Gå till innehåll

Lönt att skaffa röde NT3 micken??


ralle_e

Recommended Posts

Hej ska filma en halvtimmes spelfilm med DV-kamera snart.

Funderar på ljudupptagningen och har förstått att Röde NT3 ska vara en riktigt bra mick för det priset. Min fråga... eftersom DV kameran inte har XLR ingångar måste jag ha en adapter till typ en sådan här http://www.scandinavianphoto.se/?552603

så hur är det nu... blir det fortfarande bra ljud utan XLR? och vad jag har förstått så bör man inte ha så lång sladd pga brus och kvalitetsförluster..

ska jag satsa på NT3 även fast jag filmar DV?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du bara ser till en produktion så hade jag satsat på att hyra in utrustning. Då kan du även ta ljudet separat och slippa bekymra dig över den obalanserade biten till kameran. Sen är det inte själva Dv-biten som begränsar ljudbiten. Jag har varit med på massor av filmer där vi lagt ljudet på kameran och kört dv och det har blivit väldigt bra ljud. Fast som sagt då var det ju separat ljudtekniker (mig:)) och även hyffsad mixer + a/d-omvandlare på kameran. Jag hade dock försökt undvika att köra obalanserat in i det sista, det ställer till det ganska mycket och tar tid eftersom man måste vara så försiktig.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, bra billigt ställe att hyra 3CCD kamera med röde NT3 mick?? bor i båstad -skåne! känns dock som det kan bli problem att hyra eftersom vi antagligen kommer filma lite då och då när vi får lust och kan...budgeten är också ganska stram. hur dyrt är det eg att hyra, vad rör det sig om??

 

hade helst kört DV eftersom vi har ett flertal (minst 2) sådanna kameror redan. har gjort en spelfilm på dessa tidigare och då tog vi upp ljudet direkt i kameran utan "extern" mick.

men du säger alltså att obalanserat inte är att föredra... har jag några andra alternativ ang ljudupptagning om jag VILL filma DV???

 

/R

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag känner inte till några ställen i skåne som hyr ut utrustning tyvärr, och ännu mindre där man kan hyra nt3...

Sen verkade du missförstå mig, det är INTE Dv-formatet som begränsar er. Om ni tänkt filma lite då och då så är det nog bättre som du säger att lägga pengar på det man behöver. Hade jag varit du hade jag skaffat en xlr box så man får balanserat in. Om du inte har råd så får du väl köra obalanserat men då hade jag inte haft längre kabel än typ 4m och sen tagit med en extra "cableguy" som håller i kabeln så man kan ha den i luften långt från alla andra kablar när det behövs.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok så med xlr-box får man balanserat ljud, hur många ingångar resp utgångar /xlr, mini-tele behövs? verkar finnas xlr-boxar i många olika uppsätttningar.. vilken ebhöver jag och var hittar jag billigaste sådan?

hittade en på http://www.guygraphics.com/frameset-21280.html verkar vara en bra sida/bra pris..betydligt billigare än dom jag hittar på svenska sidor iaf!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har nog bara stereo in på kameran så en box med 2 ingångar låter väl vettigt. Vet dock inte om alla boxar fungerar på samma sätt men jag skulle tro det, är ju inte så himla avancerat. Om du köper från utlandet får du vara beredd på att kanske betala tull o moms också, och sen blir ju ofta frakten mer. På vissa prylar får man ju lägre pris ändå men dubbelkolla sånt bara så det inte blir dyrare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...