Jump to content

Scream TV - Kortfilmsmanus!!

BrainSlug
 Share

Recommended Posts

Hej det märks att du inte är riktigt hemma i manus skrivandets form.

Så jag ska försöka ge lite tips.

Du skrev:

"Tre vänner träffas för att tillbringa en trevlig kväll tillsammans. Dom äter god mat, dricker vin, spelar schack, lyssnar på klassisk musik mm. Dom sitter i ett vardagsrum runt ett bord. I rummet finns också en TV som är avstängd. NIKLAS, 30, flyttar sin springare och tittar upp mot ANDERS, 30."'

Som jag ser det här så är de första två meningaran onödiga. Hur vet vi att de träffas för att ha en trevlig kväll? Ser vi det på nått sätt, hur ser vi det i så fall, så som du skrivit det är literärt och hör inte hemma i ett filmmanus.. Tänk på att det är bara det som vi kan se som ska stå med, en enkel tumregel.

Det är det som jag mest hade att invända på.

JAg gilade den stiliserade dialogen, och hela upplägget annars!

MVH

JOhn

Ps, ska läsa igen och se om jag får ut nått mer ds

Hm, jag gillade den, men jag vet inte riktigt varför...

Några kommentarer dock:

Jag tycker att slutet är aningen otillfredsställande. Det knyter inte ihop säcken, helt enkelt. Slutdialogen skulle kunna göras mer relevant genom att de hyllade och skålade för Mattias, eller nämnde något om allt våld på teve, eller lät mer blodlystna i sitt prat om revansch eller... eh, någonting i alla fall. En klatschigare slutreplik hade varit trevligt.

Problemet är väl också att det lätt blir klyschigt. Det typiska hade ju varit att man klippt från deras skål till några barn som sitter och glor på teve medan mamma stökar i köket, och så går Scream TV igång...

Jag måste erkänna att jag retade mig på att det plötsligt blev schack matt, eftersom det bara är riktiga nybörjare som råkar ut för det. Fast de kanske skall föreställa riktiga gröngölingar?

Dialogen är lustig, men stilnivån är lite vacklande. Om du är ute efter riktigt högtravande dialog och "korrekt" språkbruk skall du exempelvis inte ha med "våran" och "denna kvällen", men att verkligen uttala "skall" istället för "ska" känns som lite overkill.

/Jakob

Jakob:

Tack för dina tips. Jag ska absolut slipa lite till på dialogen så den blir så korrekt som möjligt.

Att slutet känns lite rumphugget kan jag förstå. Filmen är tänkt att driva lite med den moralpanik som finns runt tex våldsam TV-underhållning. Människor som påstår att man, helt utan anledning, kan förvandlas från en "normal" människa till ett blodtörstigt monster endast genom att titta på TV. Och att man automatiskt blir befriad från våldsamma tankegångar om man ägnar sig åt sofistikerad underhållning som tex schack eller konståkning. Hela filmens händelseförlopp är alltså ironiskt.

Om detta inte framgår så har jag misslyckats. Men jag tror att det är ganska tydligt om man tänker efter.

Som sagt, tack för dina tips och kom gärna med fler förslag!

MVH / BrainSlug