Gå till innehåll

Vad ska man använda för program?


ralle_e

Recommended Posts

Jag sitter och väntar på svar från celtx, för det finns en bugg som gör att man inte kan spara. Alla filnamn är ogiltiga, så där har mitt arbete kört fast lite grann.

 

Nu i helgen ska jag göra en ominstallation och se om problemet kvarstår eller om det är slask som ligger kvar från en tidigare installation.

 

Så ska jag också lägga några timmar på att spana igenom och fixa till så mycket som möjligt av det som inte stämmer hittills. Dock så ligger det några saker som ska åtgärdas av de på celtx, då jag inte kan programmering. Det har skapats lite skumma menygenvägar och bokstäver inom parantes som inte är som det ska.

 

Men när vi bollat färdigt så borde det dyka upp en översatt version relativt snart. Och när jag är klar med detta så tjoar jag till och säger att nu finns den för nedladdning. Men om ni vill vara med och påverka i nuläget så gå till tråden i som Anhool länkar till, där finns i sin tu en länk till programmet efter första översättningsvändan.

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Ralle, Nej varken karaktärsnamn eller Dialog skal centreras de skall tabas ut, nu har jag inte exakt i huvudet hur långt men som du själv säger, läs Voodoos film skola, eller centrera, men då gör du fel...

Länk till kommentar
Share on other sites

för ett tag sedan så hittade jag en .dot-fil (wordmall) på nätet som kallades iscript tror jag, jag sitter inte hemma så jag kan inte öppna den just nu... Men den var så finfin den, alt-s så ställde den in för ett scenhuvud alt-c så tabbade den in för karaktär, alt-d så tabbade den in för dialog, och alt-a så blev det vanlig action igen... fanns flera andra småfunktioner. Det fanns även en liten extra meny med knappar som man kunde trycka på om man inte ville använda kortkommandon.

 

det jag möjligt saknade är rent statistiska finesser; hur många karaktärer, vem säger vad, och annat sånt där "lull lull" som det så fint beskrevs här...

 

hm ska se efter på det där programmet som jonkanon håller på att översätta... den kanske har lite mer lulllull som kan vara värt att ha...

Länk till kommentar
Share on other sites

Att lägga till tabbar i en ordbehandlare är inte bökigt och på det sättet kan man lätt få till vänstertabbarna korrekt. Det som för mig är svårt där är att vissa stycken så som dialog har en stopptab som inte får överskridas på högerkanten.

 

Men även där kan man ju jobba relativt snabbt manuellt. Det som är lite bökigt att göra manuellt är ju korrekta flöden över flera sidor, var ska paranteserna med (contn'd) stå osv....

 

Tyvärr så är celtx inte helt klar ännu i sitt sätt att formatera, så jag kör vidare på finaldraft eftersom jag redan har en licens till det programmet.

 

Men celtx är bättre än inget, och dessutom gratis. Så för att få manus som är läsbara så anser jag att det är ett bra alternativ för nybörjare.

 

Sen har jag gått över till abiword som ordbehandlare, det är gratis och tar mindre plats än word. Men jag skriver bara mina synopsis och treatment i detta program. Även skriver jag mina biblar i vanlig ordbehandlare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...