Gå till innehåll

någon som vet?


amarondil

Recommended Posts

amarondil: Är stillbilderna stilla, eller har du animerat dem. Om de är stilla, hur stora är de? Flimrar hela bilderna, eller är det små detaljer som gör det? Är de bilder som flimrar mer detaljrika än de som inte gör det?

 

jakethesnake: Om du med "upplösning" menar dpi/ppi, så har det inget med saken att göra.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

problemet är interlacingen... alltså att tv-n hoppar fram och tillbaka mellan fieldsen i 50 knyck per sekund = flimmer. Datorskärmar vet inte vad interlacing är och visar bilderna därför rätt.

 

Välj optimera för interlace eller något liknande, i vanliga premiere har jag för mig att det går att högerklicka på klippet i timelinen och där kunna kryssa för alternativet.

Länk till kommentar
Share on other sites

jmalmsten: Det behöver inte alls vara på det sättet, och jag har varit med om flimmer på en datorskärm flera gånger. Att det flimrar på en teve är en annan sak som mycket riktigt har andra förklaringar.

 

Jag antar av amarondils fråga att det är datorskärmen han talar om, annars får han väl påpeka att det är teven han pratar om.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för svaren

testade lite olika, de verkar som de bara händer när man förminskat bilden och det är vissa delar på bilden som "rör sig" ex ett öga eller ljus lampa

det är på datorn, ja

 

jag är ingen han jag är en tjej

Länk till kommentar
Share on other sites

amarondil: ok... förlåt... interlaceproblemet har dykt upp så många gånger att jag drog en liten förhastad slutsats... vet ej hur man fixar det då... vet ej om jag har sett fenomenet alls...

 

arvid: hehe.. så kan man ju också säga...

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag har hört så kan man lägga lite lite gaussisk oskärpa på bilden för att fixa sånt. I ditt fall tror jag mer på att du måste "matta av" allt som är vitt bilden, dvs göra allt som är vitt lite gråare. Lägg en levels på stillbilden som flimrar och dra upp vitpunkten till ca 8. Det borde nog göra susen. Jag vet att tv-apparater inte gillar sånt som är helt vitt eller sånt som är helt svart, men på datorskärmar ska det inte vara några problem. Du kan ju i alla fall prova och se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...