Gå till innehåll

35mm filmadapter för videokameror


Lars A

Recommended Posts

Har följt ett gäng och deras utveckling av dessa adaptrar på pan3ccduser forum. Nu börjar det verkligen bli spännande, då utvecklingen börjar närma sig produktion. En followfocus-anordning är också på gång.

 

Detta är det mest spännade jag läst om i indievärlden hittills, och har själv funderat starkt på att sätta igång och bygga. Priset på en sådan adapter med vibrator kommer att ligga nånstans mellam 4-5000:- exkl skenor. En followfocus kan komma att gå på någon tussenlapp till.

 

http://www.cinevate.com/index.php?page=home (redigerad länk)

 

Tänkte detta kunde vara av intresse på den svenska "scenen". ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill inte "dissa" adaptern eftersom jag inte provat den men när killarna i forumet skriver om "world class follow focus just like the other products" och splash-sidan visar en mycket enkel adapter remmad med ett spännband på två pinnar blir man lite full av fniss. ..."World class" är ju relativt. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Vill inte "dissa" adaptern eftersom jag inte provat den men när killarna i forumet skriver om "world class follow focus just like the other products" och splash-sidan visar en mycket enkel adapter remmad med ett spännband på två pinnar blir man lite full av fniss. ..."World class" är ju relativt. ;)[/citat]

 

Vad vi ser är ett steg i en mycket lång utveckling vi kunnat följa på Panasovic 3ccd Users forum. Dennis är en av många utvecklare, och kanske den som ligger främst i det gänget. Vi är ca 170 personer på forumet som har samma model, NV-GS400, och målet för mpnga av oss är att göra film med video.

 

Dennis ligger så pass långt i sin utveckling att han just börjat marknadsföra sin produkt via internet. Första länken jag visade på var hans eget försök till hemsida, men nu har han fåt lite mer assistans och en php-baserad hemsida med ecommerce-klient etc.

 

Jag finner det i högsta grad intressant att få följa en produkt så öppet online, och därefter få möjligheten att införskaffa densamma, då jag nu vet typ alla detaljer, varit med och gett inspirationer med egna ideer etc.

 

Follow focus är något ett annat mindre gäng där diskuterar och utvecklar. Vi har problemet med ett ickelinjärt focus-hjul som även används för bländare/slutare etc. Det är accelerationskänsligt och ger en del problem vid försök att fjärrstyra det. En lösning jag ändå finner attraktiv är att skapa en kuggväxel en stång dragen bakåt och en ordentlig ställratt med vitskiva med tydlig skala. Då focusratten inte är absolut, blir skalan viktigare. Man noterar att den önskade focus-inställningen skall gå 5 snäpp höger från referenspunkten.

 

Men, med en 35-mm adapter blir det alltså enklare då objektivets focusring nu är absolut, varvid denna stång förlängs och ställskivan blir vit för tuschmarkeringar. Focusen mot adapterns mattskiva är ju så att säga alltid konstant.

 

Pana3ccd's forum har dessutom en objektiv-testartråd som kan vara värdefull för de som har andra modeller. Här testas alla möjliga vid- och telelkonvertrar.

Länk till kommentar
Share on other sites

En grym setup.

50mm normalobjektiv från Canon, en vibrerande adapter med mattskiva inuti ett rör, vilken kameran är statiskt fokuserad på. samt en fokuskontroll medelst hembyggd växel...

 

Grunt skärpedjup, here we come! :)

 

Lägg märke till att kameran är vänd upp och ner (en Panna NV-GS400)

Fan, en del är helt galna... :)

rod1.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...