Gå till innehåll

Grundläggande klippteknik i Sony Vegas 6?


Munthe

Recommended Posts

Hej alla. Jag behöver använda Vegas 6 på ett projekt och jag har öppnat det många gånger förut och förstår det mesta i programmet. Vet precis hur jag jobbar med inställningar, kortkommandon och exporter men jag kör alltid fast på det mest grundläggande i programmet; hur man klipper.

 

Eftersom jag kommer från Avid, FCP, PPro-bakgrund så är jag van vid att trimma mitt klipp innan jag lägger det på timeline och sedan fintrimma när det ligger på plats. I Vegas får jag känslan av att det är meningen att jag ska lägga hela videoklippet på timeline i ett eget spår och göra all form av trimmning där. Både grov och fintrimmning av head & tail. Stämmer det?

 

Jag har noterat att det finns ett trimmerfönster men det fönstret känns väldigt "halkigt". Jag kanske använder det fel.

 

Kan någon ge mig lite bra tips på hur jag bör "tänka"? Det kan mycket väl vara så att jag inte är van vid flödet i Vegas och att det skiljer sig väldigt mycket från alla andra två- och trepunktseditorer. Någon som har länkar till videotutorials på nätet som illustrerar det normala klippförfarandet? Jag har hittat några få och i dom så drar klipparen klippet från mediapoolen till tidslinan utan stopp i någon grovtrimmer.

 

Tackar på förhand för hjälpen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag är själv en stor förespråkare av manualer och F1-hjälp men manualen och hjälpen går bara igenom programmets funktioner. Jag har inte hittat ett smack om klippteknik. Vilket får mig att misstänka att det inte finns någon annan teknik än att dra klippen till tidslinjen och korta/förlänga head & tail där. Har man ett 40 minuter långt klipp är alternativet att öppna klippet i den halkiga trimmern och halka runt en stund om man inte gillar att zooma som en dåre i tidslinjen.

 

Just den grundläggande och enkla klippningen är det enda jag inte förstår. Har jag missat nåt eller ska det vara så som jag tror?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här har diskuterats förut har jag för mig. Ingen verkar komma fram till nåt bra. Jag är också förbryllad över Vegas klippteknik. Det är ett helt okey program i övrigt så jag skulle gärna använda det, men jag orkar helt enkelt inte klippa i det om det inte finns någon enkel klippteknik.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Ja, jag är själv en stor förespråkare av manualer och F1-hjälp men manualen och hjälpen går bara igenom programmets funktioner. Jag har inte hittat ett smack om klippteknik.[/citat]

Skriv gärna det då så slipper jag slita på tangentbordet. :)

 

Jag har inga andra tips än vad som redan skrivits i tråden, tyvärr.

Länk till kommentar
Share on other sites

För några år sedan klippte jag en kortfilm i Vegas. Jag hittade aldrig någon vettig klippteknik, då trimmerfönstret är jobbigt så klippte jag helt enkelt allt på timelinen. Vill man använda trimmerfönstret gäller det att lära sig att klicka inom loopen, annars skapar man frustrerande nog nya ankarpunkter. Vegas är ett roligt program. Det är för sitt pris fruktansvärt bra för ljudläggning och mindre effektpillande (crop funktionen är skitbra för att kunna komponera om sina bilder för letterbox) och det finns fullt med gratispluggar, men det är hopplöst att klippa i. Nu var väl inte det här till så mycket hjälp, men det kan kanske kännas skönt att veta att vi är fler som är frustrerade :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ior][citat=Munthe]Ja, jag är själv en stor förespråkare av manualer och F1-hjälp men manualen och hjälpen går bara igenom programmets funktioner. Jag har inte hittat ett smack om klippteknik.[/citat]

Skriv gärna det då så slipper jag slita på tangentbordet. :)

 

Jag har inga andra tips än vad som redan skrivits i tråden, tyvärr.[/citat]

 

Nja, jag tillhör också dom som tycker att det är självklart att man kollar den medföljande dokumentationen innan man ställer så pass grundläggande frågor så det tycker jag inte alls att jag borde skrivit.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonpet]För några år sedan klippte jag en kortfilm i Vegas. Jag hittade aldrig någon vettig klippteknik, då trimmerfönstret är jobbigt så klippte jag helt enkelt allt på timelinen. Vill man använda trimmerfönstret gäller det att lära sig att klicka inom loopen, annars skapar man frustrerande nog nya ankarpunkter. Vegas är ett roligt program. Det är för sitt pris fruktansvärt bra för ljudläggning och mindre effektpillande (crop funktionen är skitbra för att kunna komponera om sina bilder för letterbox) och det finns fullt med gratispluggar, men det är hopplöst att klippa i. Nu var väl inte det här till så mycket hjälp, men det kan kanske kännas skönt att veta att vi är fler som är frustrerade :-)[/citat]

 

Tack för feedbacken. Jag misstänker starkt att jag inte har missat någonting utan att själva klippfunktionerna i Vegas är lite märkliga och svårarbetade. Med ett par hundra klipp i timelinen kan det bli en märkligt analog upplevelse att klippa med de metoder jag använt ännu så länge (dra klipp till tidslinjen och korta dom där och sedan dra runt klippen för att kasta dom i ordning). Det påminner rätt mycket om att sitta i ett gammalt Steenbeck faktiskt. Min erfarenhet säger mig att det kommer att gå mycket långsammare att klippa det här projektet i Vegas. Det krävs avsevärt fler musklick för att uppnå samma sak som i program som Avid eller FCP och överblicken på källmaterialet är inget vidare. Annars verkar Vegas stabilt och som du säger ha bra ljudfunktioner. Jag gillar också att programmet är så pass öppet och att det går att blanda många källor på timeline utan större problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe][citat=Mr.Man]Ställ frågan i forumet http://www.sonymediasoftware.com/forums

 

Där borde du få svar på din fråga.[/citat]

 

Ja det skulle jag såklart göra. Hade bara fått för mig att det fanns en del Vegas-användare här på voodoofilm som kanske kunde bidra till vår gemensamma "knowledge base".[/citat]

 

Jag har redigerat en heldel i vegas, men inte några längre filmer, jag klipper allt i timelinen. Jag har aldrig upplevt det som bökigt, men har ingen erfrenhet av avid eller premier heller. Man saknar inte det man inte känner till..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe][citat=Ior][citat=Munthe]Ja, jag är själv en stor förespråkare av manualer och F1-hjälp men manualen och hjälpen går bara igenom programmets funktioner. Jag har inte hittat ett smack om klippteknik.[/citat]

Skriv gärna det då så slipper jag slita på tangentbordet. :)

 

Jag har inga andra tips än vad som redan skrivits i tråden, tyvärr.[/citat]

 

Nja, jag tillhör också dom som tycker att det är självklart att man kollar den medföljande dokumentationen innan man ställer så pass grundläggande frågor så det tycker jag inte alls att jag borde skrivit.[/citat]

Jo, men för att vi andra ska veta att du gjort det. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

jag använder vegas och har alltid klippt i timelinen. det e väl helt enkelt en vanesak. självklart vill man klippa på det sättet man har lärt sig. sen så delar ju vegas capture upp klippen i olika filer så det e ju bara att dra in det klippet man ska ha och finjustera det där

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Tycker det är onödigt att skriva det självklara. :)[/citat]

Det här var roligt, så jag fortsätter... ;)

Numera har jag noterat att du, Munthe, alltid har läst manualer etc när du ställer frågor, så tips till dig om detta är helt överflödigt.

 

Några andra som jag ska addera till min lista? :e

 

Edit: Jag lyckades inte ens citera rätt inlägg först :)

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har gjort en del filmer i vegas. och det är som du säger, att man gör all klippning på tidslinjen. men det behöver inte ta så fruktansvärt lång tid om man bara använder de funktioner som finns. raden nedanför file edit view och de andra menyerna har du en hel del funktioner. de som är längst bort till höger är klippningsverktygen. lär dig använda dom, så går det avsevärt mycket snabbare. tex selection edit när du vill flytta en massa klipp samtidigt. kan du göra en massa olika bildspår för att på så vis klippa smidigare och enklare. jag har bara använt adobe så jag vet inte av så många andra sätt att klippa. men vegas har funkat helt okej för mig. när jag gjort 30min+ filmer har jag bara renderat ut delar okomprimerat för att se sätta ihop allt till filmen. då blir det inte så mycket att hålla reda på.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ash]jag använder vegas och har alltid klippt i timelinen. det e väl helt enkelt en vanesak. självklart vill man klippa på det sättet man har lärt sig. sen så delar ju vegas capture upp klippen i olika filer så det e ju bara att dra in det klippet man ska ha och finjustera det där[/citat]

 

Ja, att NLEn skulle dela upp banden i mindre bitar håller jag som en självklarhet. Skulle vara oerhört svårt att få någonting gjort över huvud taget annars.

 

[citat=tomgrejs]jag har gjort en del filmer i vegas. och det är som du säger, att man gör all klippning på tidslinjen. men det behöver inte ta så fruktansvärt lång tid om man bara använder de funktioner som finns. raden nedanför file edit view och de andra menyerna har du en hel del funktioner. de som är längst bort till höger är klippningsverktygen. lär dig använda dom, så går det avsevärt mycket snabbare. tex selection edit när du vill flytta en massa klipp samtidigt. kan du göra en massa olika bildspår för att på så vis klippa smidigare och enklare. jag har bara använt adobe så jag vet inte av så många andra sätt att klippa. men vegas har funkat helt okej för mig. när jag gjort 30min+ filmer har jag bara renderat ut delar okomprimerat för att se sätta ihop allt till filmen. då blir det inte så mycket att hålla reda på.[/citat]

 

Jo, jag har fattat att man t ex jobbar mycket med höger musknapp i Vegas. Mer än i andra program. Och att det finns massor med funktionsknappar. Det jag saknar är "basic" funktioner. Jag vill kunna öppna ett klipp jag kanske vill lägga på timeline, titta på det, rulla det lite framåt och bakåt, studera lämpliga klippunkter och sedan sätta inpunkt och utpunkt och lägga det på plats i timeline där min markör står. För mig känns det helt naturligt och intuitivt - att titta på källan, bestämma vilken del av källan man vill använda och sedan lägga den på plats för att efter det finlira (trimma som det heter).

 

Trimmern känns också eftersatt eftersom en "normal" trimmer visar klippskarven man påverkar med bildrepresentation av tail på det föregående klippet och head på det efterföljande. När jag använder Vegas känner jag att jag hela tiden jobbar lite i blindo tills jag backar och kollar på klippet genom att rulla timeline. I Avid, FCP och Premiere Pro kan en rutinerad klippare klippa en hel sekvens bara på inlärd kunskap utan att någonsin rulla timeline. Det upplever jag som helt omöjligt i Vegas. Men jag kanske har missat någon viktig funktion. Den här begränsningen i trimmern känns som att programmet i grund och botten är en ljudredigerare som inte till fullo förstår behovet man har när man redigerar bild. Redigerar man ljud behöver men inte höra ljudklippet innan för att förstå vad man gör med det nuvarande ljudklippet - men så fungerar bildklippning.

 

Jag kan aldrig rendera ut långa sjok och sedan dra in dom i timeline eftersom det gör att jag tappar alla bandreferenser. Referenser är det enda som är riktigt kritiskt viktigt när man har det här som jobb. Dessutom vill jag med enkelhet kunna gå tillbaka och göra klippmässiga korrigeringar.

 

Jag är väldigt nyfiken på om jag kan upptäcka ett annat sätt att tänka genom Vegas. Ännu så länge ser det mörkt ut. Vegas ger mig inte mina basic behov ännu.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Vandraren]Här är en länk du kan ha nytta av.

http://www.jetdv.com/vegas/forum/index.php

 

Gå in på "newsletter archive" och börja med "newsletter 1" och bläddra dig framåt.

 

Det startar med Version 4 tror jag men tekniken är detsamma.

 

Titta speceillt på avdelningen "beginners corner" i nyhetsbreven[/citat]

 

Tackar för länken. Jag har läst lite i PDFerna och kollat innehållet på alla nyhetsbreven så nu vet jag att jag kan göra bezier-masker, påverka events, exportera till alla möjliga format, färgkorrigera, redigera flera kameror och massor av annat men rent klippmässigt vet jag ingenting. What I see is what I get. Ett fönster med klippen i och en timeline att släppa dom på och där kan jag dra i klippen och så småningom se resultatet i den lilla viewern.

 

Alla "funktioner" som beskrivs i nyhetsbreven gör man mycket bättre i dedikerade ljudprogram eller riktiga compositors. Jag använder dagligen AE och ser ingen som helst anledning att göra sånt i Vegas med så pass mycket mindre kontroll (och i 8-bitar).

 

Anledningen till att jag behöver sitta i Vegas ett tag är för att jag har ett material i QuickTime Mjpeg A. Jag vill helst slippa konvertera det till någon Video for Windows-codec och Vegas fixar faktiskt QT riktigt problemfritt (fjäder i hatten).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]

Jag vill kunna öppna ett klipp jag kanske vill lägga på timeline, titta på det, rulla det lite framåt och bakåt, studera lämpliga klippunkter och sedan sätta inpunkt och utpunkt och lägga det på plats i timeline där min markör står.

[/citat]

 

förstår inte riktigt hur du menar. men är det bara det du skriver här så öppnar du ett klipp i trimmern. väljer ut lämpliga klipppunkter, och trycker på a eller shift+a beroende på vart du vill ha det och då hamanar det vid markören på tidslinjen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...