp. På så sätt borde ju den dyrare kameran hålla längre. Fast är man filmintresserad och köper en semiproffskamera så vill man nog ha en ny sådan om en 3-4 år eftersom utvecklingen av digitala videokameror går framåt i rask takt. På så sätt behöver ju inte kameran hålla i 10 år.. men man vill ju gärna kunna spela upp sina dv-band om 10 år, ja till och med om 25-30 år och då är det inte säkert att det går att få tag i mini-dv-spelare/kameror.