Gå till innehåll

Premiere -> AE -> Premiere = sämre kvalitét?


Filip

Recommended Posts

Tja, jag hade lust att göra en texteffekt på ett klipp som jag capturat från min DV-kamera i Premiere. Jag exporterade klippet som DV-AVI för att inte tappa kvalitét. Sedan fixa jag min text i After Effects. Men när jag ska exportera klippet blir det problem. Det finns en hel drös olika format att välja bland. Jag har testat . AVI med högsta kvalité inställningar och .DV på högsta, men ingen blir lika bra som orginalklippet. Det är som om klippet hackar lite, som om det inte var renderat riktigt. Det är ingen jättestor försämring men det är irriterande. Vad kan va fel o sånt?

Länk till kommentar
Share on other sites

jag vill bara påpeka ett exportera till DV- AVI är inte = att inte tappa kvalite. man tappar kvalite på det också. det du ska göra är att exprotera till ett okomprimerat klipp..ta in det i AF och när du är klart där så exporterar du till okompirmerat igen och sedan tar du in det i premiere

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns egentligen inget direkt vettigt format för "okomprimerad" video på AVI sidan. AVI uncrompressed formatet skapar ofantligt stora filer då formatet inte ens har en oförstörande kompression på materialet så detta är inte ens ett val i min mening. Kollar man däremot på Quicktime(observera att jag är inbiten PC användare) så finns där en hel del bra "okomprimerade" format som går att använda.

 

Det finns ju två huvudtyper av komprimering och flera subtyper under vardera av dessa, men de kallas iallafall förstörande och oförstörande kompression.

 

Förstörande kan vara av typen JPEG, GIF, MP3, DIVX, DV. Medans oförstörande kan vara t ex TIF, TGA, ZIP, RAR. Med förstörande menas att den ursprungliga datan aldrig kan återställas efter komprimering utan endast en representaion av denna visas. Dessa filer kan därmed bli mycket små!

 

Oförstörande går enkelt ut på att ta bort redundant(överflödig/dubbel) information i filen tillfälligt och ersätta den med en sorts "förklaring" på vad som tagits bort. Denna "förklaring" är då givetvis mindre är själva datan som tagits bort, annars skulle ju komprimeringen vara meningslös. Med hjälp av "förklaringen"(checksum) kan sedan datan återskapas då man packar upp sin ZIP fil t ex. Mycket enkelt förklarat, finns säkert någon programmerare som kan gå in djupare på detta :)

 

Tills nyligen så har jag kört på Quicktime Animation för att kompressionen är oförstörande om man kör på Quality HIGH och filerna blir inte så ofantligt stora. Sedan upptäckte jag ett format som legat i skymmundan(hur det nu stavas) nämligen PNG! Quicktime har förmågan att spara video i detta format vilket skapar helt prefekt resultat där kompressionen är oförstörande men skapar väsentligt mindre filer än Quicktime Animation, dock lite trögare att spela upp i datorn då avkodningen tar lite mer CPU.

 

Nu har jag tappat bort vad frågan var......babblar på här......

 

Jo, installera Quicktime och gärna Pro versionen!

 

 

För er som vill gritta in er i codecs så finns det en KANON saijt som alla faktist kan kolla på, oavsett om man är ny eller pensionär.

 

http://codecs.onerivermedia.com/

 

 

KOLLA IN DEN!

 

ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

ok tack det ska jag göra!

Samtidigt är det så att det är lugnt fall filerna blir ofantligt stora. Huvudsaken är att kvalitén inte blir anorlunda, för det märks när man klipper från bra till lite sämre. Grejen var ju att jag ville lägga in en titel i AE o sen ha den i Premiere utan att det blir någon skillnad i bakrunden..blabladadf

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Notera att extremt få av de codecs som testas på onerivermedia.com finns i versioner för QT i PC. De flesta codecs är också dedikerade för olika vidokort för Mac och går inte att utnyttja om man inte har kortet.

 

Tyvärr finns det mest DV-lösningar på PC-sidan. De okomprimerade lösningar som finns är EXTREMT dyra. På Mac-sidan är det tvärtom. Nu kan man få ett kort för okomprimerad HD för 20 000:- till Mac. Jag tror att HDBOXX för PC kostar 500 000:- eller nåt i den stilen. Själv skulle jag naturligtvis inte kunna tänka mig att göra någonting av det vi gör på PC utom möjligtvis lite 3D effekter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Exporten till premiere från aftereffects kan göras utan kvalitetsförlust!! Använd Quicktime Animation codec eller Quicktime PNG codec. Kvalitetsförlusten sker först då du kodar till något DV format.

 

Onerivermedia siten tar endast upp codecs som är Quicktime baserade. Jag mailade nyligen killen som har siten och kollade om han kunde göra lite tester på DV codecs till PC, typ jämföra MS DV, MainConcept DV, Canopus DV, Panasonic DV, Matrox DV. Det finns ju en hel del olika och skillnaderna är ganska stora. Dock så hade han inga planer på detta.

 

ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Just därför så vill man gärna undvika att koda materialet till DV flera gånger, då DV som du också nämner har en kompression på 5:1. Förhoppningsvis så ska man ju inte redigera materialet efter att man har kört via Aftereffects, då är det helt klart rekommenderat att använda sig av okomprimmerad video och gå direkt till mpeg2 eller vad man nu vill har för avyttringsformat.

 

ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

IDE-diskar klarar visst okomprimerat. Jag har ett IDE RAID-kort (kortet kostar en tusenlapp) och till det två 7200 diskar. Den lösningen klarar okomprimerat utan problem.

 

Nu kommer också FireWire 800 mer och mer. Det finns flera snabba (och billiga) diskar för 800 som klarar okomprimerad redigering.

 

Beroende på okomprimerad lösning är det inte säkert att disken måste vara så snabb. 8-bitar okomprimerad video kräver t ex bara 20 MB/sec sustained read and write. Mitt IDE RAID ligger på 40MB/sec.

 

Fast jag tycker inte att man har någon som helst nytta av okomprimerad video om man bara pular hemma. Men det är kul att det håller på att bli så tillgängligt även för semi-proffsen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jo de klart Raid system klarar okomprimerat, men nu paratar jag om en Hårddisk. Men så länge man inte gjort nåt med det man tankat in i datorn o sedan exporterar till DV-PAL eller self-contained som de kallas så har det inte blivigt en generationsförlust både orginalet o kopian har då mov tex som codec. Men kör du via kameran till datorn har man förlorat en generation. DV-PAL i QT har MOV. Men i kameran är jag osäker, men jag tror den kallas för 5:1 Det är två olika codecar. Så allt prat om förlustfria kopieringar mellan kamera o dator är lite fel. För de blir en viss försämring.

Då det gäller kamera till kamera blir de förlustfritt, precis som Self-Contained om de va nån som förstog vad jag mena.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg lite tester på SATA diskar, verkade lovande på G5 system där de utan problem spelade upp Quicktime Animation kodade filer med bästa kvalité. Man vill ju att disken ska palla att leverera sustained data rate på min 25mb/sek vilket denna specifikation klarar. Så snart kan vi nog redigera "okomprimerat" hemma :) med motivationen att man då har ett grundmaterial som kräver okomprimerat....

 

5:1 är ju kompressions faktorn för DV kodeken, den är konstant och gäller både hårdvaru och mjukvaru DV.

 

ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Tyvärr så förlorar man kvalitét när man kör ett klipp i Ae, oavsett vad du väljer för inställningar när du kör ut det. (Men det ska dock inte hacka). Det enda jag har råkat ut för är att man tappar färger. Ni som inte har märkt det kan lägga in ett klipp i ae o sen köra ut det för att jämnföra. Jag har även kollat rgb-värdena o de ändras. Jag hade en bild som var 100% vit. När jag hade haft det i aftereffects så var den 96% vit. Troligtvis gör Ae om klippet till nån form av standard. Jag har pratat med många duktiga människor men ingen har nån förklaring till vad som händer, mer än att det är sant att det blir så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...