Gå till innehåll

Film av saga - Rättigheter?


Norbert

Recommended Posts

Jag har kommit på idén att eventuellt filmatisera en gammal saga från 1840-talet. Hur är det med rättigheterna? Är det någon man ska kontakta? Isåfall, vem?

 

EDIT: För att förtydliga min fråga kanske jag borde lägga till detta: "Sagorna är ur Gunnar Olof Hyltén-Cavallius och George Stephens samling av svenska folksagor från 1840-talet."

Gunnar Olof Hyltén-Cavallius dog år 1889 så han har varit död i 117 år, vilket jag kallar minst 70 år. Hur det står till med George Stephen(s?) vet jag inte. Jag kunde inte hitta någon info om honom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Folksagor brukar väl bara vara en samling av ännu äldre berättelser. Så mig veteligen är det bara att köra. Men samlingen kanske är nyutgiven för att hålla upphovsrätten levande, men jag är osäker på hur sådant fungerar.

 

Rock'n'roll

Länk till kommentar
Share on other sites

George Stephens lär ju också vara död då. :p iaf teoretiskt sätt.

 

Skulle tro att det fritt fram, tror inte att rättigheterna passas vidare, om inte förlaget som tryckt sagan har någonting att säga till om. (Ifall det finns kvar vill säga.)

 

Sen rör det ju sig också om folksagor, som ofta inte har någon bestämd upphovsman. Att George Stephen och Gunnar Olof Hyltén-Cavallius har skrivit ner dem i en samling är en annan sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hittade sagorna här: http://esplanaden.lysator.liu.se/index.pl?iid=267782

 

Eftersom de här sagorna verkar vara något slags urdrag ur samlingen som Gunnar Olof Hyltén-Cavallius och George Stephen gav ut så borde det inte vara några problem? Eller kan man kalla det att de är utgivna på nytt när de har lagts upp såhär på en hemsida?

Länk till kommentar
Share on other sites

http://www.omnibus.se/svenskasagor/

 

dit kom jag när jag kikade lite, ser ut som det är mer reklam för typografier. Står att det endast ändrat lite stavning, annars helt i orginalskick. Dvs upphovsrätten är fri som en fågel.

 

Nyfiken på vilken du fastnat för? Om du törs avlöja det, du får gärna pm:a mig vilken annars. Jag lovar att hålla mig bort från den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...