Gå till innehåll

Att desperat knyta ihop lösa trådar...


DanceK

Recommended Posts

Många filmer, speciellt storfilmer verkar desperat försöka hålla ihop sina filmer och knyter gärna ihop lösa trådar även när det inte behövs. Detta kan låta lite kryptiskt, men jag skall exemplifiera så förstår ni säkert. (minor spoiler warning)

 

Sagan om Ringen:

Varför var det Gimli som blåste i Helm Hammarhands horn? Vore det inte mer logiskt om Theoden (stolt som han var) skickade Gamling eller nån annan av sina närmre män?

 

Varför skulle det vara Eomer som räddade kungen vid Helms klyfta? Det är det ju inte i boken? (Just denna får jag erkänna är mer lättförståerlig, men syftet var precis detsamma som i övriga punkter)

 

Varför skulle det vara Gandalf som krönte Aragorn? Och därtill Gimli som höll i kronan? Det gav bara hela scenen intryck av en militärkupp. [Aragorn och co bryter sig in och gör sig själva till härskare] En ämbetsman i officiella kläder hade gjort scenen så mycket bättre.

 

Star Wars:

Under ep 4-6 trodde man att C3PO bara var en dum robot som råkade snubbla in i handlingen på ett inte alltför krystat sätt. Men det visar sig att Anakin byggde honom, sedan följde han med Leia till sina adoptionsföräldrar, hamnade mitt i striden i början av ep4, flydde i en kapsel till ökenplaneten, plockades upp av robotförsäljarna och hamnade hos Luke. Plötslig blev det hela väldigt krystat.

 

Efter att hela kriget på Kashyyyyyyyyyk är över och Yoda skall fly, vänder han sig och säger "Farväl Chewbacca." Varför i hela friden skulle GL klämma in Chewie där? Han hade inte haft en roll under hela första trilogin, ändå skulle han tryckas in bara för sakens skull. Därtill blir hans inträde i episod 4 precis som i fallet C3PO, inte en vanlig slump, utan ett ytterst osannolikt sammanträffande. En stor ihopknyppling som bara gjorde helheten sämre.

 

 

Av någon konstig anledning verkar det främst vara storfilmer som håller på så här. Mindre produktioner är mycket liberalare med att slänga in och ta bort karaktärer vilket är en av de mest befriande sakerna med B-filmer IMHO. Men varför förstår aldrig regissörerna eller produktionsbolagen eller vem det nu är som insisterar på att det bara gör filmen korkad?

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gäller sagan om ringen så är det ju en så oerhört stor och rik bok som filmatiserats, så därför fick inte alla karaktärer från boken plats i filmen, därför var det t.ex. Eomer som räddade dagen vid Helms Klyfta. Likadatn med giftermålet, eftersom de ville klämma in att Faramir och Eowyn blir ett par så valde de att ha dessa två stående i publiken tillsammans för det var typ den enda "screentime" de fick tillsammans bortsett från den förlängda versionen.

Kompromisser helt enkelt.

 

Starwars, han gjorde 4-6 först, de annonserades sen ut att han skulle göra 1-3 självklart började fans på starwarsforum världen över att diskutera alla trådar de ville ha sammanfogade, alla svar de ville ha. De ville veta vart Chewie kom från, de ville ha Han solo de ville ha allt med de gamla filmerna i de nya i stort sett. Efter ettan o tvåan så sa George att i trean då skulle minsann ALLA trådar länkas ihop, så han slängde in allt i trean i stort sett och det blev små onödiga cameos istället för utarbetad och rik handling.

 

[citat=DanceK]

Av någon konstig anledning verkar det främst vara storfilmer som håller på så här. Mindre produktioner är mycket liberalare med att slänga in och ta bort karaktärer vilket är en av de mest befriande sakerna med B-filmer IMHO. Men varför förstår aldrig regissörerna eller produktionsbolagen eller vem det nu är som insisterar på att det bara gör filmen korkad?[/citat]

 

Kommer inte på fler storfilmer som gör sådant, och tycker inte att sagan om ringen försöker knyta ihop trådar heller. Det är väl starwars som är det stora exemplet på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Episode 3 e rent bullshit. Alla snackar om att vi får se hur allt håller ihop, vilket jävla skitsnack, 3an visar helt enkelt att det inte finns någon form av logik över huvud taget bakom de nya filmerna. Fast e ju klart, nu ska vi inte säga så, för den kommande TV-serien regisserad av Lucas, Star Wars Academy, är ju MELLAN episode 3 och 4, så DÄR kommer vi få se hur allt håller ihop. Jävla skitsnack, Lucas har för mig dödat hela serien, inte minst med de nya DVD utgåvorna där man lagt in massvis med nya element.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Episode 3 e rent bullshit. Alla snackar om att vi får se hur allt håller ihop, vilket jävla skitsnack, 3an visar helt enkelt att det inte finns någon form av logik över huvud taget bakom de nya filmerna. Fast e ju klart, nu ska vi inte säga så, för den kommande TV-serien regisserad av Lucas, Star Wars Academy, är ju MELLAN episode 3 och 4, så DÄR kommer vi få se hur allt håller ihop. Jävla skitsnack, Lucas har för mig dödat hela serien, inte minst med de nya DVD utgåvorna där man lagt in massvis med nya element.[/citat]

 

Serien kommer inte regisseras av Lucas, den kommer at bli som Clone Wars, skrivas av andra och regisseras av andra med Lucas godkännande. Och den kommer inte att utspelas mellan 3 och 4, utan långt innan 1an.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]När det gäller sagan om ringen så är det ju en så oerhört stor och rik bok som filmatiserats, så därför fick inte alla karaktärer från boken plats i filmen, därför var det t.ex. Eomer som räddade dagen vid Helms Klyfta. Likadatn med giftermålet, eftersom de ville klämma in att Faramir och Eowyn blir ett par så valde de att ha dessa två stående i publiken tillsammans för det var typ den enda "screentime" de fick tillsammans bortsett från den förlängda versionen.

Kompromisser helt enkelt.[/citat]

Kan hålla med i fallet Eomer. Men i övrigt hade det varit mycket mer autentiskt om en anonym soldat i rohan-grön mantel hade blåst i hornet och det hade sett mycket mer legitimt ut om Aragorn hade krönts av två officiella ämbetsmän istället för sina egna "polare".

Länk till kommentar
Share on other sites

Herrugud människa, trean är rent skräp jämför med de klassiska filmerna. Fy för de nya och framför allt trean! Ett enda stort plothole.

 

Angående serien har Lucas uttalat sig att han kommer regissera den första säsongen av sitt 100 episodiska projekt och sedan endast vara kvar som producent och låta någon annan ta vid regin. Men men, det får vi väl se hur det blir i slutändan.

Länk till kommentar
Share on other sites

star wars är ju inte direkt bra från början, helt ok men inte mer, de nygjorda episoderna drog namnet ännu mer i smutsen. Jag kommer fan använda det som skrämselpropaganda på mina barn så dåligt det e, "vad ni än gör bättre i livet, göt det bättre än star wars e som filmserie".

 

hehe, okej, något överdrivet....

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe... faktiskt så fick jag en annan tanke i skallen, Det vore bra mycket mer lovande om någon annan regisserade och skrev TV-serien... någon som faktiskt kan det hela... men nej, det är en sak som jag insåg när jag såg den nya trilogin, Det här är inte starwars, det är star treck... oy oy...

 

oj tillbaka ur ena nördträsket till det andra :D... Men jag kan inte riktigt hålla med om att de flesta storfilmer desperat försöker sammanfläta irrelevanta handlingar. Det enda jag hade emot del 3 i LotR var däremot att den slutade tre gånger... jag skämtade lite då om att om en film brukar ha 10 minuter avtrappning så måste en trilogi alltså ha 30... (och jag har inte sett Extended Edition än).

 

Sen kan ju anledningen till att vi retas av grejer vara för att filmen helt enkelt är dålig...

 

ÅÅÅH vilken skadeglädje när jag fick se Anakin BRINNA!!! det enda bra i hela filmen >D

Länk till kommentar
Share on other sites

Star Wars-filmerna är väldigt bra. Särskilt de nya. Få eller ingen nu levande filmskapare har sån råkoll på myter som löper genom vår kultur som röda trådar som just George Lucas. Filmernas oerhörda publikframgång talar för sig själv i det avseendet. Man kan tyckar att det är hur dåligt som helst men då har man fel eller väldigt lite koll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Äntligen någon med smak ;-)

Om man inte gillar filmerna även som icke-SWfilmer så är det en sak, men de flesta verkar vela ha en ren upprepning av originalserien.

Det många gärna gnäller över är att dom nya är för ljusa & muntra.

För det första, ta en titt på trean igen.

För det andra, filmerna utspelar sig INNAN allt kukar ut. Världen ÄR en välvårdad & färgglad värld innan Lord Sidious/The Siths tar kontroll & kör allt i botten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet med de nya star wars filmerna (för mig) är just att de försöker göra samma sak igen... Och när det (självfallet) inte riktigt lyckas blir iaf jag missnöjd. Känns som att George Lucas passar på att lägga in varenda liten jävla specialeffekt han inte kunde ha med förra gången...

 

Trean var klart bäst av de nya filmerna, tyckte t.om. den var hur bra som helst fram till att anakin "blev ond". Wtf liksom? "Once you've done this seemingly justifiable deed, there's no turning back! Kill the children!"

Och vafan ska han döda jediungarna för? Kändes lite "while the soldiers are fighting the real jedi's, the task of destrying the mighty kids must fall upon the dark lord himself"

 

Tyckte personligen att George Lucas verkade vara inne på ett intressant spår ("good is point of view"), sen ballade han ur totalt och gick in i en massa plattityder och fjantiga slogans...

När Anakin brinner är även det jävligt bra, men sen tar ju den nu maskerade darth vaders oerhört messiga entre ner även det.

"So, after seeing the whole new episodes take shape, do you think it was worth it?"

"Nooooooooooo!"

3/6 för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

De nya filmerna är rent ögongodis och knappt ens det vilket Oscargalan tydligt visat genom att inte ge dem priser i kategorier som annars borde vara givna. Skådespelarna är för det mesta väldigt undermåliga med vissa undantag och framför allt är magin som tidigare gjorde Star Wars till det fenomen det varit helt borta. Ryser fortfarande när Luke och Darth Vader i sexan går loss på varandra ,kejsaren skrattande i bakgrunden, musiken medsvepande och steget till den mörka sidan allt närmare. Nu är det "happ, fajt igen då" och det är helt oengagerande. Lucas som varit ett geni går inte att känna igen längre, även om det väldigt sällan lyst igenom i de nya filmerna, så är det alldeles för sällan. Säger en hel del att de två bästa scenerna ur de nya filmerna kommer från episod 1.

 

Sen Stavrogin, de gamla Star Wars filmerna är hur bra som helst och sopar banan med LOTR ripoffen anyday of the fucking week, två gånger på ett söndagsmaraton. Obi äger Gandalf, Han spöar sönder Aragorn, Leia e hetare än Arwen, Chewie hårigare än Gimli, Threepio och R2 roligare än Merry och Pippin, och Luke mot Frodo...fråga inte ens ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]

 

Sen Stavrogin, de gamla Star Wars filmerna är hur bra som helst och sopar banan med LOTR ripoffen anyday of the fucking week, två gånger på ett söndagsmaraton. Obi äger Gandalf, Han spöar sönder Aragorn, Leia e hetare än Arwen, Chewie hårigare än Gimli, Threepio och R2 roligare än Merry och Pippin, och Luke mot Frodo...fråga inte ens ;)[/citat]

 

Vi delar den uppfattningen då. en till bara: Darth Vader är ballare, ondare, coolare än han den där onda gubben i lotr....vem var det nu igen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Huvaligen, ner i nördträsket igen...

 

är det någon som har tänkt på att SW5&6 inte ens är varken regisserad eller skriven av George Lucas? Han satt bara i producentstolen. Han regisserade inte Indiana Jones... nu när jag tittar i imdb så har han inte regisserat något alls mellan 1977 och 1999 bortsett från en musikvideo 92... Med detta vill jag ha sagt att, jovisst han är en jävla fantasifull kille, han kommer på riktigt fina idéer, han kan marknadsföring och teknik och allt sånt... men han är ingen vidare regissör eller Manusförfattare.... eller för att löst citera från mitt minne hans egna ord från bakom kulisserna från THX1138:

 

"Francis told me that anyone could write a script, so I went home and put together a draft for the movie (THX1138) came back, gave it to him, he looked through it, and said 'You were'nt kidding, You actually can't write a screenplay'"

 

som exempel:

ep. 1, här var det ganska bra hittills nya figurer måste komma in och allt sånt och vi accepterade att det mesta skulle lösas senare. Jag var inte särskilt uppretad över Jar Jar ens...

 

ep. 2, unge anakin byts ut mot psykopatiske Hayden Christiansen... Jag blev först sur när mina kompisar inte väntade på mig att komma tillbaka innan de såg denna på bio, jag lånade senare en vhs kasset med denna film och häpnade, inte på specialeffekterna, utan på Hayden Christiansens (brist på) begåvning... jag har fortfarande ingen aning om vad som hände i den filmen eftersom mitt ibland flängandet mellan stjärnsystemen så tvingades jag se(/genomlida) långa avsnitt då Hayden leker shakespeare med amidala (vad hände med åldersskillnaden???) oj, hoppsan nu bröt klonkrigen ut och vi måste slåss mot nästa miniboss, eh jag menar Sith, eh eller vad det nu var...

 

ep. 3 nu flippar det loss ordentligt, ingen logik alls med vad robotar gör, hur folk uppför sig eller något alls. Anakin blev ond och alla andra måste ha varit totalt blinda och döva (och var de inte det så var de iallafall stumma och berättade inte vidare) för de förstod inte när det hände (fan vad jag var nöjd när han brann :D)... sen tog GL fram checklistan prickade för allt som måste hända och kom på att ja just det ja, vi måste ju till Kashyyyyyyyyyyyk (hur många y'n skulle det vara nuigen?) för jag har ju låvat fansen att visa dom chewie igen...

Ett annat problem jag hade var att ep. 3 inte var självstående, för att förstå något så måste man ha läst böckerna, spelat de dussintals spelen, och vara allmänt trekkie, och tyvärr, det orkar jag inte göra...

 

"There you will find Yoda, the Jedi master that trained me"

Obi Wan Kenobi i The Empire Strikes Back... kommer George Lucas upptäcka denna plothole och fixa till den, och sedan släppa en ny utgåva och strypa tillgången av förra som han gjorde sist.

 

För det är just det som mest av allt och över allt annat retar mig med den gubben, han har fått något slags mindervärdeskomplex och känner sig tvingad att lägga till och "förbättra" i sina gamla alster när ingen vill det... och till råga på allt så verkar det ju vara stört omöjligt att anordna en dvdutgåva med orginalfilmerna utan datorspecialeffekterna. Filmerna var ju såna milstolpar inom sina tidsperioder, de var "state of the art" och det han gör är enligt mig rent fusk!

 

Jag tycker så synd om hela filmserien, och nu även THX 1138 när jag såg vad han gjorde med den... visst han var lite diskretare den här gången, men det är fortfarande filmhistoriskt fusk!

 

(är det förresten bara jag som såg läderlappen i SW3???)

 

som återknytning till vad tråden handlar om... det var mig ett jävla flängande mellan stjärnsystemen...

Länk till kommentar
Share on other sites

är det någon som har tänkt på att SW5&6 inte ens är varken regisserad eller skriven av George Lucas? Han satt bara i producentstolen. Han regisserade inte Indiana Jones...
lol... nä Geroge Lucas är nog bara en lallare... alltså, vad behöver en människa göra för att få lite cred? Räcker tydligen inte att komma på Star Wars och Indiana Jones....

 

herregud!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]Huvaligen, ner i nördträsket igen...[/citat]

 

Jag hänger på =)

 

[citat=jmalmsten]

är det någon som har tänkt på att SW5&6 inte ens är varken regisserad eller skriven av George Lucas? Han satt bara i producentstolen. Han regisserade inte Indiana Jones... [/citat] Som Louis sa, han ska inte ha cred då eller? Plus att ROTJ är den näst sämsta filmen i serien som säger litegrann även det.

 

[citat=jmalmsten]

som exempel:

ep. 1, här var det ganska bra hittills nya figurer måste komma in och allt sånt och vi accepterade att det mesta skulle lösas senare. Jag var inte särskilt uppretad över Jar Jar ens...[/citat]

Den tråkigaste filmen enligt mig, men det är förståeligt, den ska vara fin och lugn, den funkar utmärkt som en ridåöppnare. Plus att Darth Maul är en av de coolaste filmskurkarna någonsin.

 

[citat=jmalmsten]

ep. 3 nu flippar det loss ordentligt, ingen logik alls med vad robotar gör, hur folk uppför sig eller något alls. Anakin blev ond och alla andra måste ha varit totalt blinda och döva (och var de inte det så var de iallafall stumma och berättade inte vidare) för de förstod inte när det hände (fan vad jag var nöjd när han brann :D)... sen tog GL fram checklistan prickade för allt som måste hända och kom på att ja just det ja, vi måste ju till Kashyyyyyyyyyyyk (hur många y'n skulle det vara nuigen?) för jag har ju låvat fansen att visa dom chewie igen...

Ett annat problem jag hade var att ep. 3 inte var självstående, för att förstå något så måste man ha läst böckerna, spelat de dussintals spelen, och vara allmänt trekkie, och tyvärr, det orkar jag inte göra...

[/citat]

Kashyyyyk ville ju Lucas ha med redan i ROTJ, men det blev inte så, men han älskade den planeten och ville visa den för publiken.

Episode 3 är den bästa i serien enligt mig trots små brister och om du verkligen tittar på filmen så inser du att den är väldigt logisk, sista timmen i den filmen är även utan tvekan bland de bästa jag sett i en biograf. Och du behöver INTE spela spel och läsa böcker för att förstå den, den är inte som Matrix 2-3.

 

[citat=jmalmsten]

"There you will find Yoda, the Jedi master that trained me"

Obi Wan Kenobi i The Empire Strikes Back... kommer George Lucas upptäcka denna plothole och fixa till den, och sedan släppa en ny utgåva och strypa tillgången av förra som han gjorde sist.

[/citat]

 

Yoda tränade Obi-wan, 2 ggr, som barn och vuxen. Det framgår i de nya filmerna såväl som de gamla. Dock var Qui-gon hans mästare under en tid också.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mikael_hs]Trean var klart bäst av de nya filmerna, tyckte t.om. den var hur bra som helst fram till att anakin "blev ond". Wtf liksom?[/citat]

 

Tänk vad folk har olik smak, underbart.

 

[citat=Mikael_hs]

När Anakin brinner är även det jävligt bra, men sen tar ju den nu maskerade darth vaders oerhört messiga entre ner även det.

[/citat]

 

The birth of Vader är det största bioögonblicket i mitt vuxna liv, ALLT var klockrent, från hans krispiga skorpor via dialogen tills hans hjärtskärande NOOOOOOOOO!!!!! När masken sattes på och man fick höra min favoritvillains "första" andning var otäckt underbart *rysning*

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]

Sen Stavrogin, de gamla Star Wars filmerna är hur bra som helst och sopar banan med LOTR ripoffen anyday of the fucking week, två gånger på ett söndagsmaraton. Obi äger Gandalf, Han spöar sönder Aragorn, Leia e hetare än Arwen, Chewie hårigare än Gimli, Threepio och R2 roligare än Merry och Pippin, och Luke mot Frodo...fråga inte ens ;)[/citat]

 

Ehh, bra argumenterat, free gratis...Huruvida rollkaraktärernas fysiska förmåga ska spela nån roll kan ju knappast avgöras genom att ställa dem film mot film. Karaktärerna i filmerna var och en för sig och deras relationer är väl det som e intressant. För att säga att king kong spöar myran i antz är ju knappast nån konstigt och inte heller intressant.

Angående Frodo och Luke, det är ju en vesäntlig skillnad på hjältar och anti-hjältar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet att du Stavrogin tar din LOTR väldigt seriöst... men passa sig för att dissa den originala Star Wars trilogin.. den är magisk.

 

Om LOTR så gillar jag serien, även om jag tycker att tvåan och trean blir ganska seg på sina håll. Men ettan extended är guld rakt igenom.

 

Jag förstår verkligen inte vad folk ser i episod tre, speciellt när ni säger att det är den bästa i serien, helt obegripligt. Ingen av de nya kommer ens nära originalen, det enda som gör det var ett par enstaka scener ur episod 1, men dom var aldeles för få.

Länk till kommentar
Share on other sites

Star Wars är mer än film, mer än överjordiskt. Dess roll i dagens samhälle är oändligt.

 

Åtta oändliga bokstäver; S T A R W A R S,

och så kom dom nya episoderna och dom kunde inte komma i närheten av de gamla filmerna, även om det var samma snille som låg bakom dem allihop...synd, synd säger jag bara. SYND.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lous och nemo: precis som jag sa så ska han ju naturligtvis få cred även av mig för att han är en så pass framsynt och fantasifull kille som tagit många initiativ för att förbättra vår filmupplevelse, alltifrån sitt idésprutande till flera av världens bästa och mest framgångsrika filmer till ILM, Skywalker Sound, THX certifieringen, m.m. m.m. men hans roll är över i flera av dessa sammanhang och det enda han gör nuförtiden är SW, Han har blivit låst i sin lilla trekkievärld och bryr sig inte om längre om sina filmer är bra eller inte:

 

"Jag vill inte göra bara bra filmer, jag vill göra mina filmer"

 

trean blev ingen blow-me-away upplevelse av alltför många anledningar. Det blev däremot King Kong och Världarnas Krig som båda är remakes och bröt trenden med taskiga remakes.

 

denna säger nog mest av allt vad jag tycker:

 

http://www.vgcats.com/comics/?strip_id=150

 

men nu tillbaka till tråden!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...