Jump to content

Manus: Min bror & jag

THE FABE
 Share

Recommended Posts

Väldigt bra att du la detta i fel forumavdelning, ska väl ligga i Kolla mitt manus.

För om det hade legat där hade jag förmodligen inte sett det, vilket skulle vara synd.

Jag skulle faktiskt kunna erkänna, utan att ljuga, att detta är det bästa jag någonsin läst. Har alltså läst 3 manus...

Det vilar en speciell Noir-kännsla över filmen. Det är så jag ser det iaf.

Men om det duger som slutmanus vetefan.

Behövs finslipas lite, men det är så lite så man kan göra det under själva produktionen.

Har inte sett Garden State. Ska försöka göra det för att få en närmare inblick i vad du vill förmedla

Förästen, hur gammal är dessa 3 herrar, och Elin?

Bra. Ett av de få manus här på voodoofilm som jag orkat läsa igenom. Kort sagt: du är grym, fortsätt skriva.

Det jag inte gillar är att några repliker känns lite för klyschiga för min smak. Jag vet inte hur medvetet det är, men t.ex. "Elin...Det är det vackraste namnet jag hört" ger överslag på min klyschmätare. Sen får jag en känsla av att karaktärerna är mycket yngre än dom är. Det är lite "Du är dum. Nej! Du är!" över deras dialoger.

Elin...Det är det vackraste namnet jag hört"

Här ju helt klart menat som klychit, eller hur? Elin skrattar ju.

Man kan vara lite fånig ibland när man är kär.

Håller med om att de ger intryck av att vara runt sena tonåren + inslag av "ironi-barnslighetshumor"

Replikerna i allmänhet känns väldigt unga. Men det är inte negatift menat

There, lite kreativ kritik från min sida för en gång skull :P (om den nu var så kreativ, eller ens kritik)

Du har tur Damtralla som bara läst tre manus, som vågar påstå att det är det bästa du någonsin läst.

men jag håller med dig om repliken:

"Elin...Det är det vackraste namnet jag hört"

Klart den är menad så, annars skulle hon som sagt inte skartta. däremot så är det lite sorligt att repliken "Du vet… egentligen skulle jag också ha gått av för länge sen." som Elin säger efter att Anders sagt till henne att han skulle ha gjort det.

den är hämtad från någon dålig dikt eller så som man lärde sig på högstadiet.

Och varför går Elin av om hon haft samma anledning att sitta kvar på bussen som Anders om det inte är ändhållplats och de måste stiga av?

Manuset var inte det bästa, inte inte. Men absolut inte det sämsta heller.

det har vissa bitar med potetial (stavas det så?) och ibland kan det kännas lite asiatsikt, som bilden när Anders ligger på ängen.

Dock kan hans tankar (V.O) slipas på.

Gillade skarpt att han sitter och fantiserar om hur människorna är. har själv använt mig av det i ett av mina manus.

Ja det var väl allt jag hade.

Kämpa på. Omarbete! det kan bli riktigt bra.

hej igen!

kul att ni gillar det :)

och ja "Elin...Det är det vackraste namnet jag hört" ska låta lite löjligt...

"Och varför går Elin av om hon haft samma anledning att sitta kvar på bussen som Anders om det inte är ändhållplats och de måste stiga av?" hon tröttnar väl helt enkelt :) men det är nog bättre om det är en ändhållplats, som du säger!

tack för responsen!

Några högst subjektiva kommentarer:

Varför voice over? Tror du inte du kan ge oss expositionen utan den, genom handlig?

Varför är det viktigt att Rickard träffat Johan nyligen och allt onödigt kring det?

Vad fyller Johan för funktion? Han kan tas bort. Detta manus handlar om Anders vilja att få tjejen han inte vågar närma sig, allt som inte stödjer huvud handlingen bör tas bort.

Och då finns inte mycket kött kvar. En ung kille vågar inte prata med tjejen han är intresserad av, blir lite motiverad av sin bror och vågar till slut. Har gjorts många gånger, din gestaltning av temat är inte fräsht heller.

Scen 17 och 19 är onödiga.

Dialogen och vissa saker är roliga ibland men det är tom underhållning, handlingen är inte fokuserad.

Din dialog flyter på för det mesta, många har stora problem med att skriva dialog.

Ang. titeln: manuset handlar inte om Anders och hans bror, det är Anders vilja som är det centrala, vad brorsan gör som inte är relaterat till den centrala handlingen är inte lika intressant, speciellt inte i en kortfilm. Du borde fundera ut något mer passande.

[citat=THE FABE]hej igen!

kul att ni gillar det :)

och ja "Elin...Det är det vackraste namnet jag hört" ska låta lite löjligt...

"Och varför går Elin av om hon haft samma anledning att sitta kvar på bussen som Anders om det inte är ändhållplats och de måste stiga av?" hon tröttnar väl helt enkelt :) men det är nog bättre om det är en ändhållplats, som du säger!

tack för responsen![/citat]

och så undrar jag fortfarande varför repliken "Du vet… egentligen skulle jag också ha gått av för länge sen." står med... bort bort bort. ändra!

haha! Är allt gjort.

Stackars dig.

Jag har massor "egna!" historier att berätta.

Ibland influerade av andra saker, ibland annorlunda.

Men det är mina egna.

[citat=THE FABE]okej, kan hända att du har rätt... men allt är faktiskt redan gjort, så det finns inte så mycke olika grejjor man kan göra.

men tycker du att det är så så. jag försvarar mig inte![/citat]

Mänsklighetens alla teman har det berättats om vid lägereldar, skrivits böcker om, gjort pjäser och filmer om. Men om du ser några bra filmer upptäcker du att temat känns bekant men ändå fräsht. Det kan ha med idén att göra, med karaktärerna, världen filmen utspelar sig i etc.

okej då:) inte precis allt, men mycke... och allt man gör kan kännas igen på annat håll.

ADAM: och så undrar jag fortfarande varför repliken "Du vet… egentligen skulle jag också ha gått av för länge sen." står med... bort bort bort. ändra!

förstår inte riktigt vad du menar. varför ska den bort? du sa tidigare att den var sorglig??

[citat=THE FABE]okej då:) inte precis allt, men mycke... och allt man gör kan kännas igen på annat håll.

ADAM: och så undrar jag fortfarande varför repliken "Du vet… egentligen skulle jag också ha gått av för länge sen." står med... bort bort bort. ändra!

förstår inte riktigt vad du menar. varför ska den bort? du sa tidigare att den var sorglig??[/citat]

Ja, sorgligt dålig!!!

Från en fucking sämst "högstadiedikt" eller nåt likande.

Den behöver inte tas bort men skrivas om grundligt.

• 1 month later...

[citat=tomasz1985]

Ang. titeln: manuset handlar inte om Anders och hans bror, det är Anders vilja som är det centrala, vad brorsan gör som inte är relaterat till den centrala handlingen är inte lika intressant, speciellt inte i en kortfilm. Du borde fundera ut något mer passande.[/citat]

Jag tycker man kan döpa ett manus eller film till va fan som helst...Kolla bara på tex.Tusenbröder ;)

Fortsätt skriva det var skitbra :)

• 1 month later...

Jag läste manuset först nu, och håller med om allt positivt som sagts om det. Jag håller inte med Adam88 om att "Egentligen skulle jag gått av för länge sen" är dålig. Och historien med Johan är en snygg parallellhistoria till kärlekshistorien, som speglar den (på temat kärlek vid första ögonkastet), även om den slutar olyckligt. Den historien är inte alls onödig som någon nämnde.

Jag har bara läst manuset en gång rätt snabbt, och har inga konkreta förbättringsförslag, men det känns som om du kan putsa på manuset. Fundera på om det går att tidigarelägga introduktionen av tjejen, eftersom hon är en viktig del av handlingen. Titelbytet är till det bättre, men inte riktigt bra...