Gå till innehåll

Förstöra rekvisita


Recommended Posts

Kolla i extrameterialet av 'Apocalyspe Now' på DVD. Där finns det ett inslag som heter något i stil med 'Destruction of compound'. När jag såg filmen på bio 1979 så fanns denna scen med under eftertexterna. Se och bli inspirerad :)

Länk till kommentar
Share on other sites

kopior av städer och hus uppbyggda i detalj är inte så lätt att fixa, Det finns som sagt otaliga exempel där man passat på att filma förödelsen som i:

 

Team America där de så fort de var klar med ett kulissbygge så hittade de på sätt att spränga sönder dem...

 

Huset i Jägarna som exploderade kunde man inte göra om,

 

eller Vita Huset i Independence Day, som kostade runt $ 10 000 att bygga, bara modellen,

 

eller slutsekvensen i Mannen på Taket då helikoptern hackar upp skåror i husväggen (det var guerillafilm det, dom skickade bara upp en kille som hachade upp skåror med yxa på det nyrenoverade fasaden. Helt utan tillåtelse) och släppte en kasserad helikopter på en tunnelbanenedgång.

 

Eller Tora Tora Tora där en av flygplanen löpte amok under inspelningen och man sprängde den i förtid, så när du ser den scenen, tänk på att stuntmännen där är helt överumplade och flyr för sina liv...

 

som sagt, vill man ha realistisk förödelse så finns det bara ett sätt... Listan på exempel då man tvingats göra det i storproduktioner är oändlig... men det är ju det som är det roliga i film, att ha sönder saker :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej det är inte så lätt att bygga en exakt lika stad det var inte det jag menade jag menade nått enstaka föremål i lagom tillverkar storlek. annars är ju inget omöjligt om man bara tror sig lyckas

Länk till kommentar
Share on other sites

Om rekvisitan byggs för att den ska förstöras i filmen så är väl dess enda syfte att förstöras? Om du har lust kan du ju bygga rekvisita som inte ska förstöras i en film, sedan kan du ha det som prydnad om du vill det. Jag förstår inte problemet. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om te.x ett hus ska sprängas så bygg ett miniatyrhus, ställ den i en helfärgad låda och lägg en smällare i, sen använder du kameran och zoomar ordentligt.

Efter det lägger du till en bild på husets bakgrund i datorn, och viola.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...