Jump to content

Gangsterfilmen HEIST!

ralle_e
 Share

Recommended Posts

Har precis skissat ner lite idéer / scener etc till en kommande film som planeras vara klar i slutet av sommaren 06. Manuset (om man nu kan kalla det för manus) är ganska rörigt, ingen spikad story finns. Jag har skrivit ner lite scener som kan tänkas vara med och utifrån det skissade jag ett synopsis. :S Är givetvis helt fel teknik men som sagt det här är ett oerhört grovt-grovmanus som får tas med en rejäl nypa salt. Jag är ingen expert på termer osv som ni märker om ni läser igenom det, men jag vill jättegärna ha tips på hur jag kan få den röda tråden att flyta genom dom scener jag har planerat ... notera att mitt synopsis bara är en tanke.! ALLA KRITIK HJÄRTLIGT VÄLKOMMEN! Jag vet att den finns eftersom tom jag har kritik men har pulat med manuset 2 timmar nu så tänkte försöka få lite nytt blod till verket. Vi har tillgång till cessna-flygplan, båt, dykutrustning och flera med dykcert, UV-skydd till DV kamera, skåpbil etc. Finns det fler scener eller kan mina göras om med tanke på vad vi har tillgång till..? Well, läs igenom och döm! Tacksamt om ni vill hjälpa !!

HEIST.txt

kullen.JPG

O-k, tjockare story behöver du väl inte? Den e tjock nog! Och minsann låter det som en bond-film alltid. Men, och ja vet att ja kommer låta astråkig nu, men bond finns redan! Och vem vill se en ny bond? Bond e cool för alla hans prylar för alla onödiga sidoscener med brudar osv men det här kommer bara i bästa fall bli en platt actionfilm om du försöker efterlikna bondfilmerna. Gör en egen bond-version istället!

Vill du ha spänning så skriv om en bond som infiltrerar "knark-kretsen" men kommer alltför nära knark-kungen känslomässigt. En bond med vanliga mänskliga sidor, en bond som kanske inte har det så lätt att skilja på gott o ont. Det visar sig att bossen har emotionella orsaker till varför han säljer knark och är egentligen en väldigt trevlig kille som bär på mkt smärta inombords. Han och bond blir kompisar och bond har svårt för att slutgöra sitt uppdrag o ta kål på jäveln. Dom spelar poker, flyger tillsammans, alltihop medans bonds uppdragsgivare ihärdigt tjatar på honom att slutgöra sitt uppdrag. Men det är svårt att komma riktigt nära bossen och hans hemligheter, för han är en väldigt sluten man, så bond måste fortsätta och gräva i bossens inre och vinna hans förtroende.

Uppdragsgivarna hotar till slut med att kalla tillbaks bond och avbryta uppdraget men då bestämmer sig bond för att skära av sig från dom och ta uppdraget i egna händer. Han ska lösa knuten, vinna bossens förtroende och stoppa hans knarkvälde. Men faran ligger i att bossens inflytande på bond hela tiden ökar medans bond fortsätter att infiltrera hans "business" så blir han också mer och mer lik sitt mål, han börjar släppa på spärrar och bli mer brottslig.

Nu märker ja att hela skiten spårat ur och blitt värsta Donnie Brasko filmen!!!

Hur som helst, de går o göra på jättemånga olika sätt, men att bara köra en ren-odlad actionfilm - pang på rödbettan med internationella konflikter- hajar - knarkaffärer och drunknande bimbos utan något emotionellt djup - e så jäkla tråkigt! Även Rambo har ett känslomässigt inre och bakgrund!

Annars kan kan man lämna "pang på rödbettan-filmer" till hollywood som har både erfarenhet och pengar för att göra sån skit o någorlunda få de o funka!

A ja vet inte om den krångliga sörja ordbajs ja precis kläckt ur mig kommer dig till någon hjälp - men ja hoppas allt går bra iaf, och med stor entusiasm blir allt bra till slut, så ja önskar dej: l-ycka till!

//Yonis

Yonis! Tack för dina tips!!

Filmen var nog tänkt från början att bara vara en helt vanlig jätteoriginell replika på en Bondfilm med diverse egna inslag. Men du har rätt, kanske roligare att göra något eget, unikare än att följa mallen för 95% av alla actionfilmer gjorda på 80 talet.

Samtidigt är det kul, både att filma och att titta på, hederliga bondscener (som man faktiskt saknar i nya komplexa actionfilmer). Att ge explosionerna samma sköna knall och att filma alla rörliga båt/skid/bil -scener med bluescreen och kombinera med färdigt filmat åkande. Skillnaden är givetvis (förutom kvaliteten) att man själv syns i huvudrollerna vilket gör det extra kul att beskåda. Att ha för mycket dialog, som man kanske har i en mer handlingskraftig film, slängt på taskiga skådisar talar också för mer action... så dessa saker talar alltså¨FÖR en remake på all skön 80 tals action...MEN håller ändå med dig :S är kluven nu!

Intressant tanke det där med att "Bond" kommer nära bossen känslomässigt när han ska nässla sig in i knarkimperiet för att få ett slut på det. Att han tvingas in i situationer som kanske bryter mot det han lärt sig, att han liksom lockas in i en ny värld av knarkbossen och hans män. Vilken väg ska han gÅ? Och hur får vi in en kvinna i en sådan historia, och kan detta på något sätt varvas med (som jag önskar =) ) de gyllende actionscenerna!?? :D

Kanske kan bossen vara på jakt efter kvinnan som är på "Bonds" sida, vilket gör det ännu svårare för Bond att gå bossens väg...som ändå lockar och tvingar in Bond på fel spår... hmmmm några tips här?

Tack som f-n Yonis för att du tog dig tid! Ge mig gärna fler tips!

/Ralle

[citat=ralle_e]Yonis! Tack för dina tips!!

Filmen var nog tänkt från början att bara vara en helt vanlig jätteoriginell replika på en Bondfilm med diverse egna inslag. Men du har rätt, kanske roligare att göra något eget, unikare än att följa mallen för 95% av alla actionfilmer gjorda på 80 talet.

Samtidigt är det kul, både att filma och att titta på, hederliga bondscener (som man faktiskt saknar i nya komplexa actionfilmer). Att ge explosionerna samma sköna knall och att filma alla rörliga båt/skid/bil -scener med bluescreen och kombinera med färdigt filmat åkande. Skillnaden är givetvis (förutom kvaliteten) att man själv syns i huvudrollerna vilket gör det extra kul att beskåda. Att ha för mycket dialog, som man kanske har i en mer handlingskraftig film, slängt på taskiga skådisar talar också för mer action... så dessa saker talar alltså¨FÖR en remake på all skön 80 tals action...MEN håller ändå med dig :S är kluven nu!

Intressant tanke det där med att "Bond" kommer nära bossen känslomässigt när han ska nässla sig in i knarkimperiet för att få ett slut på det. Att han tvingas in i situationer som kanske bryter mot det han lärt sig, att han liksom lockas in i en ny värld av knarkbossen och hans män. Vilken väg ska han gÅ? Och hur får vi in en kvinna i en sådan historia, och kan detta på något sätt varvas med (som jag önskar =) ) de gyllende actionscenerna!?? :D

Kanske kan bossen vara på jakt efter kvinnan som är på "Bonds" sida, vilket gör det ännu svårare för Bond att gå bossens väg...som ändå lockar och tvingar in Bond på fel spår... hmmmm några tips här?

Tack som f-n Yonis för att du tog dig tid! Ge mig gärna fler tips!

/Ralle[/citat]

Tjena!

Näe ingen fara! Ta mina tips för va dom är, ja e själv amatör ju, men de låter som du har en vision och håll fast vid den! De ja tänkte mer var att du skulle hitta ngn sorts egen nisch- eller spets på bondfilmen, nåt som sticker ut. Ja tänkte på hur kvinnan skulle bli inblandad men kom inte på några idéer förutom att hon också skulle vara en sorts agent, eller vara bossens syster eller ngt sånt där.

Men fortsätt på bara se blir de nog bra!

Kom ihåg film ska va kul!

//Yonis

Varför kan inte knarkbossen vara kvinna då?!?!?! //Gudrun Schyman

EDIT: Jomensåatte, det kanske var en bra idé ändå. Man brukar ju inte få se "Superskurkens" överkropp i början av filmen, och det vore väl kul om skurken har rösten förställd så att den låter mörkare och man bara visar ett par rakade ben :D.

Nä, skämt åsido. Gör en Bondfilm men döp hjälten till Sven istället.

Vad jag tänker mig är något i stil med Jönssonligan-filmerna korsbefruktat med Bond.. mycket action och en hel del humor, som faktiskt är en av de viktiga byggstenarna i Bondfilmer. Pluspoäng om alla talar svenska :)

Kan kanske komma ett avslöjande i slutet av filmen just när Bond ska knäppa bossen. Kvinnan ber då Bond att inte pull the trigger eftersom bossen är hennes bror ... (nästan som i star wars..) Svårt att göra sånt seriöst men blir givetvis mycket humor i filmen.

Ja Wallin det har du iofs rätt i. Får klämma in några typiska Bond-kommentarer, eller ännu värre Arnold- kommentarer för att göra det hela roligare.

Lite frågor kring den filmtekniska biten. Kan man hitta ljudbommar och miccar till bra pris som är användbara? Och om man filmar med vanlig DV-kamera, kan man ha någon lins, eller kanske mer troligt göra någon inställning i redigeringsprogram så att man får det att se ut mer som en "riktig" spelfilm bildmässigt. Känns som det är en betydligt klarare starkare bild även färgmässigt när man filmar med DV. Får ju en sorts luddigare väldigt jämn bild när man filmar 35 mm eller vad man nu använder i filmer. Alltså, hur eftersträvar man "film"looken bildmässigt....med DV kamera? Och vad kostar en vettig kamera (typ 16 mm eller mer) som ger betydligt snygare bild?? Har använt Pinnacle Studio 9 tidigare och gjort specialeffekter etc i EffectsLab, tidigare AlamDV.

/Ralle

De bästa är faktiskt vinklar o ljus så långt de går. Vill du ha bra ljud så rekomenderar ja ngn sorts ljuddubbning så att ljudet blir "närmare" o renare. Förslagsvis, NTG 3 och en MARENIÄUS 3100 MONO MIXER, en bom borde inte va alltför dyrt elller svårt att självtillverka av ett mic stativ!

//Yonis

[citat=ralle_e]Och förresten....

Billigaste semiproffesionell 3CCD "3 chips -kamera" med XLR ingångar? Pris?

Skiljer det mkt i pris med eller utan megapixeL?[/citat]

Billigaste jag kan komma på är Canon XM-2 o då får du köpa en xlr-ingång till för 2-3 tusen och Då behöver du inte mixern kan ja tänka mig.

Dom där idéerna me gudrun schyman lät roliga som fasen, he-he, de finns ju mkt stoff i bond-idén som man kan arbeta på!

//yonis

mmm men kostar fortf runt 20 papp :S

får väl bli DV iaf, finns det adapter mellan vanlig antenn eller telekontakt TILL XLR-kontakten så att man kan använda röde NT3 micken till DV kamera???

hur mkt kassare blir ljudet, ska inte ha för långa kablar iaf antar jag.?