Gå till innehåll

Angående steady cam...


Fedde

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är ny i detta forum och hittade hit när jag sökte lite efter "steady cam". Har sett att det finns en del trådar angående detta ämne, men de verkar vara ett eller ett par år gamla så jag provar att starta en ny tråd med en liten fråga jag har.

 

Köpte för ett par år sedan en Canon XM2 som jag är otroligt nöjd med och har använt kameran i ren hobbyverksamhet för att med kompisar och vänner göra en del rolika reklamfilmer och parodier på skoj. Det här innebär att jag helt enkelt inte livnär mig på detta med video och det gör att jag inte heller känner att det är värt att lägga ner på tok för mycket pengar på detta då jag bara hinner med filmandet när det inte är så stressigt på jobbet.

 

På senare tid har jag haft en del idéer som kräver att jag åtminstone har någon enkel lösning för steady cam och då snubblade jag t.ex över lösningar som Steadicam Merlin. Problemet är att även om en sådan lösning både ser lite och smidig ut, så kostar en Merlin nästan 10.500 kr (prisuppgift från Hoffman). Det här tycker jag är på tok för dyrt för vad jag vill göra...

 

Såg att det fanns en kille från Västerås som för ett tag sedan tog fram en enkel hemmagjord lösning. Jag har skrivit till honom, men det verkar finnas ett svar hål på andra sidan för jag har inte fått minsta svar. Finns det någon annan här som gör liknande lösningar och säljer? Jag har helt enkelt inte de verktyg som behövs för att plocka fram en egen lösning hemma...

 

Någon som känner någon som i sin tur kanske känner någon som har något liknande som Steadicam Merlin till salu? Skriv gärna en rad eller två till mig.

 

Med vänliga hälsningar,

 

Fedde

 

P.S Hoppas jag skapat denna tråd under rätt ämne.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väldigt lätt att göra en stedycam. Jag har själv gort en av trä. Ta en lång pinne/planka. Få fast lite vikter i ena ändan. Färs ett handtag vinkelrätt med pinnen och voila! Det krångliga är att färsta kameran, men man får klura ut det. Ett annat tips för jämna golvytor är en barnvagn. Fungerar som en räls, fast inte lika dyrt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du är alltså ute efter ett komplett system?, vilket inkluderar släde, arm och väst.

 

Att däremot göra en handhållen stabilisator för en xm2 eller kameror i den lättare klassen behöver inte vara så svårt. Dessutom om du nu bara filmar lite med kompisarna är det kanske onödigt att lägga ut mer pengar än nödvändigt?

 

Om du inte redan har varit där, tycker jag att du ska kolla runt lite på http://www.homebuiltstabilizers.com

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kommentarerna!

 

Simonrahnster, jag är inte ute efter ett komplext system med släde & väst, utan något enklare i stil med Steadicam Merlin, dvs en handhållen lösning.

 

Jag har kollat runt i sajten för hembyggare, men vissa av byggen är smått utanför min kompetens vad gäller att bygga ihop något sådant. Som Jakethesnake skrev tror jag att jag helt enkelt borde försöka göra något enkelt som helt enkelt stabiliserar kameran enligt de principer som gäller för handhållna system.

 

Mitt inlägg var mest för att kolla om någon hade ett enkelt system som han/hon tröttnat på och ville sälja inte alltför dyrt...det var en ren chansning =)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Fedde]Hej!

 

Jag är ny i detta forum och hittade hit när jag sökte lite efter "steady cam". Har sett att det finns en del trådar angående detta ämne, men de verkar vara ett eller ett par år gamla så jag provar att starta en ny tråd med en liten fråga jag har.[/citat]

 

En anledning till att du får dåligt med träffar kan vara att det heter "Steadicam" och de flesta har nog stavat fel så att det blivit "Steadycam". Får några år sedan var det säkert någon som råkade skriva "Steady cam". :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag tror jag har det du söker!

 

För drygt en månad sedan fick jag för mig att bygga en steadycam. Men precis som du så är jag inget snille på sånthär även om jag är rätt så händig. Så jag snokade runt på nätet och fick lite inspiration.. Och istället för att bara bygga en till mig själv så tänkte jag att jag gärna lika kunde bygga några till. :)

 

Dom kommer vara klara efter helgen, så om du vill så kan jag skicka lite bilder till dig så får du säga vad du tycker... :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...