Gå till innehåll

synopsis/idé "Älska din fiende"


Errx

Recommended Posts

Ge gärna kritik, det är tänkt som en film på runt 30min ungfär. Håller idén?

 

 

 

Jakobs (22) storebror Jonathan (25) har blivit rånmördad av Daniel (25) som aldrig blev dömd på grund av bristande bevis i rätten.

Jakobs vrede och hat är så stort efter att han har förlorat det mest betydande i hans liv, att han vill hämnas på det värsta sättet han kan tänka sig; Han vill få Daniel att mörda sin egen lillebror och sedan vara medveten om det innan Jakob själv dödar Daniel.

I sin plan ska han radera ut hela Daniels minne för att sedan få honom att tro att Jakob är hans lillebror, för att tillslut manipulera Daniel att mörda sin egen bror.

Det Jakob inte räknade med är att efter utraderingen av minnet är inte Daniel samma kallblodiga mördare som han en gång var då hela hans personlighet försvann tillsammans med minnena. Och allt eftersom tiden går ser Jakob många likheter mellan Daniel och sin döda bror Jonathan. Jakob blir förvirrad ju mer tiden går och känner hur starkt hans behov av en storebrorsgestalt är att han börjar fatta tycke för sin brors mördare. Han ser inte samma person i Daniel som han en gång var utan han ser honom mer och mer som Jonathan, för att sedan ersätta allt hat han har till kärlek, och sedan känna hur han på något sätt kan fylla tomheten efter sin bror istället för att ha samma tomhet kvar som han skulle ha om han lät Daniel mörda sin riktga bror och sedan döda Daniel själv. Jakob väljer då tillslut att inte återplacera Daniels gamla minnen utan låter honom leva i ovisshet som hans bror.

 

 

Har fått lite feedback av en vän som tyckte det lät helt galet och kunde inte tänka sig in i denna situation och tyckte det lät för osannolikt.

 

Jag funderade på det en stund och tänkte, vad skulle Jesus göra? Har för mig att det står i bilbeln "älska din fiende". Det finns ju många i världen som är kristna som borde kunna tänka sig in i Jakobs situation, eller?

sedan är också Jakob svag mentalt och i starkt behov av en storebrorsgestalt. Jag började fundera mer och mer och kom att det finns en del religösa och psykologiska symboler i storyn, som kanske utelämmnar en del till tittaren att tolka vidare på.

 

 

jaja, ös på med synpunkter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inget konstigt eller otrovärdigt med detta. Det enda problemet är väl snarare hur man raderar någons minne och sedan manipulerar till att mörda sin egen bror och dessutom göra en medveten om det hela...

Där har du en nöt att knäcka!

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tänkte mig nåt i stil med en spruta/dryck , och sen hjärntvätta honom. Kanske inte realistiskt, men det väl inte eternal sunshine of a spotless mind metod utradering av minne heller (men allafall mer realistisk). Dessutom kommer han ju inte få tillbaka minnet så han kommer inte vara medveten om det, jag vet inte ens om det passar att han ska mörda sin bror heller då det talar emot hans nya personlighet, utan det var bara det han hade som plan från början.

 

tror ni att storyn vinner på att vara realistisk eller lite mer orealistisk?

Det är faktiskt en svår nåt att knäcka om man vill få det bra. Ska tänka vidare på ett bättre alternativ än det som står just nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tycker "Jakobs (22) storebror Jonathan (25) har blivit rånmördad av Daniel (25) som aldrig blev dömd på grund av bristande bevis i rätten.

Jakobs vrede och hat är så stort efter att han har förlorat det mest betydande i hans liv, att han vill hämnas på det värsta sättet han kan tänka sig; Han vill få Daniel att mörda sin egen lillebror och sedan vara medveten om det innan Jakob själv dödar Daniel." låter spännande som det är. Man skall nog inte komplicera till det.

 

Enkelt och rakt på sak och det är lätt att göra en logline. Sök föresten gärna på ordet logline så kanske det kan hjälpa i idekläckandet.

 

Vill du köra på med konseptet "älska din fiende" så kanske Daniel kan få slippa undan i grevens tid, tex pga Jakobs sviktande hat och insikt om medmänskor medan han gör förunderundersökning om Daniel? Daniel kanske inte dödare Jonatan med flit? Det kanske inte var han? Eller så beslutade Jakob att låta honom slippa undan i samma stil som Erik i Ondskan? Men annars tycker jag min inledning i inlägget duger fint.

Länk till kommentar
Share on other sites

gorse: Jag hade i början tänkt skriva manuset som du skrev först och inte krångla till den mer, men sen såg jag på oldboy och upptäckte att det var väldigt mycket som liknade i stora drag och att det skulle kännas som en rip off.

 

Så därför kom jag på att man kunde göra den som "älska din fiende". Just nu tycker jag den idén känns smartare och lite mer intressant än bara ren hämndfilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...