Gå till innehåll

Musik i amatörfilm


damtralla

Recommended Posts

Hejhopp!

 

Nå... jag kan inte göra musik (har precis börjat plinka lite på måfå på elgitarr).

Och har absolut inte råd att hålla på att köpa rättigheter till musik som eventuellt ska vara med i amatörfilmer jag gör.

 

#1: Är detta helt totalt förbjudet, att ha med musik i en film, eller är det endast om filmen säljs eller liknande?

#2: Har hört att det finns musik som är gjord speciellt för oss amatörfilmare som man kan ladda ned och ha med i filmen helt gratis, vart får jag tag i den?

#3: Hur gör ni? Är ni lite olagliga i era amatörprojekt? C'mon, erkänn :P

 

Självklart, om jag skulle göra ett seriöst projekt med budget och ge ut filmen på marknaden, så skulle jag köpa in rättigheter till all musik osv.

Men i skolfilmer lägger vi bara in nån låt, utan att tänka på rättigheter mm. Det är ju bara klassen som ska se filmen lixom.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
Hejhopp!

 

Nå... jag kan inte göra musik (har precis börjat plinka lite på måfå på elgitarr).

Och har absolut inte råd att hålla på att köpa rättigheter till musik som eventuellt ska vara med i amatörfilmer jag gör.

 

#1: Är detta helt totalt förbjudet, att ha med musik i en film, eller är det endast om filmen säljs eller liknande?

#2: Har hört att det finns musik som är gjord speciellt för oss amatörfilmare som man kan ladda ned och ha med i filmen helt gratis, vart får jag tag i den?

#3: Hur gör ni? Är ni lite olagliga i era amatörprojekt? C'mon, erkänn :P

 

Självklart, om jag skulle göra ett seriöst projekt med budget och ge ut filmen på marknaden, så skulle jag köpa in rättigheter till all musik osv.

Men i skolfilmer lägger vi bara in nån låt, utan att tänka på rättigheter mm. Det är ju bara klassen som ska se filmen lixom.

 

3. Det finns ungefär en miljard demoband, och lika många som gör musik framför datorn. Det finns musikkonstruktions kit med fria samplingar, det finns små artister som ställer upp för sakens skull, eller föär en symbolisk summa det finns filmkonsulenter som ev kan betala till artisten (beronde på hur motiverat det är och hur stim avtal ser ut osv) Det finns royaltyfri musik och det finns creative common musik. Finns hur mycket möjligheter som hellst, problmet är väll att alla amatörfilmare bara måååste ha sagan om ringen sound tracket smetat över hela filmen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Band in a Box heter programmet. Installera, välj en style, klicka på melodist och du får en nyskriven instrumentallåt 96 takter skriven åt dig på 1 sekund, gör så flera gånger och spara varje "take" som midifil så kan du ta in altihop i cubase eller en annan billig variant av midi editor. Sen är det som vilken ordbehandlare som helst med klippa och klistra. Om du talar om vilken stämning eller vilken stil, typ Frank Sinatra, Eurodisco, eller Country eller vad som helst i stort sett så skall jag fixa en provgrej till dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ju program som är inriktade på att generera filmmusik som matchar längd och mood i filmsekvenser, som t ex SmartSound SonicFire Pro och nya Sony CineScore. Annars så kan man ju alltid leta efter "royalty free music", finns sajter både där man kan köpa loss musik och några där man faktiskt kan ladda ner musikstycken helt fria att använda i film.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...