Gå till innehåll

Karaktär i Notting hill


draags

Recommended Posts

[citat=Pandan]Som den typiska idiot-bikaraktären. En klassisk comic-relief med andra ord.[/citat]

 

Ok så du tycker att han enbart är där som idiot - alltså han har ingen mer betydelse. Det är nog att minimera hans närvaro - För mig är han en ärt hjärna, naiv och barnslig - han är allt det Hugh Grant inte är men ändå vågar han sticka ut huvudet och våga ge sig in i kärlekens värld.

 

Och i slutet är det han som tycker att Hugh Grant ska möta henne igen. Han säger det Hugh Grant vill höra.

 

Han är en drivande karaktär - en självklar supporting actor, en som förstärker Hugh´s karaktär.

 

Men sen så är han självklart en comic relief - men han är inte enbart skapt i filmen för detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=draags][citat=Pandan]Som den typiska idiot-bikaraktären. En klassisk comic-relief med andra ord.[/citat]

 

Ok så du tycker att han enbart är där som idiot - alltså han har ingen mer betydelse. Det är nog att minimera hans närvaro - För mig är han en ärt hjärna, naiv och barnslig - han är allt det Hugh Grant inte är men ändå vågar han sticka ut huvudet och våga ge sig in i kärlekens värld.

 

Och i slutet är det han som tycker att Hugh Grant ska möta henne igen. Han säger det Hugh Grant vill höra.

 

Han är en drivande karaktär - en självklar supporting actor, en som förstärker Hugh´s karaktär.

 

Men sen så är han självklart en comic relief - men han är inte enbart skapt i filmen för detta.[/citat]

 

 

Det var nog bland det bästa jag hört, höll jag på att säga :)

men du har så rätt.

Satte precis fingret på det som andra inte orkade tänka på. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Ööööhhhh.... att han är en bikaraktär sa jag ju redan och det är väl standard att samtliga karaktärer i en film på något sätt ska vara drivnade?[/citat]

jag tror draags bara menar att han har en mer avancerad roll än att bara vara där för comic relief; han har även en mentorfunktion hos hugh grants karaktär.

 

i romcoms är det standard att huvudkaraktären, och ibland även karaktären han eller hon fattat tycke för har en kompis av samma kön att anförtro sig åt för att ge exposition till tittaren. kontrasten mellan hugh grant och spike funkar här också som sagt för att framhäva och betona grants karaktärsegenskaper, och för att ge comic relief.

 

 

 

 

oj. det var många stora ord.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis.

 

Spike är en harmlös ärthjärna - den enda som skulle kunna berätta för Hugh att han är en "prick" som inte går efter henne.

 

Ibland pratar man nog förbi varandra på forum när man egentligen pratar samma språk. ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, särksillt tönten/comic-reliefkillen/tjejen är ju oftast den drivande. Den som förstärker huvudpersonen, mer än de andra birollerna.

Smart trick!

 

Biroller är dessutom oftast inte alls så platta som man kan tro. Det är ofast dem som man kan ha roligast att överanalysera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...