Gå till innehåll

Varför funkar inte min brända DVD skiva i USA?


SwedishDragon

Recommended Posts

tjena.

Jag har redigerat en film Pinnacle som jag sedan har bränt ut som en DVD disc, grejen är den att jag har provat den i min dator, min tjejs laptop och i 3 olika DVD spelare och den funkar över allt, fast det verkar inte funka hos killen jag har skickat den till i USA.

 

Är det ett annat format på DVD´s i Staterna, det finns inga val möjligheter i Pinnacle att bränna i USA format, om ni förstår vad jag menar?

 

Dragon

Länk till kommentar
Share on other sites

I staterna har dom en annan tv standard NTSC, Vi har PAL. Detta behöver inte vara problemet då dvd spelare brukar greja båda systemen men testa att ändra till NTSC. Mer troligt att hans DVD spelare inte klarar märket av DVDr du använder. Be honom prova på en annan spelare.

Länk till kommentar
Share on other sites

USA använder NTSC och det är fortfarande ovanligt till skillnad mot hos oss att vanliga DVD-spelare där klarar också PAL som vi använder. Däremot borde det kunna fungera om man spelar skivan i dator.

 

Det är inte okomplicerat att konvertera en DVD från PAL till NTSC. Både geometri och bildhastighet skiljer från vårt system. Själv gör jag konverteringen från PAL till NTSC redan när filmen ligger i AVI-format. Därefter komprimerar jag den till MPEG2 och stoppar in den i det authoring program jag använder (Adobe Encore DVD) för att bygga upp den färdiga filmen till korrekt DVD format.

Länk till kommentar
Share on other sites

När en hembränd DVD inte funkar på just en spelare - i USA, Kina, Nyköping eller Kuala Lumpur - så beror det mycket, mycket sällan på format hit och format dit. det beror på att hemkörda DVD är ett instabilt lotteri. Amerikanens granne kan säker spela plattan med just sin spelare. PAL och NTSC spelar ingen roll i DVD-spelarnas värld...dom lirar båda (många importerar DVD's från USA och många i USA importerar PALisar från Europa. Om det rullar men ser vrickat ut så beror det på att teven inte fixar det ena formatet.

Man kan tyvärr ALDRIG vara säker på att en mottagare ska kunna spela en hembränd DVD som man skickar. ALDRIG. Oavsett vilket brännarprogram, dator eller märke på DVD-r man använt. Detta är det trista verkligheten vi nu lever i. jag skickar brända DVD's producerade i mycket bra program och medium (t.ex. DVD Studio Pro och Toast) till olika hörn av världen varje vecka. Om mottagarens DVD-spelare fixar att spela dom är ett lotteri. Ibland funkar det, ibland inte. Dom får prova flera spelare ibland. Det händer också att en platta inte spelas av en spelare, men en exakt likadan spelare köpt samma dag spelar den. Att det står på en DVD-spelare att dom lirar DVD-r betyder att dom lirar en del DVD-r...kanske...ibland...

 

Hallelujah.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

om man bara ska ha en dvd skiva med filmoch bildklipp med sig på resan. behöver man bry sig i format eller något annat då? en dator borde väl kunna ta alla slags dvd-+rw skivor? och ntsc elle rpal spelar väl ingen roll på en dator?

jag ska till japan australien och usa. är det säkrast att göra flera olika verioner av varje film och ta med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har skickat mina DVD.filmer till USA och det har, mig veterligen, fungerat.

När det gäller DVD så spelar inte NTSC eller PAL någon roll då det är spelaren som omvandlar skivans ettor och nollor till det format spelaren skickar till TV'n.

Däremot är det, precis som mjg säger, ett lotteri. Det är inte säkert att skivan ens går att spela i alla svenska maskiner.

När jag hade brännarprogrammet inställt på "bästa kvalité" funkade det inte på alla maskiner. När jag sänkte kvalitén till 6000 var det inga problem att läsa. Problemet var att spelarnas minne var för litet så skivan kunde inte lagra den information som behövdes. Med lägre bitrate var det inga problem och bildkvalitétsskillnaden uppfattade inte ögat.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Som flera har skrivit så använder de NTSC i USA.

Detta spelar roll om man kör sin skiva på en vanlig DVD spelare.

De amrikanska spelana klara oftast bara av NTSC till skilnad från våra som oftast klarar både NTSC och Pal.

 

Ett enkelt sätt att komma runt detta är att spela skivan i datorn.

Datorn hanterar nämligen både NTSC och Pal.

 

Men det kan strula iallafall, så använd bra program och bra skivor

 

Magnus

Länk till kommentar
Share on other sites

Som flera har skrivit så använder de NTSC i USA.

Detta spelar roll om man kör sin skiva på en vanlig DVD spelare.

De amrikanska spelana klara oftast bara av NTSC till skilnad från våra som oftast klarar både NTSC och Pal.

 

Ett enkelt sätt att komma runt detta är att spela skivan i datorn.

Datorn hanterar nämligen både NTSC och Pal.

 

Men det kan strula iallafall, så använd bra program och bra skivor

 

Magnus

Detta med NTSC är svårt.

DVD-skivor är varken NTSC eller PAL utan bara ettor och nollor.

Det spelaren som omvandlar dessa till fungerande bilder och det är på spelarens kvalité det beror på om den kan läsa eller inte. Detta har med den dåliga kvalitén på brännarna att göra.

Jag har, som jag skrev ovan, skickat många skivor till USA och alla har funkat. Jag har också gjort tvärtom - spelat upp massor av NTSC-skivor i mina DVD-spelare och alla funkar i stort sett bra. Bara en enda har strulat.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

NTSC/PAL är inte alls bara ettor och nollor på en skiva. Det är två helt olika tv-standarder, och det är materialet i sig som styr ifall det fungerar eller ej. I Europa kan vi oftast spela NTSC, om vi har en hyfsat modern tv och dvd-spelare. Det är inte så att det sker en direktkonvertering mellan NTSC-PAL i dvd-spelaren, utan tv:n kör i PAL 60 hz. Det är det som gör att man kan visa NTSC på PAL-tv. Tvärtom är mycket ovanligare, och jag känner ingen i USA som kan köra PAL på sina tv-apparater.

 

I en dator däremot är det en helt annan femma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänker Du inte i videobandstermer nu?

Videoband har inspelad signal som är i PAL, NTSC eller SECAM med en rad undersystem och där är det precis som Du säger, vi kan läsa NTSC i våra spelare men inte tvärtom. Det är logiskt då det handlar om en inspelad signal.

Men vad gäller DVD är det en bild som direkt omvandlas till ettor och nollor och som sedan läggs på en skiva. Denna skiva kan läsas i en dator eller i en spelare som i praktiken är en enklare dator.

Mina DVD-skivor har funkat i USA, därav mina teorier.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...