Gå till innehåll

Hur gör man egna squibs?


Bergman

Recommended Posts

Jag vet ett gäng som gjorde en krigsfilm..

 

Dom kastade såna här små torkade jordklumpar på en vit skiva, ser precis ut som en kul träff.. sen tar man bort det vita i AE och fixar färgen på jorden..

 

Jag har inte testat det själv, men deras resultat var jävligt snyggt..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Tjena såg era inlägg om squibs...fatpete..coh tobb..nått...bara tänkte...orkade inte läsa allt..men..jag testa idag En valig Ogräsbekämpnings pump...29 kr...funka helt ok....såg bra ut för att kosta så lite...inte jätte mycket blod...men jag har precis börjat jobba med det så...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Kom på en väldigt realistisk idé, men den är ganska riskabel, och fungerar endast då någon skjuter mot bålen (överkroppen). En annan nackdel är att den är ruskigt dyr. En positiv sak är att hur många skott som helst kan skjutas.

 

1. Först och främst skall man ha en skottsäker väst på sig :) .

2. Sedan köper / snor man till sig några blodpåsar från "Blodbussen".

3. Efter detta, tejpar man på blodpåsarna (med dubbelsidig tejp), på den skottsäkra västen.

 

KLART!

 

Skjut gärna med riktiga M16, fast var rädd om hörseln. Använd gärna lite sämre skott ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

pekivan -> nej. luft i sprutan.. men så länge slangen inte är öppen där nere så det kommer in luft så rinner det ju inte ut.. rätt så naturligt. det behöver ju luft som ersätter platsen där blodet är. så det rinner inte ut helt enkelt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Tobbger -> jepp den sista blev rätt cool faktiskt.. vet inte riktigt. fanns på ÖB i götet för 98:- tror jag. pumpen står inte hos mig nu men ja kan kolla upp va det är för märke.

vi har även gjort en liten film där vi testar det på en människa. ska lägga upp den på vår server snart å länka..

Länk till kommentar
Share on other sites

Collo: Gör det. Det verkar ju variera från pump till pump i och med att en del har större kraft ju fler gånger man pumpar och en del sprutar bara en längre tid.

 

JRL: Jag får inget svar ifrån dom (Anarchy Design) via mejl. Du ska inte träffa någon av dom snart eller något?

Länk till kommentar
Share on other sites

Gör väll ingen om det är lite rök?

 

Titta på alla ww2 filmer, där är det knappast nått blod alls när dom blir träffade. Bara en stor rökpuff. Det är för att tyskarna hade så fet packning på kroppen så det svätte ju inte ut nått blod. Gjorde det nog inte på dom allierade heller för den delen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

För att fixa riktiga squibs krävs tillstånd, vilket inte kostar 1600 kronor om året som någon skrev. Det kostar 200 kr att ansöka och du har rätt att få det om du är över 18, ostraffad och har ett låsbart plåtskåp som räddningstjänst-personal måste godkänna. Ett sådant tillstånd varar i 3 år. Dock kan tilläggas att polisen gärna kräver viss erfarenhet av pyrotekniska pjäser. Det finns kurser på tex Smålands krutbruk man kan ta, dessa är dock ganska dyra, och det är ingen garanti att du får tillstånd.

Tillståndet gäller bara för att köpa pyro-pjäser. För att smälla på offentlig mark eller inomhus krävs ytterligare tillstånd, vilket kostar 500 kr. Detsamma gäller för transport av pyro-pjäser.

En squib kostar runt 300 kr, och då är det inklusive eltändare. Finns även en mindre variant med mindre laddning, för tex använding i bakhuvudet eller liknande, denna är lite billigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Nu har även jag gett mej in på det här och köpte/fixade allt man behövde för att kunna göra det. Jag läste igenom vägledningen på Exposure och fixade som det stod. Pumpen är av samma märke som deras exempel fast en lite nyare modell. Jag pumpade dessutom 250 gånger istället för 150 och tänker fixa en kork istället för häftmassa.

 

Varför? Häftmassan gör att det läcker, det är därför de två andra försöken i filmen inte funkar.

 

http://home.graffiti.net/gurko/blodspruta.mov

Länk till kommentar
Share on other sites

jag och en kompis har gjort egna squibs med en bollpump.......ska snart fixa videoklipp så ni kan se hur det såg ut....... det som är bra med en bollpump är ju att det inte kostar nått eftersom dom flesta har en bollpump hemma :p...........Vi tejpade bara på en vattenslang, hällde i blodapelsin juice, satte i en propp, pumpade lite och ....pang !

 

/ Nixxon

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...