Gå till innehåll

Göra om 4:3 till 16:9? (inte genom det "vanliga" sättet)


Ivan200

Recommended Posts

Tjena

Finns det något program till hands, med vilket jag kan skära bort delar i övre och undre kanten av ett 4:3-klipp, så att det blir 16:9? Den utsträckta bilden som blir resultatet av ett 4:3-klipp konverterat till ett 16:9-klipp är ju ganska otacksam...

Länk till kommentar
Share on other sites

Disjectas uprez-metod fungerar ypperligt bra och ger riktigt krispiga bilder för att vara croppat och uppblåst till widescreen.

 

Kom ihåg att hans tutorial gäller för NTSC bara. Om du kör PAL så gäller detta:

 

"For footage shot in letterbox mode on the camera, resize in Photozoom Pro to 720x768 and for footage you shot with squeeze, or with the anamorphic lens or where you have already cropped the letterbox off in another program, the size would be 720x576."

Länk till kommentar
Share on other sites

Fungerade ju fint, en fråga dock:

 

Mannen talar ju om att man, då man omvandlat sina TIFF-bilder till 16:9 och importerat dem i Premiere, skall placera dem på timelinen. När jag gör detta antar de tid som en bild (1 sekund eller vad det är) medan jag vill ha dem som en bildruta. Detta kan ju skötas manuellt men skulle bli extremt tidskrävande. Finns det något enklare sätt?

Mvh

Ivan

Länk till kommentar
Share on other sites

*File -> Import -> File

*Leta rätt på mappen med alla färdiga TIFF-bilder

*Klicka på (markera) den första bilden

*Bocka i kryssrutan "Numbered Stills"

*Klicka på OK

 

Förutsatt att bilderna i mappen var korrekt numrerade så ska Premiere nu ha slagit ihop dem till ett klipp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...