Gå till innehåll

BÄsta!


damtralla

Recommended Posts

Okej.. då kommer en sånhär tråd igen där alla ska räkna upp sina favvosar.

Kan hända att det redan finns minst en.. orkar inte leta.

 

Det gäller alltså inte bara "bästa film" utan även dina

favvoskådisar, regisörer, ljussättare, scriptor, statister, ljudtekniker, focus pullers, steadycamoperatörer, fotografer.. you name it!

 

Vill ju helst ha en förklaring till varför just din favvo är så bra..

 

Mig?

 

 

Tja..

 

Favoritfilm:

Har under lång tid varit tjafs om detta. Många bra filmer.. För ett tag sen skalade jag av listan till 2 favvosar: Donnie darko och Amerikan beauty.

Så häromdagen så såg jag båda dessa filmer. Och då stod det klart!

American beauty.

 

Varför? Ja.. det säger väl sig självt, eller hur?! 2 toplessscener!!! ;)

Skojja bara..

Nä.. hela budskapet är bara så underbart. Karaktärerna är asbäst!

Hmm... jiiiiis.... dethär var svårt....

 

Aja, den är bäst!!

 

Skådespelare dock är mycket mer osäkert. En sak är klar, och det är att jag inte går på hur bra personen i fråga faktsikt är på att skådespela.. Inte till 100% i alla fall.

En hel del handlar om karisma. Och RÖSTEN!

-Exempel: Morgan freeman, och Per oscarsson. Bättre röster får man leta efter.

-Men, är det någon man kan säga har allt, så är det nog Anthony Hopkins. Röst, karisma och ett underbart skådespeleri blandas i en underbar fusion.

-Brad Pitt är också jääkligt bra! Konstigt, eftersom man gärna ser honom lite som en Ben Affleck, som suuger.

 

Tyvärr så har jag inga favoriter i de andra kategorierna änn. Svårt att säga lixom... Regisörfavoriten var Oliver stone ett tag, med tanke på U-turn och Natural born killers, men så gjorde han Alexander the great... behöver jag säga mer?

 

Focuspuller... hmmm..... svårt..... får åtekomma med det.... :)

 

 

P.S!!!!!!

Denna tråd är ju väldigt mycket till för att diskutera era favoriter oxå... Annars blir det lätt tråkigt..

D.S!!!!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Bäste focus puller: Charles Edwards. Skön kille helt enkelt

 

Bäste regissör: Kubrick såklart!!! Harald Hamrell är inte så dum heller, ifall man ska nämna en "svenne". Hans Beckfilmer är överlägsna den där tönten Daniel Lind Lagerlöfs och Kjell Sundvalls.

 

Fotograf: Här står kampen mellan Andrew Lesnie och Sven Nykvist. Men alltså, Sven Nykvist vinner ändå. Ett ord: Nattvardsgästerna!

 

Steadycamoperatör: Ingen är bättre eller kommer någonsin bli bättre än Garrett Brown. Människan uppfann ju Steadycam, for Christ sake! Utan honom hade det inte funnits någon The Shining. Filmen hade bara hetat The Shin och varit 52.3% så bra som den var med åkningarna. Nämen, Kubrick hade säkert fixat biffen på något sätt, med en dolly som kunde flyga eller något. Men nu var Garrett Brown så snäll och sprang runt med sin genialiska ställning. Vi har honom att tacka för mycket.

 

Bästa film: Kraftverk 3714. Hahahahahahahaha. Nej, seriöst, värre smörja har aldrig någonsin gjorts. Jag förstår inte hur människor kan vara så onda att de producerar, och SLÄPPER, sådan här skit. Såvida inte filmen var en otroligt extrem parodi på sig själv, allting och allting bortom alltings existens och jag inte riktigt förstod det. Annars, ett hån mot filmvärlden. UFO-Fred och hans kumpaner får hålla sig till trolleritrick i framtiden.

 

Nä, det blir nog The Shining för mig också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kramer vs Kramer?? Är inte det dendär serien i famely guy?

"Aha, mhm, mhm, ah, m, aha, m, mhm, aha, aha, hm, aha,, mhm..."

"What the hell is wrong with that guy"

"..Aha, ah, mhm, mhm, m, aha, m, aha,mhm, aha, hm, aha,, mhm"

 

Robert är en stor besvikelse i Hide and seek, men annars är han bra tror jag. Har tyvärr inte sätt så många filmer med honom, som vanligt. Måste se fler filmer...

Di caprio är ju också lite en såndär modellskådis som är förvånadsvärt bra. Jag har den utomordentligt logiska fördommen att snygga manliga skådespelare måste vara dåliga :D

 

Jag ska skriva upp alla filmer och köra ett boxmanmaraton när lönen kommer. Känns som att det behövs.

 

Har kommit på en (kanske) favorit (hatar det ordet) -regissör!

Moodyson.. vad heter han i förnamn..?

Länk till kommentar
Share on other sites

Lukas Moodyssons enda bra film är Fucking Åmål.

Leonardo Di Caprio är en mes, överskattad skådis.

Robert de Niro är kung.

American Beauty är överskattad.

Mäktigaste rösten tillhör Christopher Lee.

Bästa skådisen är Johnny Depp.

Bästa film (just nu) Amelie från Montmartre

 

Fortsättning följer.......

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ash]skådespelare: ben affleck[/citat]

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

 

 

 

 

Du skojar va? :|

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl egentligen omöjligt att lista såna här saker men jag gör väl ett försök ändå:

 

Bästa filmerna:

Faces

Återkomsten

A woman under the influence

In the bedroom

Reguiem for a Dream

 

Bästa regissörerna:

John Cassavetes

Ingmar Bergman

Darren Aronofsky

Dagur Kapri

Andrej Tarkovkij

 

Nu är det ju många stora filmer och regissörer som hamnar utanför. Men, men. Ska man nämna nån skådespelare kan man väl nämna Sean Penn, John Cazale och Gena Rowlands.

Länk till kommentar
Share on other sites

det är tyvärr alldeles för mycket underground film som jag inte har sett ännu, min favorit film so far är helt enkelt SAW, efter det så är SAW2.

 

skådespelare e svårt att säga, det är inte riktigt många som jag har fastnat för alls, så jag väntar med att svara på det.

 

regissör, samma har lite svårt att säga, jag tror att Marilyn Manson kommer att anta den posten för mig när hans film phantasmagoria släpps :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]

American Beauty är överskattad.

 

Bästa skådisen är Johnny Depp.

[/citat]

 

hurhurhurhurhruhruhruhhurhurhur....

There is no God...

 

JAVISST!!!!!!!

 

Jonny depp är asbra!! Sålänge han har en roll med ETT personlighetslager.

Men jävlar om hans roll både gillar pannkakor OCH våfflor, då rasar allt samman, kolla bara på Sleepy hollow.

Asbra sålänge han bara är dendär galna vetenskapsmannen, men när han börjar bli kär i dendär tjejen, ja då kan han inte spela för ett enda öre.

 

Men visst, han är bra på sånadär coola extrema roller.

 

Och är inte Lilja 4ever bra så snackar Christoffer lee som en bebis!

There, I said it!

Länk till kommentar
Share on other sites

Well, Nåra filmer från mej (komedier). Inga direkt "djupa" filmer dock...

 

1. Happy Gilmore

2. Billy Madison

3. The Waterboy

4. Anger Management

5. Shaun Of The Dead

 

Skådis: Adam Sandler såklart, som skriver många utav manusen själv ;)

 

Kan rekomendera hela högen plus en massa till liknande filmer om man gillar skön humor!! "Happy Madison" filmer kallas dom...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ju fler filmer man ser desto svårare blir det att spika en favoritfilm. Favoritregissörer är lite enklare. Herzog, Lang, Wood, Peckinpah, Spielberg, Whale, Hawks, Lumet...

Favoritskådisar; Slim Pickens, Lee J Cobb, Angelica Houston, Merryl Streep, Jeff Bridges, en yngre Marlon Brando...

Favoritfotografer är kanonenkelt: Gordon Willis, Darijus Khondji, Conrad Hall, Derek Vanlint.

Och tokigt enkelt blir det när man börjar tänka på kompositör; Jerry Goldsmith, Bernard Herrmann.

Bästa "focus puller"/B-foto blir ju svårt att uttala sig om utan erfarenhet av samarbete. För mig blir det Tobbe Andersson på dom 35-grejer jag gjort.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=maxv]Well, Nåra filmer från mej (komedier). Inga direkt "djupa" filmer dock...

 

1. Happy Gilmore

2. Billy Madison

3. The Waterboy

4. Anger Management

5. Shaun Of The Dead

 

Skådis: Adam Sandler såklart, som skriver många utav manusen själv ;)

 

Kan rekomendera hela högen plus en massa till liknande filmer om man gillar skön humor!! "Happy Madison" filmer kallas dom...[/citat]

 

Problemet med Adam Sandlers filmer är ju att alla är likadana

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jeopardyjack][citat=maxv]Well, Nåra filmer från mej (komedier). Inga direkt "djupa" filmer dock...

 

1. Happy Gilmore

2. Billy Madison

3. The Waterboy

4. Anger Management

5. Shaun Of The Dead

 

Skådis: Adam Sandler såklart, som skriver många utav manusen själv ;)

 

Kan rekomendera hela högen plus en massa till liknande filmer om man gillar skön humor!! "Happy Madison" filmer kallas dom...[/citat]

 

Problemet med Adam Sandlers filmer är ju att alla är likadana[/citat]

De är inte på långa vägar likadana om man jämför med Jackie Chans filmer :I

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller inte med! Jackie Chan är kanske kul att se på men alla hans filmer är likadana;

 

Jackie Chan spelar en polis i USA som kommer från Hong-Kong och han kan karate och slår ner alla...det är bara för sina akrobatiska stunts och karatedanser han är känd. Han är kul att se på men han håller inte i längden...

Länk till kommentar
Share on other sites

Film: The Big Sleep (1946), North By Northwest, LA Confidential, Aliens, Touch of Evil, Some Like it Hot, Once Upon a Time in the West, Big Fish...

Regissörer: H Hawks, J Huston, O Welles, C Nolan, S Leone, A Hitchcock m.fl.

Manliga skådespelare: H Bogart, J Nicholson, W Huston, S Penn, R Crowe....

Kvinnliga skådespelare: M Streep, S Sarandon, K Hepburn...

 

Varför är det svårare att komma på bra kvinnliga skådespelare än manliga???

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...