Gå till innehåll

Komprimering för web?


wääuu

Recommended Posts

jag vet att det finns trådar om detta ämne redan, jag har själv läst i dom men hittar dom inte längre...

 

jag har filmat en spelning åt en kompis band med en sån där ny sony-amatörkamer med riktig widescreen och han ska lägga upp filmen på deras sida, han fångar i premiere i DV kvalitét det är ca. 40 minuter film men det finns ännu en som är ca 55 min.

men vilken komprimering är bäst för webben?

jag har läst om nåt program som heter nåt i stil med viritual dub som ska vara väldigt bra för att komprimera till webben?

Länk till kommentar
Share on other sites

Virtual Dub i all ära men jag skulle använda Premiere alltså, är trots allt mycket bättre.

När det kommer till codec beror det lite på, du kan ju köra windows media vilket blir rätt fult men väldigt små filer, = laddar snabbt.

Du har alltid quicktime som blir rätt snyggt men ofta lite stora filer i mitt tycke.

Annars har du alltid flashvideo, där krävs iofs lite actionscriptande för att spela upp dom i webläsaren men det blir bra...

 

Vill du visade det snyggt och göra det enkelt för dig så skulle jag välja quicktime, enda nackdelen att just quicktime måste vara installerat vilket inte är en självklarhet dessvärre...på pc alltså...

 

När du exporterar från premiere väljer du menyn File -> export -> Adobe Media Encoder -> där hittar du färdiga presets som funkar rätt bra som dom är.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

mpeg4 är det som gäller - bäst nu och en ISO-standard som kommer att dominera världen närmaste 10 åren. H264-varianten är enastående - små filer som ändå ser mycket bra ut jämfört med allt annat tillgängligt. PC-folket som vill se på pärlorna på Nätet får skaffa QuickTime-player eller RealPlayer - MS MediaPlayer stödjer INTE äkta ISO-standardiserad mpeg4. Kör man Mac har man givetvis QT redan. Har man iTunes på PC'n så har man också redan QT installerat.

Satsa på framtiden - kör med det bästa: mpeg4.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mjg]mpeg4 är det som gäller - bäst nu och en ISO-standard som kommer att dominera världen närmaste 10 åren. H264-varianten är enastående - små filer som ändå ser mycket bra ut jämfört med allt annat tillgängligt. PC-folket som vill se på pärlorna på Nätet får skaffa QuickTime-player eller RealPlayer - MS MediaPlayer stödjer INTE äkta ISO-standardiserad mpeg4. Kör man Mac har man givetvis QT redan. Har man iTunes på PC'n så har man också redan QT installerat.

Satsa på framtiden - kör med det bästa: mpeg4.[/citat]

 

Du kan inte tipsa om hur det kommer att gå på börsmarknaden de närmsta 10 åren också?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...