Jump to content

Firewire funkar inte Panasonic nv-gs17

saziii
 Share

Recommended Posts

Har problem, har nyligen köpt en panasonic nv-gs17, har spelat in en massa och har testat o fört över lite via usb med windows movie maker, det funkade bra, men wmm är inte det programmet jag vill andvända...

Köpte därför en billig firewire kabel från clas ohlson och när jag ska stoppar in kabeln händer inget, inte som med usb, att det synes i "den här datorn".

Jag fortsatte ändå och startade Adobe Premiere Pro 6 och ser medelandet Capture Device Offline när jag ska ladda över filmen...

Jag testade därför brorsans dator med Sony Vegas, samma sak där!

Letade sen en massa på nätet (har Xp sp2) och testat en massa inställningar, kollat i bios, egenskaper, kontrollpanelen och jämfört med flera med samma problem men får det inte att funka, blir så irriterad..!!!

Skulle FW kabeln kunna vara trasig..?!

Snälla hjlp mig!

Tack på förhand

Hej.

Jag skulle tro att du har en dålig firewire kabel.

Jag har två olika Panasonic gs120 + gs400 och jag har också XP sp2 och har inte haft några problem att få Windows att känna igen kameran.

Som ett sist test så skulle jag föreslå att du gör följande.

1. Stäng av datorn och kameran

2. Sätt kameran i "Banduppspelningsläge" och koppla in kameran via Firewire

3. Starta både datorn och kameran samtidigt.

Om allt fungerar nu så SKA XP känna igen kameran och ange det.

Om den inte gör det så byt Firewire kabel

Lycka till

Hans

Men du måste nog lägga över via firewire direkt i ett redigeringxsprogram, jag har aldrig hört att det går att hitta utan det. Ett tips när du håller på med firewire, när du sätter i sladden i kameran se altid till att kameran är avstängd, det kostade mej många månader med kameran på reparation...

Jag har redan testa det, kameran har hela tiden varit anstängd när jag pluggat in den, hade läst om just det problemet innan, det är just sånt här som stör mjig, jag har läst och gjort rätt! tycker jag, att saker inte bara kan funka, att det ska tjafsas så mycket! Jag har sökt lite till på nätet och ser att jag inte är den enda med problemet, många panasonic ägare har samma problem med fw! Skit vad man blir sne alltså!

Tack så mycket, trrevligt med så mycket snabb respons o bra tips :D, ska tesat den där grejen från windows, blir lite svårt då man måste validera sitt windows (pirat, från kompis) men ska som sagt försöka! Tack ändå!

-------------------------

HAR NU TESTAT ! :( Man blir inte lite besviken, det första som händer när man köpt en kamera och så funkar inte fw, åh.., fixen hjälpte inte..inget...verkar, ska byta kabel sen byter jag tebax kameran..

Jag hade samma problem med min GS-17... det visade sig vara firewire kabeln som var för dålig kvalitet... jag åkte och köpte en ny och sedan dess har det fungerat...

jag trodde med att det var kameran ett tag men som sagt så var det bara min egen snålhet som var felet... kameran fungerar bra förutom nattläget som tycker har på tok för mkt eftersläp för att kunna användas vettigt...

Asså, ja hatar det där med firewire och att kameran inte får någon kontakt! Jag har en panasonic och det funkade med kameran IBLAND, när man kom åt kabelt bröts kontakten. Det slutar med att man sitter och trycker in kabeln i kameran. Och då slits själva dv-urtaget och tillsist förlorar den kontakten helt, resultatet blir 4 månader på reparation, inge vidare?! Har hänt mej två gånger, var försiktig med firewire kabeln! ;)

• 11 months later...

Det här verkar vara exakt samma problem som jag har med min lånade Sony-kamera; vare sig min mac eller min pc vill kännas vid den. Kabeln från Classe. Intressant är att jag får reaktion i kameran när jag sätter i / drar ur kabeln, både ur kameran och ur datorn (en skylt med "DV IN" är tänd när kabeln sitter i.

Får dock ingen respons från vare sig FCP eller Premiere Pro, utan alltså bara från kameran. Och jag måste säga att jag tycker det låter VÄLDIGT långsökt att en firewirekabel skulle vara "av för dålig kvalitet"... Det är ju inte direkt magi det handlar om, utan elektronik... funkar sladden så borde det funka helt och hållet, tycker jag...

Ah well.

Om någon har några tips och trix så får ni gärna svara.

*s*

//Petter

Heh, kapade nästan tråden. Jaja. Jag har slagit på kameran först och sen startat programmet - jag har stängt av både dator och kamera och turats om att starta dem i olika ordning. Ingen skillnad. Gick till slut på tipset ovan och köpte en ny firewirekabel av högre kvalitet - ingen skillnad då heller. Jag är nu säker på att det inte är kabeln det är fel på och med tanke på att jag får reaktion på kameran kan jag också med fog påstå att det inte är fel på kontakterna i vare sig dator eller kamera.

Jag har provat på min mac med Final Cut Pro v5.nånting och jag har provat i Premiere Pro 1.5 (som definitivt ska supporta kameran)... Fungerar inte på något av ställena. Jag tror att det är något i inställningarna i kameran som jag har gjort fel, men är alldeles för okunnig för att kunna påstå det med någon säkerhet.

Finns det någon guru här som kan komma med fler tips, tankar och idéér..?

//Petter

Första gången... Kameran är lånad från universitetet där jag pluggar. Och jag befinner mig nu i ett rätt uppgivet läge; misstänker att kameran helt enkelt är trasig. Även om jag tycker det är konstigt att jag får reaktion från den när jag drar ur / pluggar i sladden. Anyways, jag har kameran fram till den åttonde - lär väl experimentera en del mer och fortsätta filma (det klarar den) så får jag (om ingen kommer på en lösning) byta ut den mot en annan då.

=/

//Petter