Gå till innehåll

Gör ni eran musik själv?


Jonipoon

Recommended Posts

De flesta använder ju redan existerande musik till sina filmer.. men har ni nånsin prövat att komponera ner egna verk till era filmer?

 

Jag finner detta tidskrävande. Jag vill bara ha så mycket film gjord som möjligt istället. XD

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gör alltid musik till mina filmer. Musiken är ju halva grejen (tycker jag då).

Finns lite filmer jag även gjort musiken till här på forumet.

(Havanna, Hollywood & BUFF vinjetten)

Nu behöver man ju inte göra musiken själv - det finns ju en massa duktiga kompositörer - även här på forumet.

Sök och du skall finna.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tuco]Jag gör alltid musik till mina filmer. Musiken är ju halva grejen (tycker jag då).

Finns lite filmer jag även gjort musiken till här på forumet.

(Havanna, Hollywood & BUFF vinjetten)

Nu behöver man ju inte göra musiken själv - det finns ju en massa duktiga kompositörer - även här på forumet.

Sök och du skall finna.[/citat]

 

Jag har sett några av dem filmerna och musiken var väldigt bra men vad använder du för grejer när du gör musik?

 

MVH/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Tuco, du är beundransvärd när du säger så :)

 

Något jag beundrar John Carpenter för är just att han gör musiken till de flesta av sina filmer. Som du säger är det halva grejen, eller rättare sagt musiken sätter en stor del av stämningen i filmen, nästan lika mycket som det visuella.

 

Jag har redan bestämt mig för att vara min egen DP i mina filmer då jag vill ha full konstnärlig kontroll. Jag önskade att jag hade kunnat göra det med musiken också. Vad jag personligen är ute efter är kanske inte musik i ordets rätta bemärkelse utan snarare stämningsljud. Det närmaste jag kan komma är 'Texas Chainsaw Massacre'. Den "musiken" som finns i den filmen är min referensmall. Det borde ju inte vare det allra svåraste att få fram på datorn, antar jag. Tips om program och hur jag skulle gå tillväga uppskattas varmt.

Länk till kommentar
Share on other sites

medstämmer att musiken i film är typ halva grejen.. vad vore Amelie från montmartre utan dess musik??

 

Jag har börjat skriva lite musik själv till de kort filmer jag håller på men. lite svårt dock då det enda jag kan använda sig utav är ett ganska dåligt program jag fick med mitt ljudkort...

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis - bara se vad Danny Elfman´s musik gör med Tim Burton´s filmer.

Eller John Williams med Spielberg´s filmer osv...

Att bara slänga på musik utan tanke är ju direkt korkat när musiken påverkar så mycket.

Gör man inte musik själv så finn en kompositör och börja utveckla ett sammarbete.

Med unik musik på sin film ökar man ju chansen att framhäva sin stil. Man vill ju inte att ens film ska se/låta som allt annat. Musik is the shit! :)

 

TomStac: Om man är ute efter mer ambienta ljud - liksom ljudmattor som ligger och skapar atmosfär i bakgrunden så är Spectrasonics Atmosphere bra:

http://www.spectrasonics.net/instruments/atmosphere.html

Eric Persing som ligger bakom dom ljuden har också gjort samplings skivorna "Distorted Reality1 + 2" som är klassiker i film/tv sammanhang.

 

Mister: Sök runt lite på forumet här. Det har skrivits en hel del om det och finns en massa tips på prg.

Finns också en sabla massa bra gratis samplingar att plocka hem.

 

pld: Tack. Jag använder 2 datorer som är länkade via nätverk där den ena enbart används som "sampleplayer". Jag kör Nuendo 3.2 som sequenser prg.

Ljudkortet är ett RME Fireface 800, ett UAD-1 för effekter, Access Virus KB som keyboard,

Blue Babybottle som mikrofon mm och sen elbas/elgtr och en massa samplingar/softsynthar.

Tex: EW/QL Gold + upgrade, Stormdrum, Reason 3 mm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...